هر آنچه که در مورد کامپاند پلی اتیلن باید بدانید

کامپاندها دسته ای از محصولات پلیمری هستند که در ساخت محصولات پلاستیکی کاربرد دارند.  این پلیمرها شامل انواع کامپاندهای پلی اتیلنی،  پروپیلن و غیره هستند که دارای کاربردهای مختلفی در صنایع می باشند.

کامپاند پلی اتیلن از مواد نفتی است و به دلیل سازش پذیری و مقاومت در برابر انواع تنش های محیطی استفاده گسترده ای در صنایع،  ساخت انواع لوله ها،  فیلم های دمشی و غیره دارد.  در این مقاله  قصد داریم تا در مورد کامپاند پلی اتیلن توضیحات بیشتر و کاملی را ارائه دهیم.

چنانچه سوال و یا ابهامی در این زمینه دارید و می خواهید اطلاعات جامع و کاملی از این محصول کسب کنید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

کامپاند چیست؟

 

چنانچه یک و یا چند پلیمر با هم ترکیب و مخلوط شوند و افزودنی هایی جهت افزایش خواص مکانیکی،  فیزیکی و غیره برای فرم دهی مناسب به آن از طریق فرآیندهای تزریق پلاستیک،  اکستروژن و غیره اضافه شده،  کامپاند ایجاد می گردد.

کامپاند به عنوان نقش حیاتی در صنعت پلاستیک به دلیل انعطاف بالا و افزایش مقاومت جهت آماده کردن پلیمرها و استفاده از آنها در صنایع مختلف کاربرد دارد.

از آنجایی که پلیمرهایی مانند اتیلن،  پروپیلن،  استایرن و غیره از متصل شدن چند مونومر تشکیل می شوند،  این مونومرها به دلیل جنس و پیوند کربنی،  کربنی و آمید یا استر زیاد قوی نبوده و در شرایط محیطی خاص نظیر رطوبت،  حرارت زیاد و غیره در هم شکسته می شوند. بنابراین برای مقاومت بالا و سازش پذیری زیاد این پلیمرها با موادی ترکیب شده و تبدیل به کامپاند می گردند.

به همین دلیل در پلاستیک ها کامپاند و مواد افزودنی اضافه می شود تا به آسانی تخریب نشده و از استحکام بالایی برخوردار باشند. همچنین محصولات با پایه پلیمری با مشکلاتی نظیر ضعف فیزیکی،  کاهش خواص،  رنگ نامطلوب و غیره مواجه هستند که افزودن ترکیباتی مانند مستربیچ و یا کامپاند باعث تقویت خواص پلیمر و محصولات تولید شده از آنها می شود.

 

کامپاند پلیمری چیست

 

دلیل استفاده از کامپاندهای پلیمری

 

از آنجایی که نمی توان در پایه های پلیمری اصلی مستربیچ را اضافه نمود،  استفاده از کامپاندهای پلیمری ( کامپاند پلی اتیلن،  کامپاند پلی پروپیلن و غیره ) در ساخت تجهیزاتی مانند تزریق پلاستیک و یا اکسترودها نقش اساسی دارد.

بنابراین کارخانجات و صنایع تولیدی قطعات پلاستیکی استفاده از کامپاند را بهترین راهکار می دانند تا محصول نهایی با کیفیت بالایی تولید شود. از طرفی استفاده از کامپاند به لحاظ اقتصادی به صورت فه تر از مستربیچ بوده و هزینه تمیزکاری و ترکیب آن با پایه پلیمری نیز کمتر است و بهداشتی تر می باشد.

انواع کامپاند

 

از اصلی ترین و پر کاربردی ترین کامپاندها پلی اتیلن و کامپاند پلی پروپیلن هستند.  به طور کلی یک محصول پلیمری در نوع معمولی انواع کامپاندها و مواد افزودنی نظیر نرم کننده ها،  رنگ ها و تثبیت کننده ها و غیره را شامل می شود.

کامپاند پلی اتیلن

 

از این کامپاند در تولید لوله های آبرسانی استفاده می شود که دارای ترکیب درصدی از دوده و مواد اولیه کامپاند می باشد.  این کامپاند به کامپاند لوله های آبرسانی نیز شناخته می شود.

کامپاند پلی پروپیلن

 

اغلب این نوع محصول کامپوزیت بوده که برای تولید قطعات خودرو و لوازم خانگی و نیز لوله و اتصالات کاربرد دارد.

 

کامپاند مهندسی

 

از این کامپاند برای ساخت یک قطعه جدید متناسب با شرایط کاربری آن استفاده می شود.

 

کامپاندهای تقویت شده با الیاف شیشه

 

به دلیل خواص مکانیکی و حرارتی مناسب در صنایعی مانند ساخت لوازم خانگی،  الکتریکی و الکترونیکی و خودرویی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کامپاند پر کننده

 

این نوع کامپاندها دارای فرمولاسیون پیشرفته هستند و به دلیل همین ویژگی در تامین خواص مطلوب و کاهش قیمت محصول نهایی موثر می باشند. کاربرد این کامپاند در فرآیند اکستروژن،  ترموفرمینگ و تزریق پلاستیک است.

 

کامپاند عایق صوتی

 

پایه اصلی این کامپاند از پلی پروپیلن به اضافه درصد بالای سولفات باریوم می باشد که جهت عایق کاری صوتی سازه ها و نیز لوله های فاضلابی ( پوش فیت ) کاربرد دارد.

کامپاند تمیز کننده رئولوژیکی

 

این کامپاند نقش تمیز کننده برای سیلندر،  ماردون و دای در دستگاه های پلیمری مانند فیلم،  لوله،  ورق و کارتن پلاست داشته و با استفاده از این ماده می توان در سریع ترین زمان ناخالصی ها را حذف،  ایجاد تغییر رنگ و ضایعات کمتری را فراهم نمود.

کامپاند پلی اتیلن

 

کامپاند پلی اتیلن از لوله های آبرسانی می باشد که در ساخت آنها از مواد با رنگدانه مشکی با بازدهی و کارآیی بالا استفاده شده است. این محصول از مواد نفتی به دست می آید که با رنگدانه و مواد دیگر ترکیب و کامپاند پلی اتیلن تولید می گردد.

پلی اتیلن ها مواد پر کاربردی هستند که در صنایع پلاستیک در ساخت انواع قطعات مورد استفاده قرار می گیرد.  در طی فرآیند تبدیل شدن پلی اتیلن به کامپاند پلی اتیلنی استحکام و مقاومت آنها نیز افزایش می یابد.

زیرا که پلی اتیلن ها در حالت عادی استحکام کمتری داشته و با تبدیل شدن به کامپاند پلی اتیلن در برابر نور خورشید،  تنش ها و عوامل محیطی دیگر مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند.  ترکیب تشکیل دهنده کامپاند پلی اتیلن شامل ضایعات با کیفیت صنعتی و مواد نو می باشد که خواص و قیمت مناسبی را به آن داده است.

 

یکی از ویژگی های مهم کامپاند پلی اتیلن شکل پذیری این محصول می باشد که باعث شده است تا در تولید انواع لوله های بالاخص لوله های آبرسانی مورد استفاده قرار گیرد.  این کامپاند به دلیل همین ویژگی رقابت زیادی برای تولید در بازارهای داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

گریدهای کامپاند پلی اتیلن

 

به طور کلی اگر بخواهیم پلی اتیلن ها را معرفی کنیم در دو دسته اصلی پلی اتیلن سنگین و سبک تقسیم بندی می شوند که کامپاند آنها نیز بر این اساس تولید و تهیه می شوند. اما مواد پلی اتیلنی با توجه به ساختار و نوع دانسیته و سایر ویژگی ها نیز طبقه بندی می شوند که از اصلی ترین و پر کاربردی ترین آنها موارد زیر هستند:

پلی اتیلن سنگین

 

این پلی اتیلن زنجیره پلیمری اصلی دارند و از زیر شاخه تشکیل نشده اند که از روش پلیمریزاسیون با کاتالیزور زیگلر-ناتا برای تولید آن استفاده می شود.  پلی اتیلن سنگین یا HDPE استحکام کششی و مقاومت بالایی دارد.

پلی اتیلن سبک

 

پلی اتیلن های سبک LDPE از روش پلیمریزاسیون رادیکالی تولید می شوند و زنجیره آنها شاخه دار است.  همچنین به دلیل نوع ساختار انعطاف پذیری بالایی داشته و دارای استحکام کششی و مقاومت کمی می باشند.

پلی اتیلن با دانسیته پایین

 

این پلیمر خطی با تعدادی شاخه های کوتاه است که با روش کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلکن های بلند زنجیردار تولید می شود.  این پلی اتیلن به دلیل ویژگی های خاص برای ساخت لوله های پلاستیکی و اتصالات لوله کاربرد دارد.

پلی اتیلن با دانسیته متوسط یا MDPE

 

ساختار این پلی اتیلن نیز خطی می باشد و به لحاظ دانسیته مابین پلی اتیلن سبک و سنگین قرار می گیرد.  کاربرد این پلیمر برای تولید مخازن بزرگ است.

پلی اتیلن سبک خطی

 

این نوع پلی اتیلن ها دارای خواص مکانیکی بالایی هستند و به دلیل همین ویژگی نسبت به سایر انواع پلی اتیلن ها برتری دارند.  پلی اتیلن سبک خطی یا LLDPE برای تولید فیلم های پلیمری استفاده می شود.

از آنجایی که پلی اتیلن ها قابلیت بازیافت دارند و سازگار با محیط زیست هستند.  بنابراین کامپاند پلی اتیلن نیز جزو پر مصرف ترین انواع کامپاند می باشد که بیشتر کاربرد آنها در ساخت لوله های آبرسانی است.

اما اصلی ترین و پر کاربردترین گریدهای به کار رفته در کامپاند پلی اتیلن عبارتند از:

  • گرید پلی اتیلن سبک
  • گرید پلی اتیلن سنگین
  • گرید پلی اتیلن سبک خطی

مزایا و ویژگی های کامپاندهای پلی اتیلنی

 

همانطور که گفته شد کامپاندهای پلی اتیلن که در تولید لوله های پلاستیکی و اتصالات لوله به دلیل مقاومت بالا و منعطف بودن نقش دارند،  از مواد بازیافتی صنعتی با کیفیت بالا به همراه درصدی مواد نو تشکیل شده اند. البته در مواد نو به کار رفته در کامپاند از طریق مواد نانو که خواص ویژه ای را به آن می بخشد،  تغییرات و اصلاحاتی نیز صورت گرفته است.  از این رو کامپاندهای پلی اتیلن دارای مزایایی هستند که به شرح زیر می باشد:

  • در برابر نور خورشید مقاوم هستند
  • مواد اولیه کامپاند برای تولید و ساخت استفاده می شود
  • دارای کیفیت ثابت می باشد
  • دوده به کار رفته در آن دارای درصد پخش استاندارد است
  • قیمت محصولات کامپاند مناسب بوده و در بازارهای داخلی و خارجی حالت رقابتی دارد
  • در محصولات با کیفیت پلی اتیلنی از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد کامپاند استفاده شده است.

کاربردهای کامپاند پلی اتیلن

 

از آنجایی که کامپاند پلی اتیلن بسیار پر کاربرد می باشد،  تنوع محصول نیز از آن زیاد بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.  به طور عمده کامپاند پلی اتیلن در موارد زیر به کار برده می شود که عبارتند از:

ساخت فیلم های پلیمری

تولید لوله های تحت فشار

ساخت قطعات تزریقی

ساخت لوله های آبیاری به صورت قطره ای

ساخت ورق های ژئوممبران

تولید کارتن پلاست

 

کامپاند پلیمری چیست

 

از کامپاندهای پلیمری پلی اتیلن به صورت خالص یا ترکیبی استفاده می شود که دارای قیمت مناسب بوده و کیفیت بالایی نیز دارد. این کامپاند برای تولید قطعات تزریقی کاربرد داشته که در نتیجه لوله های تحت فشار بر پایه PE80 حاوی ۲ تا ۲.۵ دوده تولید می شود.

همچنین تولید مستربیچ های پلی اتیلن یکی دیگر از کاربردهای این کامپاند می باشد که در صنایع تولید فیلم های پای اتیلنی مورد استفاده قرار می گیرد.  در کشورهای اروپایی کامپاندهای بازیافتی برای تولید فیلم های دمشی به کار می رود.  در صورتی که به این نوع کامپاندها درصد کمی پودر میکرونیزه معدنی اضافه شود باعث کاهش چشمگیر قیمت نهایی محصولات تولیدی از آن خواهد شد.

روش های اصلی برای کامپاند پلی اتیلن

 

چند روش اصلی برای کامپاند پلیمری پلی اتیلن وجود دارد که در تولید انواع لوله های آبرسانی مورد استفاده قرار می گیرد.  در روش امروزی نانو، رنگدانه دوده را به پلیمر جهت ساخت لوله های آبرساني اضافه می کنند.

اما دو روش اصلی و مهم برای کامپاند نمودن ترکیبات سازنده لوله ها و اتصالات وجود دارد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

یکی استفاده از گریدهای پلی اتیلن حاوی دوده آماده که در این روش شرکت های سازنده لوله و اتصالات آبرسانی مواد اولیه را تهیه و با ترکیب آنها لوله های پلی اتیلی را می سازند. همچنین این روش در شرکت های پتروشیمی و تولیدی برای ساخت کامپاند استفاده می شود.

دیگری استفاده از مستربیچ های غلیظ دوده که به پلی اتیلن طبیعی اضافه می شود.  در این روش مقدار مشخصی از مستربیچ با غلظتی از دوده به ترکیبات مواد استفاده شده که حاوی نوعی پلی اتیلن با درصد زیادی از دوده می باشد. به طوری که این دوده هنگام استفاده از پلی اتیلن طبیعی اضافه و مخلوط می گردد.

اما این سوال پیش می آید که مستربیچ با کامپاند چه تفاوتی دارد؟

کامپاند و مستربیچ دو ماده با پایه پلیمری هستند،  با این تفاوت که مستربیچ را نمی توان به طور مستقیم به پلیمر پایه اضافه کرد.  بلکه از یک ماده افزودنی برای ترکیب با پلیمر استفاده می شود.

اما در مورد کامپاند می توان آن را به طور مستقیم اضافه نموده و محصول نهایی را تولید کرد.  حال ممکن است در طی فرآیند تولید کامپاند مستربیچ به دلایل توزیع نامناسب در پلیمر پایه و نیز بالا بودن سطح آلاینده های محیطی به آن اضافه یا حذف شود.

کامپاند پلیمری چیست

 

اصلی ترین تولید کنندگان کامپاند در ایران چه کسانی هستند؟

از جمله شرکت های معتبر برای تولید کامپاند پلیمری پلی اتیلن Irplastics.com می باشد که انواع کامپاند را طبق آخرین تکنولوژی فرآیندی و موادی تولید می کند.  بیشترین استفاده کامپاند پلی اتیلن در تولید لوله های آبیاری قطره ای و تحت فشار،  لوله های کاروگیت یا اسپریال و قطعات بادی و فیلم های پلی اتیلنی می باشد.

قیمت این کامپاند با توجه به پلی اتیلن خالص بسیار پایین است و در کشورهای مختلف کاربردهای زیادی دارد. در صورتی که در طی فرآیند تولید کامپاند مقدار کمی پودر میکرونیزه معدنی نیز اضافه شود،  تاثیر چشمگیی در کاهش محصولات نهایی دارد.  بنابراین در سال های اخیر به استفاده از کامپاند پلی اتیلن توجه زیادی شده است.

خرید و فروش کامپاند پلی اتیلن توسط سایت افشین کرمی

تیم بازرگانی افشین کرمی با چندین سال سابقه درخشان در زمینه خرید و فروش انواع مواد پلیمری خدمات بهینه خود را در زمینه انواع کامپاند پلی اتیلن و مستربیچ و غیره نظیر استعلام قیمت به روز و سفارش و غیره برای تجار و تولید کنندگان گرامی ارائه می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در این خصوص با کارشناس ما در سایت Irplastics.com تماس بگیرید.

 

Rate this post