انواع کامپاندهای پلیمری مزایا و کاربردهای آنها

انواع کامپاندهای پلیمری مزایا و کاربردهای آنها

 

از محصولات پلیمری که حاصل ترکیب پلیمر و افزودنی های خاص می باشد کامپاند پلیمری گویند. این محصول برای تقویت ساختارهای پلیمری و آماده سازی آنها برای به کارگیری در صنعت مناسب است.

کامپاندهای پلیمری دارای دو نوع کامپانندهای پلیمری پلی اتیلن و کامپاندهای پلیمری پروپیلن هستند، که هر گاه افزودنی هایی به هر کدام از این پلیمرها اضافه شود حاصل کار کامپاند همان محصول به دست می آید. به عنوان مثال حاصل اضافه کردن پلیمری از نوع ساختار پروپیلن کامپاند پلیمری پلی پروپیلن می باشد.

این کامپاندها از اصلی ترین و رایج ترین کامپاندهای پلیمری هستند که در بسیاری از صنایع ضروری است  تا موادی را به آنها اضافه نموده تا خواص خاصی را از آنها برای کاربردهای مختلف به دست آورد.

مهم ترین کاربردهای کامپاندهای پلی اتیلن و پروپیلن

کاربردهای کامپاندهای پلی اتیلن و پروپیلن متنوع و بسیار می باشند، و در صنایع مختلف از آنها برای تولید انواع محصولات استفاده می شود. در ادامه این مطلب ما به مهم ترین موارد استفاده از این کامپاندها اشاره می کنیم.

کاربردهای کامپاندهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن در لوله های آب رسانی و فاضلاب

کامپاندهای پلی اتیلن و پروپیلن به دلیل خواصی چون مقاومت در برابر خوردگی، پوسیدگی و سایش، قابلیت اتصال بسیار محکم و انعطاف پذیر، سبکی، پایین بودن هزینه ها و سایر فواید دیگر در آب رسانی و فاضلاب بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که از کامپاندهای پلی اتیلن در لوله های سیاه رنگ که فشار بالایی را تحمل می کنند، استفاده می شود.

همچنین به دلیل قابلیت هایی چون مقاومت در برابر یخ زدگی و ضربه، رسوب پذیری کم، سبکی، مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی، مقاومت در برابر فاضلاب سرد و گرم از کامپاندهای پروپیلن ها در تولید لوله های سفید یا سبز استفاده می شود.

انواع کامپاندهای پلیمری مزایا و کاربردهای آنها

 

کاربردهای کامپاندهای پلی اتیلن و  پلی پروپیلن ها در صنایع بسته بندی

 

کامپاندهای پلی پروپیلنی خواصی مانند کریستال دارند که حتی از آن شفاف تر هستند که آنها را برای ارائه بهتر محصول، و بسته بندی غذاها مناسب کرده است.

زیرا که دو نوع کامپاندهای پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی با توجه به خاصیت جذب کثیفی کمتر، با دوام در برابر پارگی برای بسته بندی های وسایل سنگین و خاص مناسب می باشند و از این دو کامپاند در این صنعت بسیار استفاده می شود.

کاربردهای کامپاندهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن در کف پوش های چوب- پلاستیک

 

کف پوش های چوبی-پلاستیکی از دیگر محصول کامپاندهای پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی می باشد. دلیل استفاده از کامپاندهای پلی اتیلنی و پلی پروپلینی در این صنعت مقاومت سایشی و پوششی بالا و مقاومت ضربه ای زیاد می باشد. به ویژه که پلی اتیلن ها به نسبت پلی پروپلین ها مقاومت خستگی بالاتر دارند و با وجود تنش، ترک در کف پوش ایجاد نمی کنند. همچنین مقاومت شیمیایی آنها عالی می باشد، بنابراین درساخت کف پوش ها دارای کاربردهای مختلفی هستند.

از دیگر کاربردهایی که کامپاندها با توجه به خواصی که دارند می توان به ساخت قطعات مختلف در صنعت خودروسازی، تولید انواع اسباب بازی در این صنعت، تولید انواع تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و غیره اشاره کرد.

کاربردهای این دو نوع کامپاند بسیار متنوع و زیاد است و ما به مختصری از آنها در این مطلب اشاره نمودیم. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تقریبا هیچ صنعتی را نمی توان یافت که از این مواد پلیمری در تولید محصولات مختلف استفاده نکند.

 

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *