معرفی کامل کامپاند پلی پروپیلن؛ ویژگی ها،  مزایا و کاربردها

پروپیلن از سری مواد پلیمری پر کاربرد در صنایع پلاستیک می باشد که به دلیل خواص و ویژگی های خاص به صورت ترکیباتی از نوع کامپاند و مستربیچ و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین کامپاند پلی پروپیلن که در صنعت بسیار کاربرد داشته و به دلیل قابلیت های ویژه ای  دارای اهمیت بالایی است که در این مقاله از سایت Irplastics.com سعی داریم تا به این ویژگی ها بپردازیم و توضیحاتی را در مورد کاربردها و مزایای کامپاند پلی پروپیلن برای شما شرح دهیم،  تا چنانچه سوال و یا ابهامی در این زمینه دارید،  برای شما رفع و حل گردد. بنابراین تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

ساختار و ویژگی های پلی پروپیلن ها

 

پلی پروپیلن ماده ای پلیمری و پلاستیکی که بیشترین مصرف را بعد از پلی اتیلن در جهان دارد.  این محصول با فرمولی شبیه گاز پروپان C3H6 می باشد که تنها دو هیدروژن از آن کمتر دارد.  در کشور ما ایران برای تولید پروپیلن از گاز پروپان از روش جدید PHD استفاده می شود.

در جهان ۶۶ درصد از سهم مواد پلیمری بعد از پلی اتیلن به پلی پروپیلن اختصاص دارد.  بعد از آن ارزش موادی چون پروپیلن اکسید با ۸ درصد،  آکریلونیتریل با ۷ درصد،  اسید اکریلیک با ۴ درصد،  دو اتیل هگزانول با ۴ درصد در اولویت های بعدی هستند. دلیل آن پر کاربرد بودن و خواص مفید پلی پروپیلن در صنایع مختلف می باشد.

روش های تولید محصولات پلی پروپیلن متفاوت بوده که توسط شرکت های پتروشیمی و تولید کننده مشتقات و مواد جانبی نفت خام انجام می گیرد.  از جمله محصولاتی که از تولید پلی پروپیلن ایجاد می شوند؛  قالب تزریقی،  لوله،  الیاف،  کاور های محافظ،  قالب بادی و فیلم و شیت هستند.

همچنین پلی پروپیلن در سه نوع مختلف موجود است که شامل ایزوتاکتیک iPP و سیندیوتاکتیک sPP و آتاکسیک aPP در نوع ایزوتاکتیک می شود.  نوع پلی پروپیلن ایزوتاکتیک در تولید پلاستیک و الیاف بسیار پر کاربرد می باشد. یکی از امتیازات  این ماده به نسبت پلیمرهای دیگر عدم جذب رطوبت است که باعث مصرف زیاد آن در صنایع می باشد.

 

معرفی کامل کامپاند پلی پروپیلن؛ ویژگی ها،  مزایا و کاربردها

 

 

البته می توان با روش هایی از جمله کنترل روند تخریب،  شبکه سازی و انشعابات و غیره اصلاحاتی را برای این پلی پروپیلن انجام داد.  زیرا که به دلیل استحکام ذوب کم پلی پروپیلن استفاده از آن در فرآیندهای قالب ریزی و سازه های حرارتی با محدودیت مواجه است.

اما مهم ترین ویژگی های پلی پروپیلن ها که آنها را نسبت به سایر پلیمرها متمایز نموده موارد زیر هستند:

  • هزینه نسبتا ارزان منومر پروپیلن برای ساخت پلیمر پلی پروپیلن
  • هزینه پایین پرو پیلن ها یا PP
  • وزن پایین و مخصوص PP
  • استفاده کاربردی از PP به عنوان آلیاژ
  • افزایش کاربردهای متنوع و جدید برای پلی پروپیلن ها
  • افزایش استفاده از پلی پروپیلن در دستگاه ها و تجهیزات پزشکی

کاربرد و موارد استفاده پلی پروپیلن

 

  • در صنعت خودرو برای ساخت ورق های درب، کف ماشین و غیره
  • تولید و ساخت کیف
  • ساخت اسباب بازی
  • تولید الیاف و منسوجات نظیر فرش، موکت. طناب،  گونی و غیره
  • لوله های آب و فاضلاب و تحت فشار آب آشامیدنی، گرمایش از کف و رادیاتور
  • ظروف یکبار مصرف و جعبه های پلاستیکی

از جمله شرکت های پتروشیمی تولید کننده که انواع لوله را از پلی پروپیلن ارائه می دهند نوید زر،  مارون،  رجال و شازند می باشد. پتروشیمی های رجال،  و مارون،  جم و نوید زر همچنین تولید انواع ظروف و جعبه پلاستیکی که از انواع مختلف همو پلیمر،  کوپلیمرهای تصادفی و بلوکی از نوع پلی پروپیلن است را در راس تولیدات خود قرار داده اند.

 

معرفی کامل کامپاند پلی پروپیلن؛ ویژگی ها،  مزایا و کاربردها

 

 

ویژگی های محصولات پلی پروپیلن

 

  • مقاوم در برابر فرسایش
  • وزن سبک
  • بستن اتصال آسان
  • قابلیت خم شدن
  • مقاوم در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت
  • قیمت نسبتا مناسب
  • مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و نور خورشید
  • عایق در برابر جریان الکتریکی و گرما
  • مقاوم در برابر مواد شیمایی
  • دسترسی آسان

کامپاند پلیمری چیست؟

 

قبل از آنکه به ویژگی های کامپاند پلی پروپیلن بپردازیم،  ابتدا نکاتی را در مورد کامپاند پلیمری برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.  زیرا که کامپاند دسته ای از محصولات پلیمری پر مصرف و با قیمت مناسب می باشد،  و آشنایی با آن می تواند به ما در درک هر چه بیشتر کامپاند پلی پروپیلن کمک نماید. البته که در مطالب قبلی در مورد کامپاند پلیمری توضیحاتی را ارائه داده ایم اما ذکر خلاصه ای خالی از لطف نیست.

اما اگر به طور خلاصه بگوییم منظور از کامپاند به دسته ای از پلیمرهای کاربردی و پر مصرف در صنایع شیمیایی گفته می شود که از مخلوط یک یا چند پلیمر و یا افزودنی های مختلف به وجود می آید که خواص فیزیکی،  مکانیکی،  حرارتی محصولات بر پایه پلیمر را جهت شکل دهی افزایش می دهد.

در واقع کامپاندها محصولاتی از ترکیب پلیمر و نوعی پودر بوده که جهت تقویت ساختارهای پلیمری ساخته می شود.  کامپاندها به شکل گرانول عرضه شده و واحدهای تولید کننده به آن کامپاندر می گویند.

کامپاندها علاوه بر تقویت خواص مواد بر پایه پلیمر دارای قیمت مناسبی بوده و به دلیل انعطاف و قدرت بالا در کاهش زمان و هزینه های تولید موثرند. برای تولید کامپاند مواد نقطه ذوب معینی دارند که از طریق دستگاهی به نام اکسترودر این کار انجام شده و افزودنی ها و پلیمرهای پایه در ابتدی فرآیند وارد دستگاه و با هم ترکیب و سپس خارج می شوند.

بعد از مرحله سرد شدن مواد مذاب  داخل سیستم خنک کننده در ابعاد مختلف برش خورده و در نهایت نهایت کامپاند مورد نظر به دست می آید.

کامپاند از سه جز تشکیل شده که ویژگی های آن را نیز شامل می شود:

پایه پلیمری،  که جز اصلی کامپاندها می باشد و برای راحت تر ترکیب شدن کامپاند با پلیمر اضافه و مخلوط می شود.

عامل سازگاری،  ماده ای که باعث یکنواخت پخش شدن و توزیع مناسب افزودنی ها و پایه پلیمری در تولید کامپاند می گردد.

افزودنی های شیمیایی که شامل مواد رنگی و سایر مواد هستند موجب ایجاد خواص مورد نیاز ( مثلا تغییر رنگ و غیره ) در کامپاند می شوند.

انواع کامپاند پلیمری

 

  • کامپاند پلی اتیلن
  • کامپاند پلی پروپیلن
  • کامپاند تقویت شده با الیاف شیشه ای
  • کامپاند مهندسی
  • کامپاندهای پیشرفته پر کننده
  • کامپاند عایق صوتی
  • کامپاند تمیز کننده با خواص رئولوژیکی

کاربرد و استفاده از کامپاندهای پلیمری

 

  • تولید انواع لوله های آبیاری و تحت فشار
  • ساخت انواع عایق صوتی ( بر پایه پروپیلن با درصد بالای سولفات باریدم )
  • تولید لوازم و قطعات خاتگی
  • تولید لوازم و قطعات خودرو
  • ساخت قطعات الکتریکی و الکترونیکی
  • ساخت لوله های فاضلابی ( بوش فیت )، شیلنگ ها،  لوله های پنج لایه
  • تولید ظروف یکبار مصرف و لبنی
  • ساخت و تولید فیلم های بادی ( دمشی ) و غیره

از آنجایی که نمی توان برای مواد و ترکیبات به کار رفته در تجهیزاتی مانند تزریق پلاستیک و یا اکسترودها از مستربیچ برای اضافه نمودن به پایه های پلیمری استفاده نمود.  بنابراین استفاده از کامپاند به دلیل مقرون به صرفه بودن و بالا بردن کیفیت محصولات پلیمری بهترین انتخاب می باشد.

با این حال سطح کیفی تولید کامپاند پلیمری با توجه به سفارش و نیاز و نیز هزینه های آن متغیر بوده که توسط شرکت های کامپاندینگ و متخصص در این زمینه صورت می پذیرد.

کامپاند پلی پروپیلن

 

همانطور که گفته شد این کامپاند یکی از انواع کامپاند پلیمری است که همانند کامپاند پلی اتیلن کاربردهای زیادی را در صنعت برای ساخت محصولات پلاستیکی دارد. کامپاند پلی پروپیلن در واقع یک ترموپلاستیک سخت و کریستالی بوده که بیشترین کاربرد را در ساخت قطعات خودرو،  تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی دارد.

این کامپاند دارای چگالی پایین و مدول الاستیسیته بالاست و از مقاومت مناسب و استانداردی در برابر خوردگی برخوردار می باشد.  این ماده برای تولید محصولات پلیمری با انواع روش های تولید به ویژه اکستروژن سازگاری دارد. همچنین دارای قابلیت بالای شکل پذیری و چکش خواری خوبی است.

کامپاندهای پلی پروپیلن در رنگ های مختلفی ارائه می شود و مواد افزودنی به این کامپاند با هدف افزایش قابلیت و کارآیی محصولات تولید شده از آن می باشد.  این کامپاند همچنین به نام ماده PP در بازار شناخته می شود.

 

ساختار کامپاند پلی پروپیلن و انواع آن

 

ساختار کامپاند پلی پروپیلن به طور کلی شبیه پلیمر پلی پروپیلن بوده که اگر افزودنی هایی خاصی به آن اضافه شوند،  کامپاند با ساختار متفاوتی را تشکیل می دهند. اما اگر بخواهیم به طور جزئی به موضوع نگاه کنیم ساختار انواع کامپاند با یکدیگر فرق می کند.  ما در ادامه انواع کامپاندها را برای شما توضیح خواهیم داد تا هر چه بیشتر با ویژگی ها و ساختار انواع کامپاند آشنا شوید.

کامپاندهای تقویت شده با الیاف شیشه

این کامپاندها دارای ۱۰ تا ۴۰ درصد الیاف شیشه پلی پروپیلن در خود دارند که خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمر را افزایش می دهند.  موارد استفاده این کامپاند در صنعت خودروسازی و لوازم خانگی می باشد.

دلیل استفاده از الیاف شیشه ای،  تقویت خواص فیزیکی و مکانیکی این ماده است که تعادل خوبی را بین کیفیت و قیمت این کامپاند مهندسی ایجاد می کند. در این کامپاند همچنین از یک عامل واسط جفت کننده با نسبت معین برای چسبندگی هر چه بیشتر الیاف شیشه ای بر روی پایه پلیمری استفاده می شود.

کامپاندهای تقویت شده با تالک پلی پروپیلن

ساختار ورقه ای از جمله خواص این کامپاند است. با توجه به نوع کاربرد، به میزان ۱۰ تا ۴۰ درصد به این پلیمر تالک اضافه می شود.  همچنین به دلیل استفاده تالک،  این کامپاند دافع آب بوده و در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد.

دیگر آنکه تالک موجود باعث افزایش سختی و میزان ضربه پذیری این کامپاند می شود و استحکام کششی و فیزیکی آن را  بالا می برد.  افزودن تالک همچنین در قیمت مناسب و کارآمد این کامپاند موثر است.

کامپاندهای تقویت شده با EPDM

افزودنی های ترموپلاستیکی الاستومر موجود در این کامپاند باعث بالارفتن سختی و چغرمگی آن شده و خاصیت انعطاف پذیری محصول نهایی را بالا می برد.  به طوری که مقاومت آن را نیز در برابر پارگی و ضربه بالا می برد. همچنین میزان انعطاف پذیری محصول بسته به درصد مواد افزودنی آن تعیین می شود. بنابراین چنانچه در صنعت نیاز به تولید محصول پلیمری با انعطاف پذیری بالا باشد،  این کامپاند مورد استفاده قرار می گیرد.

کامپاند پلی پروپیلن ضد شعله

این کامپاندها همانطور که از نامشان پیداست در برابر آتش سوزی مقاومت دارند و می توان از آنها برای تولید محصولات در صنایع الکترونیکی استفاده نمود.

تولید کامپاند پلی پروپیلن چه خواصی به پلیمر پایه می دهد؟

با تولید کامپاند پلی پروپیلن خواصی مانند افزایش سطح تنش تسلیم و چغرمگی و سختی محصول به پلیمر پایه اضافه می شود.  همچنین سطح چکش خواری پلیمر بالا می رود و مقاومت آن در برابر حرارت نیز بیشتر می شود.

کامپاند پلی پروپیلن خواص الاستیته پلیمر را نیز افزایش می دهد. در کشورهای آمریکا،  مکزیک و هند بیشترین میزان فروش کامپاند پلی پروپیلن به دلیل همین خواص می باشد.  همچنین افزایش مدول کششی در پلیمر پایه و افزایش استحکام کششی آن از جمله دیگر ویژگی هایی هستند که با تولید کامپاند پلی پروپیلن به پلیمر پایه اضافه می گردد. در شرکت خودروسازی میتسوبیشی ژاپن بالاترین خرید کامپاند پلی پروپیلن به دلیل همین خواص می باشد.

قیمت و خرید کامپاند پلی پروپیلن

 

قیمت کامپاند پلی پروپیلن یا پ پ بسته به قیمت مواد به کار رفته در آن متفاوت است. بنابراین در قیمت نهایی کامپاند عوامل پایه ای و میزان و نوع آنها تاثیر گذار می باشد.  به عنوان مثال قیمت پلیمر پایه تاثیر بیشتری در قیمت کامپاند نسبت به سایر افزودنی های ترکیب شده با آن دارد.

همچنین نوسانات شدید ارز و نوع شرکت های سازنده کامپاند نیز باعث شده تا قیمت آن متغیر باشد.  از آنجایی که کامپاند پلی پروپیلن دارای کاربردهای زیادی بوده،  بنابراین در بازار خرید و فروش جهانی این محصول رقابت زیادی وجود دارد.

البته کیفیت کامپاند نیز با توجه به مواد به کار رفته در آن توسط شرکت های تولید کننده نیز متفاوت است که باید به آن نیز توجه نمود،  تا کامپاند با کیفیت از نوع درجه دوم و بی کیفیت آن تشخیص داده شود. همچنین  نوسانات شدید ارز امکان استعلام قیمت واقعی را با مشکل مواجه کرده است.

کاربرد کامپاند پلی پروپیلن شامل موارد زیر هستند:

  • صنایع بسته بندی
  • صنایع خودروسازی
  • تجهیزات پزشکی
  • تولید و ساخت فیلم
  • ساخت لوله
  • تولید قطعات لوازم خانگی

تولید پلی پروپیلن در کشور فرصت خوبی را برای تولید کنندگان فراهم می آورد و می توان آنها در بازارهای بین المللی با قیمت مناسب خرید و فروش کرد.

شرکت بازرگانی افشین کرمی یکی از تولید کننده های انواع کامپاند و مستربیچ از جمله کامپاند پلی پروپیلن می باشد که محصولاتی با کیفیت عالی را در این زمینه ارائه می دهد. برای استعلام قیمت و خرید کامپاند پلی پروپیلن با کارشناس فروش ما در سایت Irplastics.com تماس بگیرید.

 

Rate this post