سرنوشت معامله نفت خام در بورس انرژی

سرنوشت معامله نفت خام در بورس انرژی

‌از شروع سال ٩٩ تا ١٧ اردیبهشت ماه روی هم رفته هفت مرتبه عرضه در بورس انرژی اتفاق افتاده است که به شرح زیر است :

۲ مرحله عرضه میعانات گازی پارس جنوبی، ٣ مرحله نفت کوره، ١ مرحله نفت خام سبک و ١ مرحله نفت خام سنگین.

 

این در حالی است که نتیجه ی هفت مرتبه عرضه در سال جاری، معامله ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و معامله ۳۵ هزار تن نفت کوره بوده است.

 

در سال جاری تاکنون در بورس انرژی ایران هیچ نفت خامی به فروش نرفته است.

 

٢٠٠ هزار بشکه میعانات،با قیمت منفی ١٢ دلار نسبت به نفت خام دوبی فروش رفته است. با توجه با اینکه زمان برداشت حدودا درابتدای ماه می بوده است و نفت خام دوبی هم حدودا ٢٥ دلار در روزهای ابتدایی ماه می ٢٠٢٠ بوده است، بنابراین قیمت ٢٠٠ هزاربشکه میعانات فروش رفته، حدود بشکه ای ١٣ دلار می شود.

 

در همین حال ۳۵هزارتن نفت کوره (۳۸۰سانتی‌استوک)  فروش رفته در بورس به قیمت منفی ۳۸ دلار به ازای هر تن نسبت به نفت کوره خلیج فارس معامله شده است.

 

هر تن نفت کوره خلیج فارس، در شروع  ماه می حدودا ١٤٠دلار است البته در کف ٩٠ دلاری هم معامله شده است. از شروع  سال ، نفت‌ گازی در بورس عرضه نشد و ١میلیون بشکه نفت سبک با قیمت پایه منفی ۱۱دلار نسبت به برنت و ١میلیون بشکه نفت سنگین باقیمت منفی ۱۲.۴دلار نسبت به برنت عرضه شدکه مشتری نداشت.

 

در شرایطی که قیمتبرنت در حد پایینی قرار دارد  نفت خام عرضه شده در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران، مشتری ندارد و تخفیف قابل توجهی هم به خریداران داده شده بود.

معلوم نیست این ایده ی ادامه ی عرضه نفت خام، آن هم در این شرایطی که تخریب تقاضا در بازارها وجود دارد تا چه اندازه صحیح است!

 

حال نگاهی بیاندازیم به نتیجه ی عرضه سال های گذشته نفت خام در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران :

معامله ١میلیون و ١٥هزار بشکه نفت خام سبک، در سه مرحله عرضه در سال ٩٧ و معامله ٧٠ هزار بشکه نفت خام سنگین در سال ٩٨ (پارسال ١٦ مرحله نفت خام سنگین عرضه شده بود).

 

٢٠هزار بشکه میعانات گازی در اسفند ٩٧معامله شده است.

 

۵۹۳هزار بشکه نفت‌گاز هم درسال ٩٨ فروخته شده است.

 

با این نتایج به نظر نمی رسد عرضه نفت خام در بازار بورس انرژی موفق باشد.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *