پلاستیکی که بی نهایت بار بازیافت می شود

پلاستیکی که بی نهایت بار بازیافت می شود

پژوهش گران نوع جدیدی از پلاستیک را کشف و اختراع کرده اند که می تواند چندین بار مورد بازیافت قرار گیرد و پس از بازیافت هم چنان دوام و استحکام خود را حفظ کرده باشد.

همان طور که می دانید اکثر پلاستیک ها زمانی که حرارت می بینند و ذوب می شوند تغییر شکل می دهند و به طرز شدیدی تخریب می شوند که این امر موجب می شود تا استفاده از آنها برای بازیافت محدود شود.

اما در این نوآوری و اختراع جدید نوع جدیدی از پلاستیک با نام  PBTL طراحی و ساخته شده است که از بلوک های شیمیایی به نام  bicyclic thiolactones ساخته شده است.

در پلاستیک PBTL اهمیتی ندارد که چند بار بازسازی و تجزیه صورت گرفته است و هم چنان یکپارچگی خود را حفظ می کند.

پژوهشگران بر این باورند که از این نوع از پلاستیک می توان برای کاربردهای مربوط به مصالح ساختمانی و قطعات خودرو استفاده نمود و پلاستیک PBTL می تواند به کاهش آلودگی ناشی از پلاستیک ها برای محیط زیست کمک شایانی کند.

پلاستیک ها از مولکول هایی که از لحاظ سایزی بزرگ هستند به نام پلیمر ساخته شده اند که این مولکول های بزرگ نیز از مونومرها که ترکیبات ساده تری هستند تشکیل شده اند.

برای آزمایش میزان دوام PBTL از دسته ای از این پلاستیک را در درمای 212 درجه فارنهایت در حضور یک کاتالیزور در طی مدت 24 ساعت بازیافت نمودند.

پس از آن از مونومرهای به دست امده برای ساخت دسته ی جدید از PBTL استفاده نمودند که به اندازه ی اصل آن قوی بود.

این فرآیند می تواند چندین و چند مرتبه تکرار شود و در واقع به اندازه ی نامحدودی قابلیت تکرار دارد.

نکته ان است که این نوع از پلاستیک را باید به صورت جدا از بقیه ی پلاستیک ها بازیافت کرد و در سطل های بازیافت باید جدا شوند.

در سال گذشته نیز پلاستیک با دوام دیگری به نام PDK توسط وزارت انرژی امریکا اختراع شد.

این پلیمرهای جدید می توانند هزینه تولید را کم کنند و باعث کاهش میزان پلاستیک ها در مکان های دفن زباله شوند و آلودگی محیط زیستی را کاهش دهند.

هر سال حدود 300 میلیون تن پلاستیک روانه ی بازار می شود که بیش از نیمی از این مقدار بعد از تنها یک مرتبه استفاده دور انداخته می شوند.

20 درصد از پلاستیک های تولیدی در سطح جهان بازایفت می شوند و بقیه ی آنها سوزانده شده و یا در محل دفن زباله ریخته شده یا به محیط زیست راه می یابند به طوری که در سال قبل 8 میلیون تن پلاستیک فقط وارد اقیانوس شد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *