رزین چیست ؟

رزین چیست ؟

معنی لغوی رزین صمغ است. رزین ترکیبی طبیعی با مصنوعی است که حالت چسبناک دارد و آب حل نمی شود.

رزین طبیعی از درختان به دست می آید و بهترین ان مربوط به درخت کاج است اما گیاهان دیگری نیز وجود دارند که از آنها رزین به دست می آید. میزان سختی رزین ها با هم متفاوت است.

باید در تشخیص درختان رزین دار دقت کرد زیرا بعضی از آن ها هپتان دارند و قابل انفجار و شعله ور شدن هستند.

رزین های طبیعی کاربردهای مختلفی دارند از جمله در ساخت لاک، طلا و جواهر یا درزگیری قایق ها و مومیایی کردن اجساد

رزین های مصنوعی ارزان تر هستند و تصفیه آن ها آسان تر است.از این ماده می توان در تولید پلاستیک، رنگ و مواد دیگر به جای رزین های طبیعی استفاده کرد.

انواع رزین

انواع رزین به شرح زیر است :

رزین‌ پلی‌استر

رزین اپوکسی

رزین‌ وینیل‌استر

رزین فنولیک

سایر رزین‌ها

1-رزین پلی استر

زنجیره اصلی پلیمری رزین های غیر اشباع اتصالات استری دارد. با طراحی و کنترل اسیدهای غیر اشباع و اشباع ، دمای واکنش ، زمان واکنش و کاتالیست ها می توان انواع مختلفی از رزین ها را تولید کرد که در زمینه های مخلف قابل استفاده باشند.

2-رزین اپوکسی

نام دیگر رزین‌های اپوکسی ، رزین‌های اپوکسید می باشد.

از جمله خصوصیات شناسه این رزین‌ها داشتن بیش از یک گروه epoxy در ساختار مولکولی است. این گروه عموما در انتهای زنجیره است ولی امکان دارد که در بدنه ی زنجیره نیز مشاهده شود.

3-رزین وینیل استر

وینیل استرها حاصل واکنش رزین‌های اپوکسی با اسیدهای غیر اشباع اتیلنی هستند.عموما رزین‌های وینیل استر دارای انتهای غیر اشباع می‌باشند. این انتهای غیر اشباع می تواند واکنش شبکه ای شدن و پلیمریزاسیون زنجیرهای وینیل استر را انجام دهد و یا اینکه به همراه استایرن کوپلیمر شود.

4-رزین فنولیک

رزین‌های فنولیک از واکنش تراکمی فنلها و فرم آلدهید تولید می‌شوند. مکانیزم واکنش بین فنل و فرم آلدهید هنوز بطور کامل شناخته نشده است ولی واضح است که واکنش شروع توسط فعال شدن حلقه بنزنی با گروههای هیدروکسیل مانند متیلول صورت می‌گیرد.

5-سایر رزین ها

از سایر رزین ها می توان به  پلی ایمیدها ، PEEK و رزین های طبیعی اشاره نمود.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *