پلیمر ، تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری برای تعمیق داخلی‌سازی

سعید زکایی ‌ در نشست خبری دومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک در پاسخ به ایرنا افزود: سالیانه ۶ میلیون تن محصولات پلیمری در کشور تولید می شود که نیمی از آن به صورت خام صادر می شود.

 

وی گفت: ارزش صادرات محصولات پتروشیمی کشور بیش از ۱۲ میلیارد دلار است و اگر این محصولات خام به صورت محصولات تکمیلی و با ارزش افزوده بالاتر صادر شوند، می‌تواند به رقم حدود ۵۰ میلیارد دلاری در صادرات رسید.

 

زکایی به رتبه هفتم ایران در ارائه مقالات ISI در حوزه پلیمر در سطح جهان اشاره نمود و گفت: اگر این قابلیت با نوآوری تلفیق شود، می‌تواند ارزش افزوده بالایی در این صنعت به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به فرصت‌هایی که تحریم برای این صنعت ایجاد کرده است ، گفت: تحریم‌ها باعث شد شرکت‌ها از خام‌فروشی به طرف محصولات تکمیلی و با ارزش‌افزوده بالاتر حرکت کنند و وقتی یک محصول صنایع بالادستی به چندین محصول تکمیلی تبدیل شود، این حوزه تحریم‌ناپذیر خواهد شد.

 

نایب رییس انجمن صنایع پلیمر ایران اضافه  ‌کرد:‌ این انجمن، مرجعی برای استعلام بسیاری کالاهای وارداتی مورد نیاز برای تخصیص ارز است و در همین راستا، اکنون به مرجعی برای معرفی نیازهای داخلی‌سازی تبدیل شده است.

اهمیت دادن به بخش تحقیق و توسعه (R&D) در شرکت‌ها، یکی از دستاوردهای نخستین دوره همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک در سال گذشته بود

همچنین «علیرضا تُرک»، عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر ایران در این نشست افزود: تاکنون ۱۵ هزار پروانه در این صنعت صادر شده و نزدیک به هشت هزار واحد صنفی فعال در این صنعت در سطح کشور فعالند.

 

وی بیان داشت: پلاستیک جزو صنایع مادر کشور است و افزون بر ۷۵۰ هزار اشتغال در آن ایجاد شده است.

با وجود شرایط دشوار اقتصادی کشور و تحریم‌ها، اما شاهد رشد تولید و رشد اشتغال بعضی واحدهای تولیدی بودیم که توانسته بودند از طریق نوآوری در کار به موفقیت برسند، به همین دلیل پارسال نخستین همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک با همین رویکرد برگزار شد.

 

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: تحریم‌ها سبب نزدیکی سایر صنایع به صنعت پلاستیک شده و صنایعی نظیر خودروسازی، برق، لوازم خانگی و غیره که پیشتر تمایل به واردات برخی کالاها داشتند، اکنون به داخلی‌سازی روی آورده‌اند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *