کاربرد پلیمر در زندگی

کاربرد پلیمر در زندگی

پلاستیک ها در قسمت های مختلف زندگی ما از جمله در فرش، پتو ، بطری ها ،جلیقه های ضد گلوله ماموران پلیس کاربرد دارد.

پلاستیک‌ها و بسته‌بندی

ویژگی های منحصر به فردی که برای پلاستیک ها وجود دارد مانند استحکام ، سبکی و قابل قالب گیری بودن آنها موجب شده است که این ماده برای بسته بندی گزینه ای ایده آل باشد.

پلاستیک های انعطاف پذیر برای تولید کیسه های سوپر مارکتی مناسب هستند و پلاستیک های صلب از اشیا شکستنی مراقبت می کنند.

زمانی که از پلاستیک ها در جهت تولید مواد غذایی استفاده می شود باعث می شود که مواد غذایی مدت بیشتری در بسته بندی تازه بمانند و در نتیجه میزان کمتری مواد نگه دارندهاحتیاج دارند و از فساد آنها نیز جلوگیری می شود.

شفاف بودن ظاهر پلاستیک موجب می شود فرد خریدار بتواند محصول را ببیند و مشاهده کند چه چیزی را خریداری می کند.

هم چنین پلاستیک ها از مواد غذایی و دارویی در مقابل آلودگی و میکروب ها در زمان حمل و نقل محافظت می کنند و نشکن بودن پلاستیک ها از احتمال جراحت در اثر شکستن یا موارد دیگر جلوگیری می کند.

پلاستیک‌ها و حمل‌ونقل

به دلیل مقاومت بالا و سبکی این ماده ، برای تولید خودرو و وسایل نقیله ی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. پلاستیک ها در وسایل حمل و نقل جدید حدود 10 درصد از وزن انها و حدود 50 درصد از حجم آنها را تشکیل می دهند.

قسمت هایی ماندد فرمان خودرو ، اجزای مربوط به لوازم صوتی و حتی بخش هایی از موتور هم از پلاستیک ساخته شده اند. شرکت های تولید کننده ی خودرو و وسایل نقلیه با پیشرفت های جدید تصمیم دارند تا از مقدار بیشتری پلاستیک در خودروهای تولیدی خود استفاده کنند و خودروها را سبک وزن تر کنند.

با کاهش وزن خودرو از میزان سوخت مصرفی خودرو نیز کاسته می شود که در نتیجه ی آن دی اکسید کربن تولیدی خودروها نیز کاهش می یابد.

قسمت های مختلف مانند کمربند و ایربگ نیز از مواد پلاستیکی ساخته شده که موجب الیمن تر شدن و راحت تر شدن خودروها شده است. قسمت هایی مثل سپر ها ، قاب درها ، ستون ها و … از مسافران در زمان تصادف محافظت می کنند.

در قسمت ظاهری نیز صندلی ها و داشبوردها نیز از پلاستیک ها ساخته شده اند و کاربرد آنها را نیز راحت تر کرده است.

پلاستیک‌ها در ورزش

در ورزش هایی مانند راگبی اسکیت بود از کلاه های چلاستیک در جهت افزایش ایمنی استفاده می شود که این کلاه ها از پلی کربنات قالب گیری شده با لایه درونی از جنس فوم پلاستیکی ساخته شده اند که از جراحت و ضربه ی مغزی جلوگیری می کنند. محافظ های دهان در جهت ایمنی فک و دهان و بالشتک های فومی پلاستیکی از شانه ها لگن و ران و زانو در مققابل اسیب ها محافظت می کند.

در قسمت های دیگری مانند راکت های محکم و سبک بازیکنان تنیس ، توپ های پلاستیکی و کفش های ضربه گیر دونده ها نیز پلاستیک ها کاربرد دارند.

کاربرد پلیمر در پزشکی

پلاستیک ها با کاربردهای متعددی که در زمینه های مختلف دارند از مطب پزشکان تا اتاق عمل ، موجب افزایش کارایی در زمینه بهداشت شده اند. در زمینه ی سرنگ ها و لوله های یک بار مصر ف ، کیسه های پلاستیکی خون و مایعات و دارو موجب راحت تر شدن کارها شده است.

دریچه های پلاستیکی قلب ، مقاصل لاستیکی زانو و لگن ، اندام های مصنوعی پلاستیکی برای معلولان موجب راحت تر شدن زندگی بیماران شده است.

در لنز عینک ، لنز چشم هم از مواد پلاستیکی استفاده می شود.سمعک های پلاستیکی به ناشنوایان در ایجاد مکالمه ی بهتر یاری می رساند.

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *