فرایند تولید رزین ABS

معرفی پلیمر ABS :

آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) با فرمول شیمیایی(C8H8)  (C4H6)  (C3H3N)  یک رزین (پلیمر) ترموپلاستیک مهندسی است که از پلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیتریل در حضور پلی بوتادین به دست می آید. نسبت ترکیب هریک از مواد بسته به خاصیتی که مد نظر می باشد متغییر است به طوریکه این ترکیب می تواند برای اکریلونیتریل بین 15 تا 35 % و بوتادین 5 تا 30% و در مورد استایرن 40 تا 60 درصد متغیر باشد.

وجود استایرن، باعث براقی و صیقلی شدن و غیر قابل نفوذ شدن پلاستیک میشود ، و همینطور پلی بوتادین که ماده ای لاستیکی می باشد سختی و مقاومت ضربه ای آن را حتی در دماهای پایین ، بالا می برد و اکریلونیتریل نیز باعث افزایش استحکام و مقاومت شیمیایی پلیمر می­شود.

 

انواع روش های تولید ABS :

1-    فرآیند پلیمریزاسیون امولسیونی (Emulsion )

2-    فرآیند پلیمریزاسیون جرمی پیوسته (Continuous Mass)

ABS با دو فرآیند پلیمریزاسیون امولسیونی و پلیمریزاسیون جرمی پیوسته و یا ترکیبی از هر دو تولید می شود. نوع تکنولوژی تولید ، خواص مواد را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالیکه فرآیند جرمی پیوسته  عمدتا” برای تولید ABS هایی جهت مصارف عمومی (General Purpose ) با مزیت در خاصیت Flow  یا Hardness  آنها استفاده می شود , فرآیند امولسیونی برای تولید ABS هایی که نیاز به مزیت در خاصیت  High Gloss و Toughness آنها باشد ترجیح داده می شود.

 عمدتا” کامپاندرها برای دستیابی به محصولاتی که دامنه کاملی از خواص ABS را دارا باشد در فرآیند های تولید Injection Molding  و Extrusion از ترکیب محصولات هر دو تکنولوژی استفاده می نمایند.

کاربرد عمده ی این پلیمر عمدتا در زمینه های مهندسی از قبیل  صنایع خودرو سازی ,  لوازم خانگی , فناوری اطلاعات , مخابرات ,  تولید تجهیزات سردخانه ای و برودتی ,  اسباب بازی سازی ,  لوازم ورزشی و صنایع طبی و بهداشتی و صنایع غذایی می باشد.

 

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *