نحوه صادرات کامپاند پلیمری

گستردگی و تنوع محصولات پلیمری در اغلب صنایع باعث شده است تا صنعت کامپاندینگ نوآوری های جدیدی را به قطعات و محصولات پلاستیکی بخشیده و همین امر موجب کاربردهای فراوان انواع کامپاند و مستربیچ می باشد.  به طوری که امروزه انواع محصولات کامپاند پلیمری زمینه را برای تجار و فعالان اقتصادی در کشور هر چه بازتر نموده است و تجار می توانند با صادرات کامپاند پلیمری سود بیشتری را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورند.

ما در این مقاله به نحوه صادرات کامپاند پلیمری می پردازیم و شما را با این مواد هر چه بیشتر آشنا می کنیم.  چنانچه علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع کامپاند پلیمری و نحوه صادرات آنها هستید و یا سوالی و مشکلی در این مورد دارید می توانید با توضیحاتی که در ادامه ارائه خواهیم داد،  ما را تا آخر این مقاله از سایت Irplastics.com همراهی کنید.

شناخت کامپاند پلیمری

پلیمرها و مواد اولیه پلاستیک که شامل پلی اتیلن ها و پلی پروپیلن ها و غیره هستند در صنعت امروز کاربردهای گسترده ای پیدا کرده اند.  به طوری که با تکنولوژی دستگاه ها و پیشرفت فرمولاسیون مواد پلیمری نیز تغییر و تحولاتی نموده و ترکیبات متفاوتی را به خود گرفته اند که تشکیل موادی را می دهند که خواص ویژه ای را به محصولات پلیمری می بخشد.

کامپاندها از جمله افزودنی هایی می باشند که در ترکیب با مواد پایه پلیمری محصولات جدیدی را تولید می کنند که می توان در صنایع مختلف و برای کاربردهای متنوع از آنها استفاده نمود. همچنین از آنجایی که  استفاده از کامپاند در کیفیت و کاهش قیمت محصول نهایی تاثیر به سزایی دارد.  از این رو  صادر کنندگانی که در این حوزه فعالیت می کنند،  فرصت کسب سود فراوان برای آنها فراهم بوده و از این طریق می توانند تجارت خود را پر رونق و گسترده تر نمایند.

اما برای اینکه بتوانید تجارت پر سودی از کامپاندهای پلیمری داشته باشید،  لازم است تا آنها را هر چه بهتر و بیشتر بشناسید.  زیرا امروزه با امکانات تولید گسترده و  متنوع این مواد امکان تشخیص محصولات فیک از واقعی کمی مشکل می باشد. همچنین قیمت های کامپاند با توجه به نوع شرکت تولید کننده و کیفیت مواد به کار رفته در آن متغیر هستند. بنابراین قصد داریم تا در ادامه شما را هر چه بیشتر با این محصول آشنا نموده و اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

اما منظور از کامپاند پلیمری چیست؟

کامپاند یک محصول پلیمری و صنعتی مانند انواع گریدهای پلی اتیلن،  پلی پروپیلن و مواد این چنینی است که به منظور کاهش مشکلات تولید محصولات پلیمری به مواد با پایه پلیمر اضافه می گردد.  ترکیبات کامپاند در واقع پلیمر و نوعی پودر می باشد که با مخلوط آنها ساختارهای پلیمری تقویت شده و خواص فیزیکی،  مکانیکی،  حرارتی مناسب تری را برای محصولات نهایی فراهم و ایجاد می کنند.

از آنجایی که مواد پلیمری که در واقع ترموپلاستیکی می باشند و اساس آنها بر پایه پلیمر تشکیل شده است،  به قدر کافی نیاز صنعتگران را به هنگام تولید محصولات پلیمری برآورده نمی کنند.  بنابراین ترکیبات و افزودنی هایی مانند کامپاند می توانند در ساختار و خواص شیمایی و واکنش پذیری محصولات پلیمری در حین انجام فرآیند تزریق پلاستیک و اکستروژن تغییراتی ایجاد کرده و آنها را به منظور استفاده بهینه در صنایع تقویت و بهبود بخشند. به ویژه که در کیفیت و قیمت نهایی محصول نیز تاثیر به سزایی دارند.

ساختار و ویژگی های کامپاند پلیمری

کامپاندها به شکل گرانول ( نوعی شکل مواد پلیمری به صورت دانه دانه ) تولید می شوند که در محصولات پلیمری مختلف از آنها می توان استفاده کرد. کامپاندها از سه جزء پایه پلیمری،  عامل سازگار و دیگر افزودنی ها تشکیل شده اند.

یکی از مهم ترین اصول در تشکیل کامپاند این است که این ماده خود باید به پایه پلیمری جهت ادغام بهتر اضافه شده تا کامپاند تولید شود.  همچنین جهت سازگاری بین کامپاند و محصول عامل سازگاری به ترکیب اضافه می گردد.  از طریق این عامل سازگاری مواد به طور یکنواخت در محصول ترکیب شده که در غیر این صورت آن پیوستگی بین کامپاند و کامپاند ایجاد نخواهد شد.

عامل سوم کامپاند افزودنی هایی به منظور بهبود خواص محصول نهایی می باشد که که گاهی نیز موجب تغییر رنگ در قطعه نهایی می شوند.  به طور کلی کامپاندها خواصی که به محصولات پلیمری می دهند شامل انعطاف پذیری بالا و مقاومت در برابر خوردگی و سایش و حرارت و غیره است که از مهم ترین ویژگی های انواع کامپاند می باشد.

 

صادرات انواع کامپاند پلیمری

 

روش تولید کامپاند پلیمری

برای تولید یک کامپاند از روش پلیمریزاسیون استفاده می شود.  به طوری که ابتدا باید مولکول های منومر که تشکیل یک زنجیره پلیمری می دهند را با کمک آغازگرهایی مانند رادیکال های آزاد یا یون های کاتیون یا آنیون آزاد کرد. این آغازگرها همان افزودنی ها به کامپاند می باشند.

پلیمرهای به کار رفته در کامپاند که پایه اصلی آن را تشکیل می دهد با افزودنی هایی ترکیب شده که  شامل رادیکال های آزاد یا یون ها هستند.  زیرا که با استفاده از رادیکال های آزاد امکان هر چه سریع تر آزاد شدن منومرها وجود دارد و تشکیل زنجیره مولکولی را می دهند.

از واکنش مولکول ها با یکدیگر پلیمرهای چند تراکمی تولید می شود که تشکیل زنجیره پلیمری کامپاند را می دهد.  کامپاند تولید شده دارای زنجیره بلند پلیمری است که دارای وزن مولکولی پایین بوده و مانند آب در هر واکنشی تشکیل می شود.

نکته مهم این که در تولید کامپاندها از دسته ای از بازیافت های پلاستیک استفاده می گردد.  همچنین اغلب پلیمرهای بسته بندی که شامل پلی اولفین ها،  پلی وینیل کلراید و پلی استایرن و غیره هستند به عنوان پلیمرهای افزودنی در تشکیل کامپاند مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد و مزایای کامپاند پلیمری

همانطور که در بالا نیز توضیح دادیم کامپاندها یک ماده شیمیایی با زنجیره های مولکولی زیاد و طولانی و تکرار شونده هستند که خواص ویژه ای را به محصولات پلاستیکی می دهند.  به عنوان مثال لاستیک تولید شده از کامپاند خاصیت ارتجاعی بالایی دارد و مقاومت آن در برابر سایش زیاد می باشد.

همچنین کامپاندهای به کار رفته در محصولات بسته بندی غذایی و یا قوطی های کلید پرز و سایر محصولات پلاستیکی هر کدام ویژگی های خاصی دارند.

کامپاندها با توجه به ویژگی ها و خواصی که به محصولات پلیمری می دهند،  دارای کاربردهای متنوع و زیادی هستند.  به طوری که امروزه بسیاری از محصولات پلیمری حاصل ترکیبات کامپاند و افزودنی های دیگر پلیمری می باشد.

از جمله مهم ترین کاربردهای کامپاند پلیمری را می توان در موارد زیر نام برد که عبارتند از:

  • تولید و ساخت انواع اسباب بازی
  • تولید انواع پارچه های مصنوعی
  • ساخت لوازم و تجهیزات ورزشی
  • ساخت قطعات خودرو
  • ساخت قطعات ساختمان و ساختمان سازی
  • ساخت انواع لوله
  • ساخت بطری های نوشیدنی، سیم ها و کابل ها
  • ساخت تجهیزات کامپیوتری و پزشکی و غیره

به دلیل پیشرفت تکنولوژی در صنعت پلاستیک و کاربردهای گسترده آن،  کامپاند انواع بسیار زیادی دارد  و از آنجایی که محصولات پلیمری با مشکلاتی از قبیل ضعیف بودن و رنگ و سایر ویژگی های نامطلوب مواجه هستند، همچنین ناسازگاری مواد و افزودنی های دیگری نظیر مستربیچ ها ( در تجهیزات تزریق پلاستیک و یا اکستروژن ) اغلب از کامپاندها در ساخت محصولات پلیمری استفاده می شود.

بنابراین برای کارخانجات هم به لحاظ اقتصادی و سایر هزینه و نیز کیفیت مقرون به صرفه است که از کامپاند برای تولید محصولات پلیمری با خواص ویژه استفاده کنند.

همچنین اصلی ترین مزایای کاربرد کامپاندهای پلیمری به طور خلاصه به شرح زیر می باشند:

  • مقاومت ضربه پذیری بالا در دماهای معمولی و پایین
  • مقرون به صرفه بودن
  • افزایش مقاومت محصول در برابر نور خورشید به طور مستقیم
  • کیفیت و کمیت بالا در بازار فروش
  • پخش استاندارد و مناسب دوده به میزان یکنواخت در کامپاند
  • استفاده از مواد اولیه پلیمری با کیفیت و استاندارد در ساخت و تولید محصولات

انواع کامپاند

در صنایع مختلف بسته به نوع تولید و کاربرد محصول از کامپاندهای پلیمری استفاده می شود که به مهم ترین و اصلی ترین آنها در زیر اشاره کرده ایم که عبارتند از:

کامپاند پلی اتیلن

از معروف ترین کامپاندهای پلیمری این محصول است که به دلیل کاربردهای فراوان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.  این ماده در دمای معمولی اتاق نرم و انعطاف پذیر است. از دیگر خواص این کامپاند که به دلیل ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آن بوده ( متشکل از مواد صنعتی و یک سری مواد ضایعاتی ) مقاومت بالا در برابر نور خورشید و انواع ضربه های مکانیکی می باشد. این کامپاند به دلیل کیفیت و قیمت مناسبی که دارد در بازارهای داخلی و خارجی مورد رقابت است.

همچنین کامپاند HDPE که پلی اتیلن سنگین است در هوای سرد نیز قابل انعطاف بوده و به دلیل همین ویژگی در تولید بسته بندی مواد غذایی منجمد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

البته همانطور که می دانیم پلی اتیلن ها دارای دو دسته هستند. پلی اتیلن سنگین یا HDPE که دارای چگالی بالا و فشار کم می باشند و ساختار بسیار ساده ای دارند. این پلی اتیلن ها از واحدهای تکراری اتیلن تشکیل شده اند،  که ۳۰ درصد کاربرد این پلی اتیلن ها در مواد بسته بندی می باشد.

پلی اتیلن های سبک یا LDPE از چگالی پایین و فشار بالا برخوردار بوده که به لحاظ ساختاری متفاوت هستند.  این پلی اتیلن ها نرم تر و منعطف از HDPE بوده و شفافیت بهتری نیز دارند.  به طوری که در مصارف بسته بندی تقریبا یک سوم پلاستیک ها از این مواد تولید شده است. با این حال به دلیل شفافیت نامناسب کارآیی زیادی در بسته بندی های ضروری ندارند.

کامپاندهای تولید شده از این دو دسته پلی اتیلن ( سنگین و سبک ) می باشند، و پر کاربردترین آنها شامل موارد زیر هستند:

کامپاند پلی اتیلن با دانسیته پایین و سبک و یا LDPE؛ استحکام کششی پایین،  انعطاف پذیری مناسب و. قابلیت تجزیه با میکروارگانیسم ها

کامپاند پلی اتیلن با دانسیته بالا و سنگین و یا HDPE؛  دارای استحکام کششی بالاتر نسبت به سایر پلی اتیلن ها

کامپاند پلی اتیلن با دانسیته متوسط و یا MDPE؛  ساختار خطی،  کاربردهای ویژه: تولید مخازن ذخیره سازی آب

کامپاند پلی اتیلن سبک خطی و یا LLDPE؛  دارای خواص مکانیکی بالاتر نسبت به سایر پلی اتیلن های سبک تر،  استحکام و مقاومت کششی بالاتر ( در صورت ترکیب با پلی اتیلن های سبک )،  در تولید فیلم های پلی اتیلنی

کامپاند پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا و یا UHMWPE؛  دارای وزن مولکولی بین ۳ تا ۶ میلیون،  جرم مولکولی زیاد،  کاربرد در ساخت لوله های مقاوم در صنعت گاز و نفت،  لوله های تخلیه پسماند و غیره

کامپاندهای پلی اتیلن پر استفاده ترین مواد پلیمری هستند که بیش از ۶۰ درصد از محصولات مصرفی  مربوط به این مواد می باشد.

کامپاند پلی پروپیلن

بعد از کامپاند پلی اتیلن این محصول در جایگاه دوم مصرف و از پر کاربردترین انواع کامپاند است که ساختاری کامپوزیتی دارد.  از مهم ترین ویژگی های کامپاند پلی پروپیلن شفافیت و نقطه ذوب بالا می باشد.  همچنین مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی و نیز رطوبت از خود نشان می دهد. به طوری که بخار آب به راحتی از آن عبور می کند و تحت تاثیر محیط ترک نمی خورد.

بیشترین کاربرد کامپاند پلی پروپیلن یا PP در تولید لوازم خانگی،  لوله و اتصالات و لوازم پلاستیکی در آشپزخانه هاست. این کامپاند به دلیل سبکی،  منعطف بودن،  استحکام و کارآیی بالا و نیز مقاوم بودن در برابر رطوبت در تاسیسات صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

از معایب این کامپاند عدم تحمل و واکنش نسبت به اکسیژن و اشعه ماورا بنفش می باشد که در هنگام استفاده باید سیستم محافظ نصب شده تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. همچنین در پروپیلن های بازیافتی که ساختار کریستالی دارند،  تمایل آنها به بلورینگی بالا زیاد بوده و این به دلیل ساختار شیمیایی ساده آنهاست.

کامپاند صوتی

همانطور که از نام این محصول پیداست از این پلیمر برای محافظ و عایق های صوتی استفاده می شود. این کامپاندها با درصد بالای سولفات باریوم تولید شده و کاربردهای آن اغلب در لوله های فاضلاب بوده و سازه هایی در ساختمان ها که نیاز به عایق بندی می باشد.

کامپاند تقویت شده با الیاف شیشه

مواد پلیمری بر پایه پلی پروپیلن با الیاف شیشه GF ترکیب شده و تشکیل این کامپاند را می دهند که بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف خودروسازی،  لوازم خانگی،  الکتریکی و الکترونیکی کاربرد دارند.  کامپاند تقویت شده با شیشه GF به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و حرارتی بالا و استحکام و ساختار مناسب کاربردهای مختلف و متنوعی دارند.  همچنین از پایداری مناسبی برخوردار هستند. بنابراین اغلب در محصولاتی به کار می روند جنبه پوششی و عایق بودن دارند.

کامپاند تمیز کننده رئولوژیکی

در عملیات تمیزکاری سیلندر،  ماردون و دای که در دستگاه اکسترودر انجام می گیرد،  این کامپاندها کاربرد دارند.  همچنین استفاده آنها برای تولید فیلم های پلی اتیلنی،  ورق،  لوله و کارتن پلاست ها نیز می باشد.

این ماده قابلیت حذف هر گونه ناخالصی و تغییر رنگ را در محصولات دارد و با این کامپاند در کمترین زمان این کار صورت می گیرد. بنابراین در فرآیندهای اکستروژن که قصد تولید بسیار کم ضایعات است،  استفاده از این کامپاند بهترین راهکار و گزینه برای حذف ناخالصی ها می باشد. در صنعت، مواد بر اساس رئولوژیک ( مطالعه جریان و علم تغییر شکل کنش ها و واکنش ها در  مواد ) جهت تاثیرگذاری بر محصولات نهایی مورد استفاده قرار می گیرند.

کامپاندهای پر کننده

در این کامپاندها ترکیبی از درصدهای مختلف فیلر ( بسته به پایه های مختلف پلیمر ) بوده که خواص ویژه ای را به آن بخشیده است. این محصول در واقع یک ماده معدنی می باشد که نقش پر کنندگی پلیمرهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن را در فرآیندهای اکستروژن،  تزریق پلاستیک و ترموفرمینگ دارد.  از این رو استفاده از این پر کننده در محصولات پلیمری موجب کاهش قیمت نهایی می شود. بیشترین کاربرد کامپاند پر کننده به دلیل استحکام بالا و انعطاف پذیری مناسب در صنعت بسته بندی می باشد.

کامپاندهای مهندسی

محصولات پلیمری هستند که در شرایط ویژه تهیه و طراحی آنها مناسب با موقعیت کاربری خاص است. هدف از  تولید این کامپاند بالابردن استحکام مکانیکی،  مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی ( بازها و اسیدها ) و ساییدگی محصولات پلیمری می باشد.  این محصول با استفاده از روش های تزریق پلاستیک و اکستروژن و با توجه به خواسته و نیاز مشتری تولید می شود که دارای عمر طولانی تری است.

مزایای استفاده از کامپاند و تفاوت آن با مستربیچ چیست؟

کامپاندها ساختاری شبیه مستربیچ ها دارند،  با این تفاوت که درصد اضافه شدنشان به محصولات و نوع کاربرد آنها با یکدیگر فرق می کند. به این صورت که کامپاند در ترکیب مواد پلیمری و تولید کالاهای پلاستیکی نیاز به ترکیب اضافی ندارد.

اما مستربیچ ها نیاز به استفاده از پایه های پلیمری و سایر مواد افزودنی داشته تا بتوان کالاهای پلاستیکی را تولید کرد.  به همین دلیل است که در اکسترودرهای تزریق پلاستیک و تولید فیلم های پلیمری از کامپاند جهت ایجاد واکنش با مواد اولیه پلیمری استفاده می شود.

همچنین از مهم ترین مزایای استفاده از کامپاند و ارجحیت آنها نسبت به مستربیچ ها در تولید محصولات پلیمری عبارتند از:

  • روش استفاده راحت و آسان تر
  • محدودیت استفاده از مستربیچ به دلیل سمی و خطرناک بودن آنها و ایمنی بیشتر کامپاند
  • محدودیت استفاده از مستربیچ ها در خط تولید
  • بهداشتی و کامل بودن کامپاندها
  • عدم امکان اختلاط با مواد پلیمری در کامپاندها

قیمت و خرید کامپاند پلیمری

انواع کامپاند جهت استفاده در بخش های مختلف صنعت تولید می شود. همچنین به دلیل اهمیتی که کامپاندها به لحاظ کاربردی دارند،  خرید انواع کامپاند با قیمتی مناسب به یکی از موضوعات چالش برانگیز برای تولید کنندگان در این صنعت تبدیل شده است.  زیرا که برای تولید محصول به شکل گرانول یا پودر باید پایه های پلیمری مورد نیاز ( با توجه به نوع و کاربرد محصول ) به طور جداگانه تهیه شده و نیز افزودنی های دیگر اضافه شود که این کار با صرف هزینه و مشکلات زیادی همراه است.

از این رو استفاده از کامپاند به عنوان محصول پلیمری جدید باعث حذف مرحله اختلاط پایه های پلیمری،  هدر رفت مواد و افزایش سرعت و کیفیت  شده که تا حد زیاد و چشمگیری در کاهش هزینه های تولید مفید و موثر می باشد.  به طوری که محصول نهایی با قیمت پایین تری به بازار ارائه می شود.

همچنین از دیگر مشکلاتی که در حوزه خرید انواع کامپاند پلیمری وجود دارد،  عدم مرجع درست و مبنای معتبر برای تعیین قیمت است.  با توجه به نوسانات و تغییرات قیمت ارز و بحران های شدید قیمت در جهان استعلام نرخ دقیق مواد پلیمری کمی مشکل می باشد.

بنابراین خریداران همواره با سوالات و ابهاماتی رو به رو هستند که مراجعه به سایت ها و منابع معتبر در حوزه تولید انواع کامپاند می تواند راهگشا باشد.

در این خصوص تیم بازرگانی افشین کرمی Irplastics.com با سابقه ای درخشان یکی از شرکت های معتبر در زمینه تولید و ارائه  انواع کامپاند بوده که اساس کار خود را  محصولاتی با کیفیت استاندارد و قیمتی رقابتی جهت رضایت مشتریان قرار داده است.

شما می توانید جهت استعلام قیمت به روز و نیز دریافت اطلاعات محصول با کارشناسان ما در این حوزه تماس بگیرید.

اما نکاتی که برای خرید کامپاند لازم است تا به آن توجه داشت موارد زیر می باشند:

  • انتخاب و خرید از تولید کننده و تامین کننده معتبر
  • آگاهی و کسب اطلاعات کافی در مورد خواص و ویژگی های کامپاند مورد نظر
  • خرید نمونه قبل از سفارش جهت اطلاع از ویژگی ها و خواص کامپاند
  • مشورت با کامپاندرهای معتبر جهت تولید و خرید محصولات جدید
  • قیمت کامپاند
  • کاربرد و کیفیت کامپاند

صادرات انواع کامپاند پلیمری

از آنجایی که طبق قوانین گمرکی صادرات مواد پتروشیمی به دلایل مختلف ممنوع است.  بنابراین کارخانه های تولیدی با ترکیب افزودنی ها و اضافه کردن ادیتیوه هایی مواد خام را به  محصولات جدیدی به نام کامپاند روانه بازار نموده اند تا جهت صادرات مورد استفاده قرار گیرد.

کامپاند یکی از محصولات صنعتی و پلیمری می باشد که در تولید پلاستیک و محصولات پلاستیکی کاربرد متنوع و گسترده دارد.  از این رو کارخانه های تولیدی کامپاند و صادر کنندگان برای انجام معامله ها و فروش کامپاند به طرف های خارجی سودهای زیادی را کسب می کنند.

صادرات انواع کامپاند شامل اصلی ترین محصولات کامپاندی از جمله کامپاند پلیمری بر پایه پلی پروپیلن،  کامپاند پلی اتیلن،  کامپاند بر پایه پلی آمید،  کامپاند پلی پروپیلن تقویت شده با EPDM و کامپاند بر پایه ABS و کامپاند بر پایه TPE می باشد.

بازارهای صادراتی انواع کامپاند اغلب ترکیه، چین،  عراق،  امارات و اذربایجان و…. هستند.  همچنین کاربردهای کامپاند در تولید قطعات و اتصالات لوله با مقاومت بالا ( افزایش ۱۵ برابری لوله های آبیاری )، تولید فیلم های دمشی ( بادی )،  تولید قطعات الکترونیکی و الکتریکی،  ساخت شیلنگ ها،  لوله های فاضلاب و غیره بوده که مورد رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است. برای صادرات کامپاندهای پلیمری همانند سایر محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی باید مجوزهای مربوطه را اخذ و بر طبق قوانین و مقررات گمرکی اقدام نمود.

شرکت بازرگانی افشین کرمی یکی از تولید کنندگان محصولات پلیمری با ایجاد بستری مناسب شرایط بسیار مطلوبی را برای خرید و فروش و تجارت انواع کامپاند برای تجار و مشتریان گرامی فراهم می آورد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات تخصصی با ما در تیم بازرگانی افشین کرمی در سایت Irplastics.com در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)