هدایت گر های بازارهای پلیمری چه هستند؟ تقاضا یا هزینه ؟

با افزایش شدید قیمت ها در بخش نفت خام ، قیمت ها در بازارهای پلیمری نیز افزایش یافته است و بالا و پایین شدن قیمت نفت مخصوصا افزایش قیمت نفت خام در این روزها موجب شده است تا در بخش پلیمری نیز چالش های جدیدی را مشاهده کنیم.

با رصد کردن بازارها در سطح جهان متوجه می شویم که بازارهای پلیمری در حال تجربه ی یک تضاد در درون خود هستند. از طرفی عنصر تقاضا در یک سمت با حد ایده ال خود فاصله ی زیادی دارد که این موضوع موجب می شود تا قیمت ها افزایش قابل توجهی نداشته باشند و از سمت دیگر با وجود افزایش هزینه ها که برگرفته از افزایش قیمت نفت خام است در تکاپو برای افزایش قیمت است ولی همان طور که گفته شد بخش تقاضا مانعی ست بر سر راهه افزایش قیمت ها.

قیمت پلی پروپیلن و پلی اتیلن نیز در طی سه ماه گذشته در ترکیه و چین افزایش قیمت را داشته اند که به تازگی بخش های دیگری شامل افریقا ، اروپا و خاورمیانه به این گروه پیوسته اند. در ماه سپتامبر در هند و ترکیه شاهد افزایش ناپایدار قیمت پی وی سی شدیم. بازارها بیش از یک ماه قادر به حفظ روند افزایش قیمت ها نشدند و در نهایت مجبور شدند تا عوامل مربوط به هزینه را نادیده بگیرند.

با کاهش طولانی مدت نفت خام از سمت تولیدکنندگان مهم شامل روسیه و عربستان قیمت هر بشکه نفت خام برای هفته های متوالی بالای 90 دلار ماند که این موجب شد تا هزینه ها در بخش تولید برای شرکت های پتروشیمی بالا رود. تولیدکنندگان پتروشیمی که تحت تاثیر هزینه های بالا دایره ی عملکردشان محدود شده است تصمیم گرفته اند تا تولید خود را کاهش دهند و این تصمیم موجب شده است تا این شرکت ها در تنگنا و سختی قرار بگیرند.

Rate this post