مشکلات حمل و نقل و بازار نفت خام

مشکلات حمل و نقل و بازار نفت خام

با وجود بهبودهای کوچک دیده شده در وضعیت بازار نفت خام ، به علت مشکلات در بخش حمل و نقل این بازار هم چنان با مشکلات رو به روست و تقاضای نفت خام روند عادی خود را طی نمی کند.

دولت ها برای کنترل شیوع کرونا قوانینی را وضع کرده اند که موجب کاهش سفرها شده است و بازار سوخت هوایی رکود را تجربه می کند .

هم چنین محدودیت های سفر و جاده ای موجب شده است تا تقاضا برای نفت خام کاهش یابد.

طبق گفته ی مقامات بین المللی تقاضا برای نفت خام در بخش جاده ای 50 درصد از میزان کل تقاضای نفت خام را تکشیل می دهد.

 

مشکلات حمل و نقل و بازار نفت خام

 

پیش بینی های اوپک بیانگر ان است که تا پایان سال 2021 تقاضا برای نفت خام 8.5 میلیون بشکه در روز افزایش را تجربه خواهد کرد که باز هم این میزان از تقاضا با میزان قبل از شیوع کرونا فاصله دارد.

برای سال 2020 حدود 7.9 میلیون بشکه کاهش را تجربه کردیم و به طور همزمان تقاضا در سطح بین المللی به 3.90 میلیون بشکه در روز رسید.

طبق گفته ی مقامات اوپک تولید ناخالص داخلی در سه ماهه ی اول 2020 در امریکا ، چین و هند بهبود را به خود خواهد دید.

هم چنین به دلیل اقدامات قرنطینه ای برای سوخت های حمل و نقل به خصوص در سه ماهه ی ابتدایی 2021 تاثیرات منفی بر تقاضا ادامه خواهد داشت و البته در نیمه ی دوم سال 2021 تقاضا بیشتر برای سوخت های صنعتی رشد را تجربه خواهد کرد.

بخش اصلی و بزرگ بهبود در تقاضای نفت خام در طی سال جاری مربوط به بخش صنعتی می باشد.

 

بر طبق داده های اوپک رشد جهانی در مقایسه با سال 2020 به حدود 8.4 درصد خواهد رسید که از پیش بینی قبلی که میازن 4.4 بود بسیار بیشتر می باشد.

اقتصاد جهانی نیز تا پایان سال 2021 به تقریبا به اندازه ی قبل از شیوع کرونا خواهد رسید این در حالی است که تولید ناخالص جهانی در سال 2020 9.3 درصد کاهش را تجربه کرده است.

اما این نکته را باید در نظر داشت که پاندمی قدرت این امر را دارد که دوباره توضاع رو به رشد و بهبود را خراب کند.

با توجه به سیاست های اب و هوایی درباره ی سوخت های فسیلی و تغییر در سوخت وسایل نقلیه امکان این امر وجود دارد که میزان تقاضا برای نفت خام به میزان قبل از پاندمی باز نگردد و این یک تهدید برای این بازار محسوب می شود.

حکمرانی پاندمی و بیکاری و محدودیت های تجاری و … همگی تردیدها و چالش هایی را برای اقتصاد جهان به وجود آورده است.

 

آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرد با وجود روند صعودی قیمت نفت خام باز هم امکان شکستن تعادل در این بازار وجود دارد.

قیمت نفت در آوریل 2020 به دلیل شیوع کرونا به 33.19 دلار در هر بشکه رسید. اما در پنج شنبه ی گذشته قیمت نفت خام به بالای 60 دلار رسید.

مشکلات حمل و نقل و بازار نفت خام در ارتباط دو سویه با یکدیگر قرار دارند و باید در انتظار سیاست های دولت ها در بخش حمل و نقل و تعیین وضعیت پاندمی بود تا بازار نفت خام نیز دوباره افزایش تقاضا را تجربه کند

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *