قیمت انواع مواد پلاستیک

قیمت مواد اولیه پلاستیک

قیمت مواد اولیه پلاستیک به عوامل زیادی بستگی دارد که از جمله آنها کاربرد،  ساختار و ترکیب مواد و غیره هستند که با توجه به سیاست گذاری های قیمت ها در صنایع مختلف پتروشیمی در حال تغییر می باشد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت های به روز مواد اولیه پلاستیک از پتروشیمی های مختلف با شرکت بازرگانی افشین کرمی در ارتباط باشید.

قیمت مواد اولیه پلاستیک چگونه تعیین می شود؟

مواد پلاستیکی طیف وسیعی از نیاز های مصرفی ما را تشکیل می دهند.  به خصوص در کشور ما ایران که در اغلب صنایع مواد پلاستیک و استفاده از پلاستیک کاربردهای های متنوعی دارد. به عنوان مثال در ساخت لوله ها و شیرآلات پلاستیکی که امروزه جایگزین لوله و اتصالات فلزی شده است و همچنین در صنعت برق و گاز و غیره طیف گسترده ای از پلاستیک و و مواد پلاستیکی را می توان جهت تولید و ساخت انواع محصولات به کار برد.

بنابراین برای اینکه بدانیم قیمت مواد پلاستیکی چگونه تعیین می شود،  ابتدا باید مواد و کاربرد آنها را شناخته و عواملی که قیمت نهایی را تعیین نموده را نیز بشناسیم.

شناخت مواد اولیه پلاستیک از آن نکاتی است که زیاد مورد توجه قرار نگرفته و با توجه به کاربرد وسیع پلاستیک،  آشنایی با کاربرد و معایب و مزایای این مواد می تواند به ما در نحوه صحیح استفاده از آنها کمک شایانی کند.

همانطور که گفته شد سیاست های قیمت گذاری در شرکت های پتروشیمی متفاوت،  قیمت مواد اولیه پلاستیک را تعیین می کند.  به طور کلی پنج دسته اصلی مواد پلاستیکی یا به عباراتی مواد پلیمری جهت ساخت پلاستیک وجود دارد.

مواد پلیمری یک نوع درشت مولکول هستند که که از تعداد زیادی تکرار شونده تشکیل شده اند. پلیمرها و مواد اولیه پلاستیک در انواع مختلف می باشند که به پلاستیک ها خواص ویژه می دهند.  در ادامه به انواع مواد پلیمری در ساخت پلاستیک اشاره می کنیم.

انواع مواد اولیه پلاستیک

پلی اتیلن ها

این مواد به دو صورت سبک و سنگین بوده و که در پلی اتیلن های سبک یا LDPE یک زنجیره بلند اتم های کربن جایگزین اتم های هیدروژن هستند.  در پلی اتیلن های سنگین HDPE این زنجیر پلیمری بدون شاخه می باشد همچنین بین مولکول ها کشش و استحکام زیادی برقرار است. کاربرد اغلب پلی اتیلن ها در صنایع پلاستیک،  فیلم، بسته بندی و قطعات تزریقی می باشد.

پلی پروپیلن ها

این دسته از مواد در طیف وسیع و متنوعی در صنایع مختلف کاربرد دارد،  و در تولید قطعات سنگین،  لوله ها و اتصالات پلی پروپیلن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

پلی استایرن ها

این پلیمرها تولید شده از مونومر استایرن ها است،  و در سه نوع معمولی،  انبساطی و مقاوم دسته بندی می شوند. به دلیل شفاف بودن و تراکم بالا در ظروف پلاستیکی یک بار مصرف مورد استفاده قرار می گیرند.

پلاستیک های مهندسی

ویژگی مکانیکی و حرارتی خاص این مواد باعث شده است تا کاربرد آنها در سرتاسر جهان زیاد باشد. به طوری که در تولید چراغ خودرو و قطعات الکترونیک کاربرد دارند.

پلی اتیلن ترفتالات

در صنعت نساجی این پلیمر زیاد مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر به عنوان پلی استر شناخته می شود.

مستربچ ها هم یک نوع مواد پلیمری می باشد که در ایجاد رنگ و خواص در مواد پلاستیکی به کار می روند.

اصلی ترین ویژگی های مواد پلاستیکی سبک بودن،  شفافیت بالا،  عایق حرارت و الکتریسیته،  مقاوم بودن بالا،  قابلیت عدم رشد باکتری و میکرب بر روی آنها می باشد و در برابر خوردگی و واکنش شیمیایی استحکام و مقاومت دارند.  مواد پلاستیکی با توجه به کاربردشان از قیمت ارزانی برخوردار هستند.

مواد پلاستیکی در ایران

مواد اولیه پلاستیک در تولید و ساخت وسایل و محصولات زیادی کاربرد دارند.  این مواد به طور عمده در صنایع مختلفی همچون بسته بندی مواد غذایی،  عایق حرارتی،  تجهیزات الکترونیکی،  اتصالات منازل مانند لوله کشی،  کابل های برق و سایر کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند.

از آنجایی که ایران به عنوان چهارمین تولید کننده نفت جهان می باشد،  بنابراین تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری با ظرفیت بالای ۲۳ میلیون تن به بالا در سال رو به افزایش است.  از این رو شرکت های پتروشیمی معتبر در کشور در راستای حداکثر تولید این مواد در رقابت هستند.

بنابراین قیمت های مواد اولیه پلاستیک با توجه به نوع و پتروشیمی تولید کننده متفاوت بوده و توسط این شرکت ها اعلام می گردد. 

صنایع پتروشیمی از بخش های بسیار مهم برای خرید مواد پلیمری و پتروشیمی و هم که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با صنایع مختلف در ارتباط است. در زیر به برخی از اصلی ترین و معتبرترین شرکت های تولید کننده مواد پلیمری و پتروشیمی در این صنعت اشاره می کنیم.

شرکت پتروشیمی جم و مارون

این شرکت با حدود یک میلیون تن تولید پلی اتیلن در سال،  یکی از بزرگ ترین شرکت های پتروشیمی جهان می باشد.  از سری تولیدات این شرکت که در بخش های مختلف مجتمع تولیدی شرکت جم انجام می گیرد،  الفین،  پلی اتیلن سنگین و سبک خطی می باشد. این شرکت از بزرگ ترین تولید کنندگان الفین در جهان است.

 شرکت مارون که یکی از تولید کننده های محصولات پلیمری می باشد با بازیابی اتان از گاز طبیعی مواد پلیمری را تولید کند.

شرکت پتروشیمی باختر

شرکت باختر ششمین جایگاه را در بخش های مهم اقتصادی در کشور داراست.  همچنین صنایع مختلفی نظیر بیمه و حمل و نقل تحت پوشش صنایع پتروشیمی هستند.

شرکت پتروشیمی باختر دارای ۶ زیر مجموعه از شرکت های پتروشیمی می باشد،  که بیشترین تولید این واحدها پلی اتیلن است.

قیمت پرکاربرد ترین مواد پلاستیکی

قیمت پرکاربرد ترین مواد پلاستیکی

قیمت انواع محصولات پلاستیکی بسته به نوع دستگاه های و کاربردشان و نیز مواد اولیه پلاستیک به کار رفته در آنها با هم متفاوت می باشند.

از پر کاربردترین الیاف ساخته شده از از مواد اولیه پلاستیک نایلون یا نایلکس بوده که با تلاش و تحقیق دانشمندان توانستند ماده ای کشسانی را تولید کنند که پس از سرد شدن کارآیی بسیار بالایی دارد.  امروزه نایلون ها در انواع مختلف ساخته و تولید می شود که مواد اولیه به کار رفته در آن با هم متفاوت می باشد.

در کشور ما نایلون به صورت در اشکال رکابی برای فیلم های اتیلن سنگین به کار می رود.  این پلاستیک ها در اغلب فروشگاه ها موجود است. به طور کلی در سر تاسر جهان تمام محصولاتی از جنس پلاستیک که در بخش های مختلف صنعت کاربرد دارد را به اصطلاح نایلون می گویند.  علت نام گذاری این محصول به آغاز سال ۱۳۵۵ بر می گردد که پلاستیک های فریزری با برند نایلکس تولید شد. بنابراین در ایران این محصولات با نام نایلون و نایلکس شناخته می شود.

تفاوت نایلون با نایلکس و کاربردهای آنها

اغلب تفاوت نایلون ها با نایلکس ها به لحاظ ظاهری است.  به طوری که نایلون ها محصولاتی با ظاهر شفاف،  براق و نرم هستند.  این ویژگی به دلیل مواد اولیه به کار رفته در آنها می باشد.  زیرا که نایلون ها از پلی اتیلن سبک ساخته می شوند و انواع مختلفی در بازار دارند.

امروزه نایلون ها بیشتر از قبل جایگزین نایلکس ها می باشند و اغلب محصولاتی مانند نایلون حبوباتی،  نایلون گلخانه ای،  نایلون دسته بنددار،  نایلون شیرینگ و نایلون حباب دار و غیره از این دسته اند.  از دیگر ویژگی های نایلون ها دوخت پذیری آنها نسبت به نایلکس ها است که کاربرد آنها را نسبت به قبل بیشتر نموده است. در واقع نایلون ها پلاستیک های نرم هستند و صدای زیادی از مچاله کردن آنها شنیده نمی شود. 

اما در مقابل نایلکس ها ظاهر و جنسی خشک دارند،  و به صورت مات تولید می شوند. این محصول در ضخامت های بسیار کم تولید می گردد.  اما می توان آنها را نیز به گونه ای تولید نمود که در وزن یک کیلو گرم مشمول میزان قابل توجهی از نایلکس شود.

کاربردهای نایلکس ها در محصولاتی نظیر سفره یکبار مصرف،  کیسه فریزر،  دستکش یکبار مصرف، نایلکس های فروشگاه ها،  نایلکس رکابی و کیسه زباله رولی می باشد و در انواع مختلفی هستند. نایلکس ها بر خلاف نایلون ها با مچاله شدن صدای خش خش از خود ایجاد می کنند. نایلکس Bag T-shirt یکی از محصولات رایج نایلکس از نوع رکابی بوده و به این نام نیز شناخته می شود. همچنین نام گذاری محصولات نایلون و نایلکس در ایران سابقه علمی نداشته و صرفا اینگونه بین افراد مرسوم شده است.

ترکیبات و فرمول های سازنده نایلون و نایلون

اطلاعاتی که در ادامه ذکر خواهد شد برای افرادی که قصد راه اندازی کارخانه در حوزه پلاستیک و مواد نایلونی دارند،  بسیار مهم می باشد. زیرا برای تهیه نایلون و نایلکس با کیفیت مناسب و استاندارد آشنایی و شناخت ترکیبات این محصولات و میزان مواد اولیه بسیار حائز اهمیت است.

باید گفت بیشتر ( ۸۰ درصد ) مواد اولیه که در ساخت پلاستیک به ویژه نایلون ها به کار می رود،  از پلی اتیلن سنگین می باشد،  و مابقی از اتیلن سبک است. در خصوص ترکیب و نوع و میزان مواد اولیه باید بدانید که هدف ساخت چه محصولی می باشد.  همچنین باید ویژگی های آن را نیز در نظر داشته باشید.

زیرا که ترکیبات یک محصول شفاف خاص بوده و با ترکیبات محصولات مات فرق دارد.  بنابراین برای هر محصول باید ترکیبات و مواد خاصی را به کاربرد. همچنین برای  اطمینان حاصل نمودن میزان هر یک از مواد و ترکیبات خاص تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود که همان محصول مورد نظرتان برسید.

مشخصات و ویژگی های مواد پلاستیکی ( نایلکس و نایلون )

نایلکس های شفاف ضربه پذیر هستند و دوخت پذیر و شفاف می باشند.  این محصول در انواع رنگ ها تولید شده و ترکیبات خاصی دارد. همچنین دارای دو نوع ضخیم و نازک هستند.

یکی از اقلام نایلکس ها کیسه زباله بوده که دوخت پذیری و ضربه پذیری بالایی دارند. این محصول نیز دارای دو نوع ضخیم و نازک می باشد.  نایلکس های شیری نیز جزو محصولات پرکاربرد بوده که جهت تولید دستکش های پلاستیکی و سایر اقلام پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند. جنس دستکش های تولید شده از این نوع نایلکس ها معمولا نازک و شکننده هستند. برای تولید محصولات مختلف ترکیبات خاصی وجود دارد که با توجه به کارآیی و کاربردشان متفاوت می باشند.

به عنوان مثال در بسته بندی های آب معدنی از ۳ واحد ماده ۰۰۷۵ و ۲ واحد ۲۰۹ ال ال دی استفاده شده  است که محصولی با جنس مرغوب را با این ترکیب می توان ارائه داد. همچنین برای نایلون های چهار لا،  عریض و ساده و نیز با کیفیت،  ترکیبی از ۳ واحد ۰۰۷۵ یا ۰۲۰ و ۱ واحد ال ال دی استفاده شده که محصول مرغوب و با کیفیت بالا می باشد. در ترکیب نایلون ها نیز میزان کمی لیز کننده جهت باز شدن درب پلاستیک و شفاف کننده لازم و ضروری است،  که البته با توجه به خواست مشتری و اندازه نایلون این میزان قابل تغییر می باشد. 

امروزه تهیه و تولید مواد پلاستیکی از جمله نایلون و نایلکس که از پرکاربردترین محصولات پلاستیکی در ایران است،  با پیشرفت تکنولوژی و علم به ویژه در شاخه پلاستیک و پلیمر با استفاده از میکسرهای صنعتی می باشد،  و بهره گیری از این دستگاه ها و ترکیب و نوع مواد اولیه مرغوب در کیفیت و به ویژه قیمت مواد پلاستیکی تاثیر مستقیم دارد.

خرید مواد اولیه پلاستیک با قیمت مناسب از شرکت بازرگانی افشین کرمی

شرکت بازرگانی افشین کرمی یکی از تیم های قوی در حوزه خرید و فروش مواد اولیه پلاستیک می تواند شما را در زمینه خرید بهترین مواد اولیه پلاستیک با قیمت مناسب یاری دهد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات و ارائه مشاوره و خدمات تخصصی در این زمینه با تیم کارشناسی و مشاوره بازرگانی افشین کرمی در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *