مواد اولیه تولید سینی پلاستیکی

سینی ها محصولاتی پر کاربرد با عمق کم هستند که برای حمل و جا به جایی وسایل مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، و در اشکال متنوع بیضی یا مستطیلی و غیره نیز موجود می باشند.

استفاده از سینی ها در خانوارها،  رستوران ها،  باغبانی و هر شرکت تهیه غذایی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، و  بسته به حجم اشیاء قابل حمل سینی ها نیز در اندازه های مختلف ساخته و تهیه می شوند.

سینی های از مواد مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام با توجه به میزان و اندازه مواد به کار رفته خواص ویژه ای را به آنها می دهد.  ما در این مقاله از سایت Irplastics.com قصد داریم بررسی و معرفی اصلی ترین مواد تولید سینی پلاستیکی بپردازیم تا چنانچه شما به عنوان تولید کننده و یا فعال بازرگانی قصد خرید و یا فروش این مواد را دارید با کسب اطلاعات بیشتری اقدام نمایید.  بنابراین اگر در این زمینه ابهام و یا سوالی دارید مطالعه این مقاله می تواند به شما کمک کند. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

تولید سینی پلاستیکی

 

سینی پلاستیکی از رایج ترین محصولات در این زمینه است که همانطور که گفته شد برای پذیرایی از غذا و نوشیدنی و غیره بوده و با عمق کمی که دارند برای جا به جایی وسایل قابل حمل استفاده می شود.

سینی های پلاستیکی اغلب با دوام و در برابر وزن سنگین مقاوم هستند. زیرا که در آنها از مواد پلیمری با خواص محکم و مقاومت بالا استفاده شده است. با این حال کیفیت اقسام و انواع سینی پلاستیکی با توجه به مواد و ترکیبات به کار رفته در آنها متفاوت می باشد. همچنین می توان سینی ها را می توان با مواد پلیمری با کیفیت و درجه یک تولید نمود تا مقاومت و دوام بالایی داشته باشند.

 

مواد اولیه تولید سینی پلاستیکی

 

در این باره شرکت Irplastics یکی از تامین کنندگان اصلی با چندین سال سابقه درخشان می تواند با استعلام قیمت و ارائه مواد پلیمری و مواد اولیه تولید سینی به شما عزیزان در تامین و تهیه این محصولات یاری دهد.

از اصلی ترین مواد برای تولید انواع سینی پلاستیکی پلی استایرن ها و پلی اتیلن ها هستند که برای آن نیز مناسب می باشند. در ادامه شما را با چند نمونه از مواد اصلی پلی اتیلنی و پلی استایرن برای تولید سینی آشنا می کنیم.

مواد پلی اتیلن

 

پلی اتیلن ها کاربرد زیادی در ساخت انواع محصولات پلاستیکی دارند،  به طوری که ۶۰ الی ۷۰ درصد آنها را مواد پلی اتیلن تشکیل می دهد.  پلی اتیلن ها از گاز طبیعی اتان و مواد نفتی خام گازوئیل به دست می آیند.  در واقع از اصلی ترین جزء های گروه بزرگ پلی الفین ها می باشند که مواد پلیمری بسیار پر مصرف در سر تا سر جهان هستند.

پلی اتیلن ها همچنین از پلیمرها یی چون پلی اتیلن سنگین یا HDPE و پلی اتیلن سبک LDPE و پلی اتیلن سبک خطی LLDPE و پلی اتیلن با چگالی متوسط MDPE و پلی اتیلن با وزن مولکولی زیاد به نام علمی HUMW PE که گریدهای آن بوده تشکیل شده اند.

برای تولید سینی پلاستیکی جهت مقاوم سازی و دوام سینی از پلی اتیلن سنگین HDPE استفاده می شود. یکی از گریدهای اصلی که در تولید سینی پلاستیکی کاربرد دارد،  گرید 2200J است که یک پلی اتیلن از نوع HDPE می باشد.

این ماده یک ترموپلاستیک و گرما نرم است.  از آنجایی که برای تولید سینی، به مواد با مقاومت زیاد نیاز می باشد،  خاصیت ترموپلاستیکی این گرید باعث می شود تا محصول از دوام و استحکام بالایی برخوردار بوده و بتواند در برابر ضربه و آسیب مقاومت کند.

 

تولید سینی پلاستیکی

 

همچنین این ماده همچون سایر گریدهای دیگر HDPE از چگالی و وزن مولکولی بالایی برخوردار است،  و مقاومت شیمایی و فیزیکی زیادی دارد.  به طوری که محصول نهایی تشکیل شده از این ماده به راحتی ترک نمی خورد. بنابراین برای استفاده در ساخت و تولید سینی یکی از مناسب ترین مواد پلیمری می باشد.

دیگر آنکه از مقاومت کششی مناسب و خوبي نیز برخوردار است.  از کاربردهای این ماده می توان به ظرف نگهدارنده میوه و سبزیجات،  صندوق های بطری شیر،  اسباب بازی،  جعبه ابزار و بسته بندی قرص ها و غیره اشاره کرد.

به طور کلی این ماده دمای ذوب خوب،  چقرمگی و سختی زیاد دارد و نیز دارای وزن کم و قیمت پایینی می باشد. همچنین قابل بازیافت بوده و نفوذ پذیری پایینی از خود نشان می دهد.  از این رو می توان با استفاده از مواد و گریدهایی چون HP2200J سینی هایی با قیمت مناسب و کیفیت خوب ارائه داد.

سایر مواد پلی اتیلنی به ویژه از نوع HDPE که برای قالب های تزریقی مورد استفاده قرار می گیرند نیز می توان در ساخت و تولید سینی های پلاستیکی به کار برد.  اما مناسب ترین گزینه که به لحاظ کیفیت و شفافیت محصول نهایی می توان از آن نام برد و نیز در اغلب موارد برای تولید سینی پلاستیکی به کار می رود،  گرید HP2200J می باشد.

پلی استایرن ها

 

پلی استایرن ها مواد پلیمری سخت و از دسته فنیل ها می باشند که در ساختار خود زنجیره ای از مولکول های کربن و هیدروژن را دارا هستند،  و هر چه صف های کربنی در آن بیشتر باشد،  نیروی کششی بین مولکول ها نیز افزایش می یابد.

پلی استایرن ها دارای وزن سبک،  دوام بالا و کارآیی زیادی دارند.  از دیگر ویژگی های این مواد اینکه به راحتی در حرارت شعله ور شده و می سوزند و بعد از حذف شعله نیز همچنان به سوختن ادامه می دهند.

از ویژگی های دیگر این مواد که شناسایی آنها را نیز راحت تر می نماید،  آنکه اشتعال آنها با رنگ زردی همراه است و بوی سوختگی همچون گاز طبیعی دارند. همچنین با سوختن در شعله چکه می کنند.  پلی استایرن ها عایق حرارتی خوبی هستند.  از این رو فوم پلی استایرن برای ایزوله کردن ساختمان ها به دلیل ارزان قیمت بودن گزینه مناسبی می باشد.  این مواد دمای ذوب بالایی در حدود ۲۴۰ سانتی گراد و چگالی در حدود ۰.۹۶-۱.۰۴ gr/cm دارند.

 

مواد اولیه سینی پلاستیکی

 

بیشترین کاربرد پلی استایرن ها در عایق سازی ساختمان و فوم های ساختمانی،  ظروف مصرفی بشقاب و لیوان و فنجان و سینی،  ظروف یکبار مصرف، جعبه و قاب های نازک، عایق برودتی،  ظروف بسته بندی ویژه مواد دارویی و ساخت انواع کانکت و ساندویچ پانل و غیره است.

این مواد همانند سایر پلیمرها دارای گریدهای مختلفی هستند که عبارتند از:

  • پلی استایرن معمولی GPPS
  • پلی استایرن مقاوم HIPS
  • پلی استایرن یونولیت یا انبساطی EPS
  • پلی استایرن اکسترود شده XPS

هر کدام از انواع مواد پلی استایرن که در بالا به آن اشاره شد دارای گریدهای مختلفی می باشند که در مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.  در ادامه چند نمونه از مواد پلی استایرن که برای تولید  سینی های پلاستیکی می باشد با شرح مختصری از ویژگی های آنها آمده است.

گرید HIPS7240

 

این ماده از پلیمرهای شیمیایی حاصل شده و از گریدهای مختلف ( اف ۱و اف ۲و اف ۳ و سلفی) تولید و عرضه می شود و از نوع هایمپکت می باشد. نیز به دلیل انعطاف پذیری و رنگ مات متمایل به سفید بیشترین کاربرد را در ساخت ظروف یکبار مصرف دارد. همچنین برای ساخت انواع اسباب بازی،  دبه ماست و قوطی سس مورد استفاده قرار می گیرد.

از ویژگی های دیگر این ماده نقطه ذوب بالا و دارای مقاومت ضربه ای زیادی می باشد که به آسانی ترک خورده و یا شکسته نمی شود. بنابراین برای ساخت لیوان،  جعبه تخم مرغ،  سینی و ورق و محصولات پلاستیکی مقاوم نیز کاربرد دارد. در برخی از ظروف نگهدارنده مواد لبنی هم از این ماده استفاده می شود.

دیگر آنکه مانع از انتشار رطوبت شده و مقاومت خوبی در برابر فشار نیز از خود نشان می دهد.  گرید HIPS7240 از طریق فرآیندهای ترموفرمینگ و اکستروژن تولید و عرضه می شود.

گرید GPPS1160

 

این گرید یک پلیمر ترمز پلاستیک از نوع پلی استایرن معمولی بوده و کاربرد آن در ساخت انواع فوم،  صفحه های عایق،  جعبه تخم مرغ،  سینی و ورق ترموفرمینگ می باشد.

از ویژگی های گرید GPPS1160 شکل پذیری،  مقاومت حرارتی خوب و شفافیت بوده که آن را برای ساخت سینی های پلاستیکی ممتاز نموده است.

همچنین دارای وزن مولکولی بالا و قیمت ارزان می باشد که با توجه به این ویژگی امکان ساخت و تولید  انواع سینی را برای تولید کنندگان فراهم می آورد.   این گرید از طریق فرآیند اکستروژن ساخته و تهیه می شود.

گرید GPPS1460

 

این پلیمر یکی از گریدهای پلی استایرن از نوع معمولی است و ترموپلاستیک می باشد.  از مزایا و ویژگی های خاص استفاده از این گرید برای ساخت سینی های پلاستیکی شفافیت و شکل پذیری آن است.  همچنین مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد.

به طور کلی گریدهای پلی استایرن معمولی سخت هستند و از نوع کریستالی می باشند و به همین دلیل شکل پذیری عالی نیز دارند.  گرید GPPS1460 همچنین بدون بو و مزه است و عایق الکتریسیته نیز می باشد.  دیگر آنکه در برابر حرارت از خود مقاومت خوبی نشان می دهد.  بنابراین در ساخت سینی و ظروف محکم مناسب است.

از کاربردهای دیگر این گرید در ساخت لوازم ورزشی،  لوازم خانگی،  کامپیوتر و پنکه و غیره می باشد.  این گرید به به دلیل خاصیت قالب پذیری جایگاه ویژه ای را در بین مواد پلی استایرنی برای تولید سینی دارد.

این مواد از اصلی ترین گرید های پلی استایرن هستند که در ساخت انواع سینی کاربرد دارند. مقاومت خوب و شفافیت بالا و قیمت مناسب این مواد موجب ایجاد خواص ویژه و ممتاز در محصولات نهایی می شود که در کیفیت و قیمت آنها موثر است.

روش های تولید سینی پلاستیکی

 

سینی ها با توجه به کاربردی که دارند متنوع و در اندازه و شکل های مختلف تولید می شوند. این محصولات نوع خاصی از بسته بندی بوده و برای کاربر شخصی سازی می شوند.  به طوری که با توجه به نیاز و هدف کاربر تولید و ساخته شده و در اندازه و عمق های مختلف وجود دارند.

با این حال روش های رایجی نظیر قالب تزریق و اکستروژن برای ساخت سینی های پلاستیکی است که  با توجه به مواد تشکیل دهنده آن می توان محصولات متنوعی از عمق و اندازه و ابعاد تهیه کرد.

 

روش تولید سینی پلاستیکی

 

روش قالب تزریق برای تولید سینی پلاستیکی

 

در این روش از پالت های مربوط به قالب گیری مواد داغ به شکل و فرم سینی استفاده می شود. به این صورت که ابتدا مواد اولیه ذوب می گردند و در قالب ریخته می شوند. پالت های قالب گیری در برابر دمای شدید جهت ذوب پلاستیک بسیار مقاوم هستند. بنابراین در تولید سینی از پالت های مختلف استفاده می شود.

همچنین مواد مذاب شده ترجیحا ترکیبی از پلیمرهای ترموپلاستیک و گرما زا به همراه موادی مانند فات،  شیشه و غیره می باشد.  ترموپلاستیک و پلیمرهای حرارتی اصلی ترین مواد برای تولید سینی های پلاستیکی هستند.

بنابراین برای اینکه به خوبی ذوب شوند درون مخزن داغ قرار گرفته و با استفاده از میکسر استوانه ای با مواد افزودنی دیگر ترکیب و مخلوط می شوند.  فات ترکیبی در این مواد اغلب فولاد و آلومینیوم بوده که دارای نقطه ذوب بالایی بوده تا در برابر پلاستیک داغ مقاوم باشد.  سینی های ساخته شده از این مواد اغلب نرم و مسطح هستند.

روش فرآیندی اکستروژن

 

از این روش اغلب برای ساخت سینی های بزرگ تر استفاده می شود. این روش در واقع همان قالب تزریقی با کمی تغییر متد می باشد.  به طوری که مواد به جای مخزن در یک پاریسون ( لوله تو خالی) ذوب و همزمان نیز فشرده می شوند.  مواد ذوب شده داخل پاریسون به داخل قالب فی خنک شده و هدایت می شوند.

سپس هوای داخل پاریسون منفجر شده و باعث می شود تا مواد ذوب شده کم کم بسته و به صورت قالب شکل بگیرند،  که در این حالت Tray شکل هستند. سپس مواد خنک شده از قالب خارج و به شکل سینی در می آیند.

سینی های تولید شده با این روش دوام و استحکام بالاتری دارند و از کیفیت خوبی برخوردار می باشند.  به طوری که در دماهای بسیار پایین و یا زیاد مقاومت دارند و به راحتی نمی شکنند.  البته قیمت این سینی ها به دلیل نوع ساخت و تجهیزات و امکانات تولیدشان گران تر هستند.

 

تشکیل خلا

 

روش دیگری نیز برای تولید سینی های پلاستیکی وجود دارد که تشکیل خلا است و از قدیمی ترین روش های تولید سینی می باشد.  در این روش برای تولید سینی از ورق های پلاستیکی استفاده می شود.  به طوری که ابتدا ورق پلاستیکی را تا زمان صاف شدنش می گذارند تا ذوب شده اما مایع نشود.

سپس ورق گرم شده را که اکنون نرم است را بر روی قالب به شکل سینی پیچیده می کنند.  با مکش هوای احتمالی می توان بر روی قالب خلا ایجاد کرد که از این طریق ورق به شکل قالب سخت می شود.

استفاده از این روش به ماشین آلات سنگین و بزرگ نیاز دارد که در مقایسه با سایر روش های تولید سینی ناچیز می باشد.  اما اگر در این روش خلأ if به طور صحیح تشکیل نشود،  ممکن است شکل سینی ناهموار شده و یا ضخامت سینی کم و یا زیاد شود.

قیمت و خرید مواد اولیه تولید سینی های پلاستیکی

 

استفاده از مواد خوب و با کیفیت در قیمت سینی های تولید شده تاثیر می گذارد.  همچنین روش های تولید سینی نیز باعث می شود تا قیمت محصول نهایی متغیر باشد.  با این حال قیمت و خرید انواع مواد سینی پلاستیکی تحت تاثیر عوامل بسیاری است.  از جمله خرید و تامین مواد با کیفیت و نوع تولید کننده و نیز تغییرات نرخ ارز و تحریم های موجود در کشور و سایر موارد تجهیزات و غیره از مواردی هستند که می توانند باعث تغییر قیمت و خرید مواد اولیه جهت تولید سینی هلی پلاستیکی می شود.

در این راستا شرکت Irplastis یکی از تامین کنندگان اصلی مواد پلیمری و مواد اولیه تولید سینی های پلاستیکی با چندین سال سابقه درخشان شما تولید کنندگان و خریداران عزیز را جهت خرید بهترین مواد اولیه یاری نموده و خدمات بهینه خود را که شامل استعلام قیمت و کیفیت،  ثبت سفارش و تامین مواد مرغوب و غیره ارائه می کند.

شما می توانید جهت استعلام قیمت و یا هر گونه مشکلی و دریافت مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما در تیم بازرگانی افشین کرمی تماس بگیرید.

 

 

Rate this post