آیا بازار ترکیه با شروع سال جدید میلادی ضعیف میشود؟

با توجه به بهبود شرایط در چین به دلیل کاهش تنش‌ها با آمریکاو همچنین پایان ذخایر فروشندگان ، بازار پلی پروپلین و پلی اتیلن کشور ترکیه بعد از حدود 8 ماه کاهش، بهبود یافت .

 قبل از این روند صعودی قیمت ها، قیمت قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن وارداتی به کمترین میزان خود در4سال اخیر رسید و همچنین قیمت های پلی اتیلن هم به کمترین میزان خود در طی 10 سال اخیر رسید، پلی‌پروپیلن در چین با تخفیف 10 تا 15 دلاری معامله شد، قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا و فایبر در دوره می تا دسامبر به ترتیب 24 و 27 درصد کاهش یافتند،  درحالی‌که قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی در حدود 60 دلار در هر تن زیر قیمت‌های چین بود، پیش بینی ها حاکی از ان است که بازار ترکیه بدلیل کوچکتر بودن محیط کاری آن و  و متفاوت بودن هزینه های حمل و نقل آن نسبت به چین برتری پیدا کند.

قابل ذکر ایت دلیل این کاهش  چالش‌های اقتصادی داخلی در میان بی ثابتی لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، تقاضای ضعیف جهانی، بالا بودن عرضه، جنگ تجاری چین و آمریکا و مشکلات اقتصاد کلان بوده است.

هجوم محموله‌های آمریکایی قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی را به ترتیب 31 و 25 درصد کاهش داد 

به‌طور مشابه، قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی C4 به ترتیب افت‌های قابل‌توجه 31 درصدی و 25 درصدی را در 8 ماه پایانی سال ثبت کردند. قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین فیلم از حدود 1190 دلار در هر تن به 820 دلار در هر تن رسیدند، درحالی‌که قیمت‌های پلی‌اتیلنسبک خطی C4 در میانگین هفتگی از 1110 دلار در هر تن در اواسط می به 836 دلار در هر تن رسیدند.

جنگ تجاری بین چین و آمریکا موجب هجوم محموله‌های آمریکایی به ترکیه در اکثر مواقع سال 2019 شده  و همچنین قیمت‌های رقابتی محموله‌های پلی‌اتیلن آمریکایی دلیل اصلی این افت قیمت‌ها شمرده شدند.

 در این هفته، بازار پلی‌پروپیلن وارداتی ترکیه تقریباً برای اولین بار از ژوئیه، بر بازار چین برتری پیدا کرد. داده‌های ChemOrbis نشان می‌دهدکه بازار ترکیه در این روزها برتری 20 دلاری بر بازار چین دارد. در این میان، طبق داده‌های هفتگی، همچنان پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی با تخفیفات 55 دلاری نسبت به چین معامله می‌شوند.

 

آیا بازار در شروع سال 2020 ضعیف خواهد بود؟

معامله‌کنندگان در ترکیه بر این باورند که اگر تقاضا مناسب باشد و تعهد عرضه کنندگان خاورمیانه  فراهم باشد احتمال دارد قیمت‌های پلی اولفین در ژانویه به روند صعودی اخیر بازگردند. بااین‌وجود، با توجه به ضعف شرایط در چین و این حقیقت که خریداران ترکیه‌ای نیازهای خود را از قبل تأمین کرده‌اند، احتمال می‌رود که افزایش قیمت‌ها دور از انتظار باشد.

یکی از تاجران اشاره داشت: «فروشندگان پلی‌اتیلن آمریکایی برای پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی به دنبال قراردادهایی بالای 800 دلار در هر تن (CFR) هستند. پلی‌پروپیلن تحویل فوری نیز از قبل در میان نبود فروشندگان همیشگی باقیمت‌های بالاتری فروخته شد.

بااین‌حال، اگر تقاضا کاهش یابد و ظرفیت‌های جدید در آسیا و آمریکا در دورنمای سه‌ماهه اول سال 2020 را تحت‌الشعاع قرار دهند، احتمال می‌رود بازار نتواند از روندهای صعودی حمایت کند.

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *