توسعه پتروپالایشگاه ها

دکتر علی اکبر یوسفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به نقش پتروپالایشگاه ها اظهار کرد: اگر پتروپالایشگاه ها به عنوان زیر سامانه های پتروشیمی باشند، در بالا دست قرار می گیرند و می توانند در مفید بودن واحدهای پتروشیمی بسیار موثر باشند.

وقتی بررسی می کنیم شرکت های پتروشیمی به خاطر دست هایی که در کار بوده، واحدهای تولیدی یکسری مواد عمومی را تولید می کنند. اگر پترو پالایشگاه ها به وجود بیایند و توسعه پیدا کنند، آن موقع قادر خواهیم بود تا مواد پتروشیمی و پلیمرهای متنوع تری تولید کنیم.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران اضافه کرد : البته به شرطی که روی این موضوع کار عاقلانه و مطالعه شده ای انجام شده باشد و این طور نباشد که همه بیایند و بروند به طور مثال آنیلین تولید کنند. و یا 10 تا 20 واحد تولید سیانید تولید کنند.

 

وی با تاکید بر این موضوع  که باید برنامه ریزی شود تا به شکل یک جورچین مناسب برای نیازهای کشور عمل کنیم و صنعت پتروشیمی مان را به پتروشیمی های واقعی تبدیل کنیم، گفت : به طور مثال در کشور اگر بخواهیم نایلون 11 یا نایلون 12 تولید کنیم در این شرایط کنونی می بینیم که به هچ وجه زیرساخت ها آماده نیست و یا وقتی می خواهیم پلی کربنات تولید کنیم با فناوری های قدیمی و پیش پا افتاده و از رده خارج شده تولید می کنیم.

 

یوسفی اضافه کرد : اگر واحدهایی با عنوان پترو پالایشگاه ایجاد شود که مواد اولیه را تولید کنند ما انواع و اقسام پلیمرهای مهندسی را می توانیم در کشور ایجاد کنیم. اما اکنون وقتی نگاه می کنیم می بینیم مثلا ما SDR تولید می کنیم ولی سولوشن SDR که در تایرهای جدید استفاده می شود نمی توانیم تولید کنیم.

 

وی در خصوص سرمایه گذاری برای راه اندازی پترو پالایشگاه ها عنوان کرد: در کشور ما سرمایه کم وجود ندارد و اگر دولت به صورت شفاف رفتار کند و مسئولین درست برخورد کنند مردم به جای اینکه به سمت سرمایه گذاری در بخش مسکن و دلار بروند، در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری می کنند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی یادآور شد: در وزارت علوم در دولت نهم و دهم شورایی وجود داشت که یکسری طرح های کلان را تصویب کرد اما به محض تغییر دولت، زیر همه چیز زدند و به این فکر نکردند که نزدیک به 100 میلیارد در این زمینه هزینه شده بود و بودجه به نهادها و سازمان ها داده شده بود و اصلا کسی پیگیری نکرد که این طرح ها به کجا رسیده و یا اصلا این پول ها را باز پس دهند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *