مواد اولیه پالت پلاستیکی

پالت یک وسیله از نوع چوب،  فلز و پلاستیک است که برای جا به جایی کالاها در حالت ثابت استفاده می شود. امروزه پالت های پلاستیکی به دلیل ساختار محکم و مقاوم جایگزین پالت های چوبی و فلزی شده اند.  زیرا که در ساخت آنها از مواد پلیمری و ترکیباتی استفاده شده که می توان برای حمل و جابه جایی بار سنگین از آن استفاده کرد.

در این مقاله از سایت Irplastics.com قصد داریم مواد اولیه پالت پلاستیکی را مورد بررسی قرار داده و ویژگی های آنها را برای شما عزیزان شرح دهیم.  چنانچه علاقه مند به مطالعه این موضوع هستید و یا در این زمینه سوال و یا ابهامی دارید،  این مطلب می تواند به شما کمک نماید.  پس لطفا با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

پالت پلاستیکی

 

همانطور که در مقدمه گفته شد پالت وسیله ای است که کالاها بر روی آن چیده می شود و دور تا دور آن رارا نوار محکمی می پیچند تا جهت جا به جایی کالا آماده گردد.  در واقع پالت یک ابزار ذخیره سازی و گردش کالا در صنعت لجستیک مدرن محسوب می شود که کالاها را بر روی آن می توان حمل کرد.

از آنجایی که پالت های چوبی دوام زیادی ندارند،  روز به روز بیشتر انواع پالت های پلاستیکی جایگزین محصولات قدیمی تر شده اند. به طوری که دیگر انتخاب مشتریان برای خرید این محصول پالت های پلاستیکی می باشد.

 

مواد اولیه پالت پلاستیکی

 

در حال حاضر نیز پالت های پلاستیکی به لحاظ دوام و مقاومت مناسب تر بوده و به دلیل مواد و ترکیبات به کار رفته در آنها پایداری و استحکام و سختی بیشتری از خود نشان می دهند.

مواد تشکیل دهنده پالت های پلاستیکی کدام اند؟

 

انواع پالت های پلاستیکی با توجه به نوع مواد به کار رفته در آنها کاربرد و کیفیت متفاوتی دارند. همچنین برای آنکه پالت دوام و استقامت خوبی داشته باشد،  از موادی در ساخت آنها استفاده می شود که چقرمگی و استحکام پالت را بالا ببرد.

اما اصلی ترین مواد به کار رفته در پالت های امروزی پلی پروپیلن و پلی اتیلن هستند که با چگالی و اندازه معینی در تولید پالت اضافه می شوند تا خواص ویژه ای به آن ببخشد.  پالت های پلاستیکی با ترکیبات پلی پروپیلن و پلی اتیلن هر کدام ویژگی هایی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

پلی پروپیلن PP

این ماده پلیمری به دلیل بافت سخت و مقاومت بالایی که دارد باعث حفظ و پایداری پالت می شود.  از مهم ترین ویژگی هایی که این ماده دارد شامل مقاومت در برابر سرما،  مقاومت مناسب در برابر مواد شیمیایی ( اسیدی و قلیایی )،  بافت سخت،  مقاوم در برابر حلال های آلی،  پایداری خوب و غیر سمی و بی مزه بودن آن است.

 

تولید پالت پلاستیکی

 

پلی اتیلن PE

ویژگی های مهم پلی اتیلن شامل مقاوم بودن در برابر حرارت،  مقاوم در برابر سرما،  پایداری و استحکام و سختی بالا هستند. همچنین از استحکام مکانیکی بالایی در برابر تنش های محیطی برخوردار است.  در واقع پلی اتیلن یک ترموپلاستیک از نوع رزین بوده که ساختار کریستالی دارد و غیر قطبی می باشد.

دیگر آنکه دارا بودن این ماده در پالت مانع از رشد باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها می شود.  همچنین در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید و تنش های محیطی مقاوم است و تغییر ماهیت نمی دهد.  استفاده از ماده پلی اتیلن ضایعات کمتری تولید کرده و نیز باعث کاهش مصرف انرژی می شود. بنابراین می توان گفت که کیفیت پالت های پلاستیکی بستگی به جنس آنها دارد.

اما این سوال پیش می آید که چه موادی در فرآیند تولید پالت به آن اضافه می شود؟

ما در این بخش از مقاله به طور اجمالی به موادی که در طی فرآیند تولید پالت به ترکیبات افزوده می شوند اشاره می کنیم.

نکته مهم اینکه در تولید پالت محصول جدیدی وجود ندارد.  بلکه پالت ساخته شده ترکیبی از ماده جدید و افزودنی های نازل می باشد. در شرایط خاص نیز برخی از مواد اصلاح شده اضافه می شود. به عنوان مثال برای ساخت یک خانه محکم و بلند علاوه بر سیمان نیاز به عناصر افزودنی مانند آب،  سنگ،  ماسه و غیره خواهد بود تا این مواد با دیوارهای آجری،  و ستون هایی از میله های فولادی و آهنی محکم نگه داشته شود.

برای تولید پالت پلاستیکی نیز از موادی استفاده می گردد تا بتوان خواص فیزیکی و شیمایی ایده آل را از آن به دست آورد. از این رو نمی توان  موادی که به طور عمومی در تولید  پالت پلاستیکی استفاده می شود را به طور کامل شناخت.  بنابراین کیفیت و قیمت پالت های پلاستیکی نیز با توجه به نوع مواد جدید به کار رفته در آن متفاوت است.

به طور کلی  مواد افزودنی در تولید پالت شامل مواد نازل،  مواد بازیافتی،  مواد بازیافتی و اصلاح شده و مواد دوم هستند که به مواد اولیه پلی پروپیلن و پلی اتیلن اضافه شده و  به این نام های تجاری نیز شناخته می شوند. در ادامه هر یک از آنها را به طور خلاصه شرح خواهیم داد.

مواد جدید اصیل

این مواد از نوع پلاستیک یا رزین می باشند که در فرآیند سنتز و آماده سازی اولیه پالت پردازش شده اند.  برای این مواد نیاز به مرحله قالب گیری نیست.

ماده دوم یا زیر نام تجاری جدید

در تولید این ماده استانداردهای بازرسی رعایت نشده است.  به طوری که وقتی استاندارد دسته ای از محصولات پایین می آید،  مواد عبور داده شده از بازرسی برچسبی با مارک اصلی می خورند.  اما مواد مارک دوم جدید که واجد شرایط نبوده فاقد برچسب هستند.

مواد نازل

مقدار و یا قسمت باقی مانده مواد بوده که در فرآیند ساخت قطعات قالب گیری تزریقی از بین رفته و محصولی غیر قابل صلاحیت می باشند.

مواد بازیافتی

این مواد دو دسته هستند. دسته اول موادی که از نوع پلاستیک ضایعاتی بوده و به پلاستیک های ساخته شده اضافه می شوند. این مواد که پلاستیک بازیافتی نام دارند،  در مصارف صنعتی و عمرانی در طی فرآیند تولید حذف،  یا جایگزین و تمیز و خرد می شوند.

دسته دوم به موادی بازیافتی اطلاق می گردد که پس از پردازش پلاستیک های ضایعاتی ( دسته اول ) از طریق روش های فیزیکی یا شیمایی نظیر پیش تصفیه،  دانه بندی مذاب،  اصلاح و غیره تولید می شوند.  تولید این مواد در واقع استفاده مجدد و دوباره از پلاستیک می باشد.

ماده اصلاح شده

ماده پردازش و اصلاح شده پلاستیک های عمومی و پلاستیک های مهندسی است که از طریق پر کردن،  اختلاط،  تقویت و سایر روش ها به دست می آید.  استفاده از این ماده در ترکیبات پالت خواصی چون مقاومت در برابر شعله و ضربه،  سختی و استحکام را به این محصول می بخشد.

اما پالت های ساخته شده به طور عمومی نیز دارای سه دسته اصلی هستند که شامل موارد زیر می باشد.  این پالت ها ممکن است در فرآیند تولید برای ساخت محصول جدید نیز افزوده شوند.

پالت مواد جدید

این محصول از ترکیب و افزودن کمی مواد نازل یا مواد اصلاح شده با رنگ روشن و درخشندگی خاص به علاوه مواد جدید اصلی یا مواد دوم جدید زیر نام تجاری دست می آید.

پالت مواد عمومی

در این پالت نسبت معینی از مواد جدید و مواد سفت کننده به مواد بازیافتی اضافه شده و رنگ تیره تر با درخشندگی نا مشخص نیز می باشد.

پالت برگشتی

این پالت ها یکبار مصرف با رنگ مات و بدون درخشندگی هستند که از مواد برگشتی کامل تولید می شوند.

مواد پلیمری در ساخت پالت پلاستیکی

 

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم پایه اصلی مواد تشکیل دهنده پالت پلاستیکی پلی پروپیلن و پلی اتیلن هستند.  اما این مواد به نسبت معین و با توجه به نوع و کاربرد پالت در تولید آن استفاده می شود.

انواع پالت ها نیز بسته به نوع مواد تشکیل دهنده دارای خواص و کاربردهای مختلفی می باشند. به طور مثال پالت های پلی اتیلنی به نسبت پالت های پلی پروپیلن ضایعات کمتری تولید کرده و در برابر رشد میکروارگانیسم ها مقاوم تر است.  از این رو برای استفاده در کارخانه ها مناسب تر می باشد و می توان آنها را به مواد قابل مصرف نیز تبدیل نمود.

از طرفی پالت های پلی پروپیلن از مقاومت و دوام بالایی در برابر ضربه و استحکام کششی بالایی برخوردارند.  بنابراین می توان در تولید پالت از انواع پلاستیک های مختلف بسته به استحکام،  دوام و کاربردی که دارند استفاده کرد.

با اینحال برای تولید پالت به طور عمومی و کلی از پلی اتیلن های سنگین با چگالی بین ۰.۹۴۱ تا ۰.۹۶۵ و پلی پروپیلن هایی با چگالی بالا استفاده می شود.

به طوری که گریدهای HI0500 و HP 52518 از اصلی ترین مواد در تولید انواع پالت پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین مناسب ترین ماده  برای تولید پالت گرید ۵۷۴۰ می باشد.

 

روش های تولید پالت پلاستیکی

 

برای اینکه یک پالت ساخته شود،  ابتدا باید طراحی لازم و شکل مورد نظر برای آن تعیین شود. تعیین شکل و طراحی پالت ها بر اساس نوع و شکل و اندازه کالا می باشد که بر روی پالت جا به جا می گردد. سپس مرحله قالب گیری می باشد که ماده پلاستیکی مناسب برای این کار انتخاب می شود.  لازم به ذکر است که در انتخاب مواد اولیه برای قالب گیری پالت باید به مواردی چون میزان بار جابه جا کننده توسط پالت و شرايط آب و هوایی دقت نمود.

 

پالت پلاستیکی

 

برخی از روش های قالب گیری پالت های ساخته شده از پلاستیک عبارتند از :

  • قالب گیری تزریقی در فشار بالا ( ماده پلی پروپیلن کوپلیمر و رزین پلی اتیلن با دمای ذوب ۲۵۰ درجه سانتی گراد )
  • قالب گیری فوم ساختاری جهت ساخت پالت های سبک تر با چگالی کمتر ( قالب گیری با تزریق یک گاز بی اثر مانند نیتروژن و یا دی اکسید کربن با مواد پالت پلاستیکی نظیر پلی پروپیلن )
  • ترموفرمینگ ( حرارتی، تحت فشار قرار دادن ورقه های ترموپلاستیک به کمک مکش در خلا،  جهت ساخت پالت های مورد استفاده در محیط های سرپوش )
  • قالب گیری فشاری ( با استفاده از مواد کمتر هدر رفته و یا مواد ضایعاتی کمتر بازیافتی و رزین مصنوعی )
  • قالب گیری چرخشی ( استفاده از پلی اتیلن با چگالی کم و پلی اتیلن متقاطع به شکل پودری )
  • قالب گیری اکستروژن ( این شیوه قالب گیری در طبقه بندی قالب گیری دمشی یا بادی قرار می گیرد که به شیوه پروفیل اکستروژن و در دمای پایین پالت ساخته می شود )

برای ساخت و تولید پالت باید به مواردی چون مقاومت و استحکام و قدرت حمل آن توجه نمود.  همچنین پالت باید دارای انعطاف پذیری زیاد برای تحمل وزن زیاد اجسام باشد. نیز رنگ بندی مناسب و متنوع،  سبکی و وزن پایین پالت از دیگر موارد مهم بوده که باید در ساخت این محصول در نظر گرفته شود.

مزایای استفاده از پالت پلاستیکی

 

  • دوام و ماندگاری بالا
  • وزن سبک
  • قیمت ارزان
  • نصب راحت و آسان
  • تنوع زیاد در شکل و طرح و ابعاد

قیمت و خرید مواد اولیه پالت پلاستیکی

 

پالت های ساخته شده دارای انواع مختلفی هستند که یکی از دلایل مهم این تنوع گسترده به دلیل مواد اولیه و تشکیل دهنده پالت می باشد.  بنابراین با توجه به نوع و کاربرد پالت، میزان و قیمت مواد اولیه برای ساخت پالت نیز متفاوت هستند.

از طرفی کیفیت و نوع تولید پالت به مواد اولیه مورد استفاده در آن بستگی دارد.  از این رو باید برای خرید مواد اولیه به کیفیت آنها توجه نموده و از شرکت های معتبر برای خرید اقدام کرد.

شرکت بازرگانی افشین کرمی یکی از تامین کنندگان مواد پلیمری و مواد اولیه پلاستیک و پالت های پلاستیکی با چندین سال سابقه درخشان که با ارائه بهترین خدمات در زمینه خرید و سفارش و استعلام قیمت مواد اولیه پالت تولید کنندگان را یاری و کمک می نماید.

از آنجایی که پالت های پلاستیکی به دلیل مزیت های فراوان جایگزین به سرعت پالت های قدیمی تر ( چوب و فلزی ) شده است.  بنابراین این فرصت را برای تولید کنندگان و فعالان اقتصادی فراهم می آورد تا نسبت به خرید و فروش انواع پالت اقدام کنند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر  در زمینه خرید و فروش انواع مواد اولیه پالت پلاستیکی با کارشناسان ما در سایت Irplastics.com در ارتباط باشید.

 

Rate this post