پارافین و انواع آن

درباره ی پارافین و انواع آن بیشتر بدانیم

پیش از هر چیز لازم است بدانیم پارافین چیست ؟

پارافین یک ترکیب هیدروکربنی بی رنگ ، بی مزه و بدون بو است که جزیی از مشتقات نفتی محسوب می شود. عموم مردم تصور می کنند که پارافین فقط در شمع سازی استفاده می شود اما در واقع پارافین در صنعت های مختلفی کاربرد دارد.

دسته بندی های مختلفی برای پارافین ها وجود دارد مثلا  در یکی از تقسیم بندی ها پارافین ها را به دو دسته ی پارافین جامد و پارافین مایع تقسیم می کنند. در دسته بندی دیگر بر حسب نوع کاربرد به سه دسته ی صنعتی ، خوراکی و بهداشتی تقسیم می کنند.

پارافین جامد

بیشتر مصرف این نوع پارافین در شمع سازی ، چرم سازی می باشد. هر چه پارافین شفاف تر و سفیدتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است.

ماده ی اولیه ای که برای تولید پارافین جامد به کار می رود  اسلک وکس (Wax Slack) نام دارد و پارافین جامد بر حسب مقدار چربی به چند دسته تقسیم می شود : 

پارافین جامد کریستال و میکرو کریستال ، پارافین جامد ۵.۰ تا ۱ درصد چربی ، پارافین جامد ۱ تا ۳ درصد چربی ، پارافین جامد ۳ تا ۵ درصد چربی ، پارافین جامد ۵ تا ۷ درصد چربی

عمده ی صادرات پارافین جامد به کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیای میانه می باشد.

پارافین مایع

پارافیت مایع با ویژگی های بی رنگ و بو و بی مزه بودن ، نامحلول در آب و الکل و قابل حل در حلال های طبیعی می باشد و همچنین به دلیل میزای بالای خلوص و پایداری به صورت وسیعی در صنایع کاربرد دارد.

پارافین مایع به سه درجه ی زیر تقسیم می شود.

درجه : A دارویی

درجه B : بهداشتی

درجه C : : صنعتی

مثال هایی که می توان در زمینه موارد کاربردی و مصرفی این پارافین نام برد عبارتند از : روغن کاری در نساجی ، روکش میوه و تخم مرغ و کرم پاک کننده و …

پارافین صنعتی

پارافین صنعتی به دو روش تولید می شود : روش اسیدی و روش تعریق

روش تعریق : در روش تعریق  اسلاک واکس پس از قالب گیری اولیه و روغن گیری به روش تعریق و تصفیه با اسید سولفوریک عملیات بعدی به روش همان فرایند اسیدی ( از مرحله تصفیه به بعد انجام ) ادامه پیدا می کند.

روش اسیدی : در روش اسیدی  اسلاک واکس پس از ذوب دوباره و داخل کردن اسید بدون حلال به صورت سرد توسط سانتریفوژ عمل جداسازی پارافین ناخالص انجام می شود.

پس از این فرآیند محصول را خشک کرده و با اسید سولفوریک تصفیه می کنند.. برای از بین بردن نا خالصی ها توسط خاک هم تصفیه نهایی انجام می شود و بعد از فیلتراسیون قالب گیری و بالاخره بسته بندی می شوند.

پارافین کلره

پارافین کلره در صنایع پلیمری ب خصوص در پی وی سی به عنوان نرم کننده Plasticize ، به تاخیر اندازنده اشتعال Flameretardant برای پلاستیک ها و لاستیک ها، به عنوان کم کننده ی نقطه ریزش( depressant Point Pour ) در رنگها و همچنین ماده افزودنی برای روغن موتور فشار بالا additive pressure Extreme کاربرد گسترده ای دارد.

در داخل کشور پارافین کلره 52 درصد بع عنوان یکی از گریدهای پرمصرف در صنایع مختلف مانند چرم مصنوعی و کف پوش و … کاربرد زیادی دارد.

پارافینهای حلقوی

با هیدروژن دار کردن آروماتیک ها پارافین های حلقوی به وجود می آیند.با هیدروژن دار کردن بنزین سیکلوهگزان به وجود می آید. جز اصلی هیدروکربن های گازی ، پارافین ها هستند.

پارافین ها در گازولین و نفت سفید به فراوانی یافت می شوند.واکس ها به هیدروکربنهایی گفته می شود که از نفت خام به دست می آیند.

اسلک وکس ماده:

این ماده از وکس و روغن تشکیل شده است که جز محصولات فرعی و جانبی پالایشگاه های روغن موتور محسوب می شود و ماده ی اولیه ی پارافین است.

اسلک وکس تحت عنوان خوراک وارد فرآیند تولید می شود و پس از انجام روغن گیری و رنگ زدایی به چارافین وکس تبدیل می شود.

روغنی که در این فرآیند به دست می آید تبدیل به محصول دیگری به نام فوتس اویل می شود که مصارف صنعتی زیادی دارد.

 

پارافین جامد ماکروکریستال یا سبک :

این نوع پارافین جامد کمتر شناخته شده و با نام پارافین کریستال معروف است.این پارافین می تواند درصد روغن مختلفی را داشته باشد و پارافین به دست امده به وسیله ی عرق گیری به دست می آید.

پارافین جامد میکروکریستال یا سنگین :

بیشتر از ۹۰ درصد پارافین های جامد در بازار از نوع سنگین و میکرو است که می تواند درصد روغن متفاوتی داشته باشد. پارافین به دست آمده در اثر فشار صفحات فولادی بر اسلک واکس های کیسه شده در دمای معینی تولید می شود

آنالیز پارافین

جهت مشاده ی آنالیز تعدادی از پارافین ها روی لینک های زیر کلیک کنید.

آنالیز پارافین 230

آنالیز پارافین 235

آنالیز پارافین 240

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *