روند نزولی قیمت ها در بازار پلی الفین اروپا

در ماه گذشته قیمت ها روند نزولی کمتری را تجربه کردند اما در ماه مه روند کاهش قیمت ها قوت گرفت چرا که به دلیل همزمانی مقاومت در بخش خرید و فروش غیر مطلوب فروشندگان مجبور شدند تا در معاملاتی که به صورت نقدی صورت می گیرند کاهش قیمت را اعمال کنند.

این کاهش قیمت در ماه مه برای فیلم های پلی اتیلنی برای فیلم HDPE به میزان 2.3 درصد ، برای فیلم LDPE به میزان 5.5 درصد و برای LLDPE به میزان 3.5 درصد بوده است ، همان طور که مشاهده شد میزان کاهش قیمت برای پلی اتیلن های سبک گرید فیلم بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

فعالان و خریداران بازار پیش بینی می کنند که روند کاهش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد و با وجود چنین پیش بینی خریداران ترجیح می دهند تا معاملات خود را در سطوح پایین قیمتی انجام دهند. این پیش بینی ها در بخش PP و PE تا سه رقمی شدن یعنی در حدود کاهش 100 تا 120 یورو در تن است.

تولید کنندگان پلی اتیلن برای سفارش های تناژ بالا آمادگی خود را جهت توافق و مذاکره بر سر قیمت ها اعلام کردند ، این در حالی است که خبرها حاکی از آن است که در جنوب اروپا قیمت ها پایین تر است. قیمت ها برای LDPE در طی ماه های آینده به پایین ترین میزان خود خواهد رسید چرا که حق بیمه خود را از دست داده است.

میزان تقاضا به صورت غیر عادی بسیار ضعیف بوده است آن هم در فصلی که بازار اوج خرید خود را می بایست تجربه کند ، همین امر موجب شده است تا نگرانی تولید کنندگان درباره وضعیت فروش و بازار بیشتر از گذشته شود زیرا که میزان قیمت ها در ژوئن و جولای نیز افزایش نخواهد یافت.

برای ماه تابستان نیز انتظار بهبودی در وضع بازار انتظاری بیهوده است زیرا در این زمان از سال مبدل ها دچار چرخش می شوند و از طرف دیگر مصرف در بخش های مختلف از جمله مبلمان ، ساخت و ساز ، پوشاک و … کاهش خواهد یافت.

با وجود ابهامات موجود در بخش اقتصادی و میزان نرخ های بهره بالاتر پیش بینی ها برای نیمه دوم سال 2023 وضعیت رو به بهبودی نمی باشد. بانک مرکزی اروپا نیز برای کاهش نرخ تورم به هدف 2 درصدی خود هشدار داد و متوسط نرخ تورم منطقه یورو در ماه آوریل به 7 درصد افزایش یافت.

Rate this post