بازیافت پلاستیک

روش های تشخیص جنس قطعات پلاستیکی

تشخیص جنس مواد پلیمری از این جهت مهم است که می تواند کمک به بازیافت آن بکند. برای انتخاب درست مواد پلیمری باید جنس ، نوع , گونه پلیمر را بشناسیم.

شناخت انواع ضایعات پلاستیک یا لاک

 در یک بار لاک ، پلاستیک های مختلفی وجود دارد که با جدا سازی بخشی به پرک تبدیل می شوند و بخشی همان گونه آسیاب نشده فروخته می شوند. پلاستیک بادی نظیر قوطی  شامپو و شیر و دبه اکثرا جنس پلی تیلن یا پروپیلن است. پلاستیک های تزریقی مانند سبد، چهار پایه، تشت و درب قوطی. ظروف یکبار مصرف از جنس هایمپک هستند ظروف شکننده از جنس پلی استایرن هایمپک و ظروف مثل سزل ماست از جنس PPهایمپک هستند. کریستال ها مثل چراغ اتومبیل از جنس پلی استایرن GPPS هستند . قوطی آب معدنی از جنس PET است .

plastic

1- روش تشخیص پلاستیک ها از لاستیک ها

پلاستیک ها عموما از سه جز تشکیل شده اند پلیمر پایه، پر کننده و نرم کننده. مهم ترین بخش تشخیص پلاستیک، تشخیص پلیمر پایه است . برای تشخیص پلاستیک از لاستیک می توان میزان ارتجاعی بودن آن را تست کرد اگر کالایی را کشیدید و تا سه برابر طولش کش اومد لاستیک است . خاصیت جهشی لاستیک ها زنجیره ی پلیمری فنری مانند دارند اگر قطعه ای را از فاصله یک متری به زمین انداختید و دوباره به بالا پرتاب شد نشان دهنده لاستیکی بودن نمونه است.

2- روش تشخیص پلاستیک گرمانرم از گرما سخت

باید توجه به ظاهر و جنس قطعه پلاستیکی داشت: شفافیت، انعطاف پذیری، خاصیت کشسانی، نرمی، چگالی (روی آب شناور می ماند یعنی چگالی پایینی دارد) و بوی ساطع شده هنگام ذوب. چگالی قطعات لاستیکی عموما کمتر از قطعات پلاستیکی است.

3- آزمایشهای ساده و کم هزینه

سوزاندن یا آزمون تجزیه حرارتی –تعیین PH گاز ساطع شده وقتی پلیمر را با شعله چراغ الکلی در لوله آزمایش می سوزانند.

چگالی گستره ذوب )درجه سانتی گرد) نام پلاستیک
0.89-0.93 115 LDPE
0.94-0.98 127 HDPE
  125 LLDPE
0.85-0.92 165 PP
1.38-1.41 255 PET
  328 PTFE
Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *