هوستافوم و خواص آن

هوستافوم و خواص آن

 

پلی اکسی متیلن با نام تجاری هوستافوم در گروه پلی اترها قرار می گیرد. این نوع از پلاستیک ساده ترین نوع پلی اترهای الفاتیک است که طی فرآیندی با پلیمریزاسیون فرمالدیید به دست می آید بنابراین گاهی به نام پلی فرمالدیید نیز شناخته می شود.

نام معروف دیگری که برای گروه رزین های پلی( اکسی متیلن) وجود دارد پلی استال می باشد.

زنجیرهای مولکولی به صورت خطی هستند و دارای جرم مولکولی نسبتا زیاد و درجه ی پلیمرزاسیون متوسط هستند. از آنجایی که این پلیمر شاخه های جانبی ندارد باعث شده است تا زنجیرها یا مولکول ها به صورت منظم و در فاصله ی کم کنار هم قرار بگیرند.

به همین دلیل پلی(اکسی متیلن) پلاستیکی است که درجه بلوری بالایی دارد. درجه بلورینگیPOM بین 77 الی 85 درصد می باشد.

رنگ ظاهریPOM سفید و بسیار خوش نما و جذاب است.

 

POM  اغلب به صورت کوپلیمر و هموپلیمر به بازار عرضه می شود و این دو از لحاظ ویژگی های حرارتی ، مکانیکی و قیمتی با هم تفاوت دارند.

بنابراین مصرف کنندگان لازم است که از تفاوت های این دو مطلع باشند و از ویژگی ها و خواص انها اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا امکان پیش بینی خواص نهایی محصول را داشته باشند.

 

هوستافوم و مواد غذایی

سوالی که مطرح می شود آن است که آیا از این پلاستیک می توان در مجاورت مواد غذایی استفاده کرد یا خیر ؟

یکی از ویژگی های این ماده آن است که تماس آن با مواد غذایی مانعی ندارد حتی می تواند در رابطه با آب تا دمای 80 درجه را نیز تحنل نماید.

این نوع از پلاستیک بسیار کمتر از نایلون ها رطوبت را جذب می کند ولی با این وجود باید در محل خشک نگه داری شود.

تاثیر دما بر مواد  POM   چیست؟

هوستافوم و دما

شایان ذکر است که POM در دماهایی که بالتر از درجه حرارت ذوب قرار دارند در زمان شکل دهی و تزریق از خود گازهای سمی و خطرناکی متصاعد می کنند به گونه ای که باید از تنفس و تماس با آنها جلوگیری کرد.

اگر این ماده در مدت طولانی در معرض اشعه فرا بنفش قرار گیرد باعث می شود که ترد و شکننده شود و حالت گچی به خود بگیرد.

این ماده به لحاظ خواص سایشی دارای خواص بالایی است و مقاومت و سفتی خوبی نیز دارد.

نکته ی دیگر جمع شدگی بعد از قالبگیری ۲% عدد نسبتا بالایی در قالبگیری محسوب می شود و برای این پلاستیک به عنوان یک ضعف به حساب می آید.

انواع گونه های پلی استال :

امروزه گونه های مختلفی از پلاستیک ها وجود دارند که به تناسب ویژگی ها و خواص خاص آنها در صنایع متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند

این پلیمر در 5 مدل هموپلیمر ، کوپلیمر ، آلیاژ ، تقویت شده و بهبود یافته وود دارد که با بعضی از مواد افزودنی به بازار عرضه می شود.

هموپلیمرها و کوپلیمرها از لحاظ مشخصات عمومی معمولا به هم شبیه هستند منتها تفاوت آین دو گروه در خواص مکانیکی حرارتی و هیدرولیز آنهاست.

نکته ای در مورد این پلاستیک:

نکته ی دیگری که درباره ی این پلاستیک می توان گفت آن است که بالاتر رفتن دما از درجه حرارت این پلاستیک باعث بد رنگ شدن محصول نهایی می شود.

 

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *