افت قیمت مواد و محصولات پلیمری

افت قیمت مواد و محصولات پلیمری

 

در کنار کاهش قیمت نفت، کاهش فعالیت های تولیدی سبب شده است که تقاضا برای محصولات پلیمری به صورت جدی افت کند و این مساله نیز باعث ادامه روند نزولی قیمت مواد پلیمری و محصولات پلیمری شده است.

 

محمد حسین بابالو کارشناس حوزه پتروشیمی گفت: قیمت گذاریها در بازار جهانی محصولات پترشیمی به صورت تجربی با نگاه به بازار نفت صورت می گیرد. هر چند که از لحاظ فنی و با محوریت قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی آن هم با استفاده از خوراک مایع که به نوعی فرآورده نفتی محسوب می شود، فاز عرضه با یک بازه زمانی یک تا دو ماهه از نوسان قیمتی نفت خام تاثیر می گیرد.

 

وی ادامه داد: فاز تقاضا متفاوت عمل می کند و خریدارانی که در برخی از موارد نگاه سفته بازی نیز دارند، قیمت نفت را به عنوان یک داده قطعی در نظر می گیرند و انتظار دارند که بلافاصله با تغییر قیمت نفت، قیمت محصولات پتروشیمی هم متاثر شود.

 

بابالو افزود: همین مساله موجب شده است که بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها نگاه نسبتا دقیقی به بازار نفت داشته باشد.

 

به گفته این کارشناس بازار پتروشیمی: بازار نفت اکنون شرایط به خصوصی دارد و در ماه های گذشته به شدت کاهش یافته است. همچنین این احتمال وجود دارد که رود نزولی بازار نفت ادامه دار باشد، چرا که افزایش قیمت های اخیری که در بازار نفت شاهد آن بودیم، به کمک محرک ها و حمایت های پولی و مالی اتفاق افتاده اند. این وضعیت موجب شده است که بازار نفت دچار یک رفتار نوسانی رفت و برگشتی شود.

 

بابالو در ادامه تصریح کرد: حال اگر میزان تغییر قیمت مواد پلیمری را با افت قیمت نفت مقایسه کنیم، شاهد آن خواهیم بود که افت قیمت مواد پلیمری هنوز به میزان کاهش قیمت نفت خام نبوده است.

 

از طرفی هم بهای نفا به عنوان مهم ترین خوراک محصولات پتروشیمی، همگام با نفت خام حرکت کرده و روندی نزولی داشته است، که در برخی از بازارها قیمت های تمام شده را به شدت کاهش داده است. به طوری که اخبار نشان می دهند که برای مثال قیمت اتیلن در بازارهای اروپایی به کم ترین قیمت ممکن رسیده و این در حالی است که کشورهایی مانند ایران و عربستان ارزان ترین اتیلن را با وجود منابع غنی و ارزان نفت و گاز تولید می کردند.

 

به گفته وی: این مساله می تواند به عنوان یک سیگنال شناخته شود، مبنی بر این که شرایط در بازار جهانی، شرایطی عادی نیست و قیمت های نزولی برای نفت و همچنین افت قیمت مواد پلیمری می توانند ادامه دار باشند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *