شفافیت در قیمت گذاری پی وی سی و پلیمرها

شفافیت در قیمت گذاری پلیمرها

در بازار تهران قیمت پی وی سی برای هر کیلو به 24 هزار تومان رسیده است. این قیمت پی وی سی  توانایی ان را دارد که سرنوشت صنایع پایین دستی را تعیین کند و ان را به وضع بدی دچار کند.

تولید کنندگانی که به پروفیل و لوله و اتصالات نیاز دارند ، باید روزانه ده تن پی وی سی خریداری نمایند اما در حال حاضر با توجه به قیمت پی وی سی تنها می توانند بین یک تا سه تن پی وی سی خیداری نمایند.

در بورس کالا نیز 40 درصد پی وی سی عرضه شده به سیستم مچینگ وارد شد. بازار نیز با بالا رفتن بیش از حد قیمت ها علی الخصوص قیمت پی وی سی و رسیدن قیمت پایه به 20 هزار تومان چالش های جدیدی را تجربه خواهد کرد که مهم ترین چالشی که می توان نام برد عدم توانایی خرید توسط صنایع پایین دستی به دلیل افزایش سزسام آور قیمت پی وی سی است.

بازار پی وی سی در یاران نیز هم با رشد قیمت در بخش دلار و هم با رشد قیمت پی وی سی در بازارهای بین المللی فشار بیشتری را تحمل می کند و با توجه به خبرهایی که حاکی از افزایش قیمت دلار دارند فعالین در این بخش بسیار نگران هستند.

پتروشیمی های پی وی سی ساز ، پلی اتیلن ساز و پروپیلن ساز به علت افزایش قیمت پی وی سی و …در بازار داخلی ترجیح می دهند پی وی سی و .. را در بازار داخلی به فروش برسانند و حاشیه سود خود را کم نکنند.

از طرف دیگر قیمت گذاری ای که شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می دهد در شرایطی پاسخ گوی نیاز بازار است که شرایط عادی باشد اما در شرایط کنونی این گونه قیمت گذاری برای پلیمرها و قیمت گذاری پی وی سی مناسب نیست و سودی متعارف و معقول در بازار پتروشیمی داخل کشور وجود ندارد.

 

حاشیه سود برای سازندگان پی وی سی به 90 درصد رسیده در حالی که قیمت تمام شده ی پی وی سی در هر کیلو 10 هزار تومان است. از ابتدای سال تا اکنون قیمت پی وی سی در داخل ایران 2.5 برابر شده است که این افزایش قیمت پی وی سی در هیچ جای جهان تجربه نشده است.

 

با توجه به وضع موجود نتیجه این می شود که هیچ گونه شفافیتی در زمینه ی قیمت گذاری پلیمرها از جمله قیمت پی وی سی وجود ندارد. از طرف دیگر سود شرکت ها نسبت به قیمت خوراک و .. متعارف و معقول نیست.

درست است که قیمت گذاری به صورت دلاری است اما خوراکی که شرکت ها مصرف می کنند با تخفیف پرداخت می شود و یوتیلیتی هم ریالی است و هزینه ای که شرکت ها دارند هم مشخص است اما هیچ نهادی به سود غیر متعارفی که شرکت ها در حال دریافت ان هستند ورود نمی کند و رسیدگی نمی کند.

 

برخی هم معتقدند که به علت اینکه شرکت صنایع پتروشیمی در قیمت گذاری بی طرف نیست نمی تواند نهاد درستی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی اعم از قیمت پی وی سی و .. باشد و با توجه به ان که شیوه ی قیمت گذاری شفاف نشده و نیست این نظریه هم تا حدی جالب توجه است.

این سوال مطرح می شود که آیا نرخ گذاری که هر هفته توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای انواع پلیمرها مانند قیمت پی وی سی ، اتیلن و … انجام می شود واقعی است ؟

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *