صادرات گاز مایع LPG به پاکستان و افغانستان

صادرات گاز مایع LPG به پاکستان و افغانستان یکی از خدماتی است که شرکت بازرگانی کرمی Irplastics انجام می دهد و در این زمینه بهترین خدمات را به واسطه تجربه گرانبهای کسب شده به مشتریان ارائه می دهد.در این مقاله درباره گاز مایع و نحوه صادرات آن اطلاعاتی را ارائه می دهیم پس تا به انتها با ما همراه باشید.

ابتدا لازم است درباره گاز مایع بیشتر بدانیم

گاز مایع LPG چیست ؟

گاز مایع یا LPG ( Liquefied Petroleum Gas ) از دو گاز هیدرو کربنی پروپان و بوتان یا ترکیب این دو گاز ساخته می شود که به صورت مایع نگه داری می شوند و محصول جانبی پالایش نفت خام و گاز طبیعی ست. کاربرد عمده ای که برای گاز مایع ذکر می شود بیشتر دز مینه استفاده برای سوخت وسایل نقلیه و کاربرد گرمایشی می باشد. دو کاربرد دیگر این گاز ارزشمند برای گاز خنک کننده وسایل خنک کننده ای مانند یخچال فریزها و تولید اسپری ها می باشد. ویژگی حرارتی گاز مایع معادل 46 مگاژول بر کیلوگرم است که این میزان از ارزش حرارتی بنزین و نفت کوره بیشتر می باشد.

 

نحوه تبدیل شدن به گاز مایع

گاز مایع هیچ گونه بو ، رنگ و مزه ای ندارد و ترکیباتی گوگرددار به نام مرکپتان در هنگام تولید به آن اضافه می شود. این گاز زمانی به حالت مایع تبدیل می شود که تحت فشار 8 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و دمای 21 درجه سلسیوس قرار گیرد. به این نکته باید دقت شود که گاز LPG و LNG با یکدیگر تفاوت هایی دارند و نباید با یکدیگر یکی گرفته شوند.

 

تفاوت گاز LPG و گاز طبیعی

این دو گاز از جهات مختلف مانند نوع ترکیبات شیمیایی و نوع مصرف با یکدیگر متفاوت هستند. گاز طبیعی به لحاظ منشا از ذخایر گاز زیر زمینی به دست می آید و گاز مایع از استخراج و فرآوری نفت به دست می آید. گاز مایع به لحاظ کاربرد بیشتر در صنایع و خانواده ها مورد استفاده است و گاز طبیعی برای صنایع ، خانواده ها و سوخت نیروگاه ها کاربرد دارد.

گاز طبیعی در حالتی که دما و فشار طبیعی است به حالت گازی است و گاز مایع در شرایطی که فشار بالا و دما پایین است ب حالت مایع تبدیل می شود. گاز مایع به صورت تانکرهای مایع و بشکه های فلزی مورد حمل و نقل قرار می گیرد و گاز طبیعی به صورت شبکه گازرسانی به صنایع و خانه ها توزیع می شود.

 

صادرات گاز مایع LPG به پاکستان و افغانستان

 

 

کاربردهای گاز LPG

گاز مایع یکی از انواع منابع انرژی در سطح جهان محسوب می شود و در بخش ها و صنایع مختلفی از این گاز استفاده می شود. ایران پس از روسیه دومین کشور به لحاظ دارا بودن ذخایر گازی در جهان است. LPG به دلیل حمل و نقل ساده ای که دارد پیشنهادی مطمئن برای مکان هایی است که استفاده از دیگر اشکال سوخت ها امکان پذیر نمی باشد.

در خانه ها و آشپزخانه ها یک منبع برای پخت و پز ، اجاق ها و وسایل گرمایشی است و استفاده از آن به صرفه تر از استفاده از منابع دیگر انرژی مانند نفت و برق می باشد. آشپزخانه های صنعتی و تجاری نیز از این نوع گاز استفاده می کنند. در بخش حمل و نقل نیز جایگزین مناسبی برای سوخت های دیزلی و بنزینی است و به طور کلی سوخت دوم خودروها محسوب می شود.

سیستم جرقه زن (IGNITION) توربین‌های گازی در نیروگاههای سیکل ترکیبی نیز از این سوخت استفاده می کنند. برای کوره ها و مشعل ها در کارخانه ها از گاز مایع استفادع می شود و در بعضی از آن ها به عنوان سوخت دوم در نظر گرفته می شود.

 

بازارهای صادراتی گاز مایع ایران

بازارهای صادراتی بالقوه ای که برای صادرات گاز مایع وجود دارند شامل چین، هند، پاکستان، ترکیه، اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس شامل کویت، عمان و امارات متحده عربی هستند. این کشورها مقصدهای صادراتی برای فروش گاز مایع ایران هستند.

 

صادرات گاز مایع LPG به پاکستان

پاکستان یکی از مقاصد صادراتی مهم برای صادرات گاز مایع است و هر ساله به میزان های متفاوتی گاز مایع را از ایران وارد می کند. این میزان به عوامل مختلفی از جمله میزان نیاز آن کشور ، نرخ ارز و قیمت های جهانی گاز مایع بستگی دارند. ایران حدود درصد از کل گاز مایع مصرفی کشور پاکستان را تامین می کند و بنابراین بزرگترین تامین کننده گاز مایع پاکستان محسوب می شود. کشورهای دیگری مانند روسیه ، ترکیه و عربستان سعودی نیز بخش دیگر نیاز این کشور به گاز مایع LPG را تامین می کنند.

 

صادرات گاز مایع LPG به افغانستان

کشور افغانستان نیز یکی از مقاصد صادراتی گاز مایع برای ایران است و در دو ماهه ی ابتدایی سال 1402 بالغ بر 7 میلیون دلار

گاز مایع به این کشور از ایران صادر شده است. گاز مایع جهت  انتقال و ذخیره سازی به صورت فشرده در مخازن و مخازن فشار قرار می‌گیرد.

 

قیمت گاز ال پی جی صادراتی

بازرگانی کرمی با سال ها تجربه در زمینه تامین و فروش گاز مایع  و صادرات گاز مایع LPG  آماده است تا بهترین خدمات را برای مشتریان خود ارائه دهد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در باره ی نحوه  صادرات گاز ال پی جی و اطلاع از قیمت ها با  گروه بازرگانی افشین کرمی تماس حاصل نمایید.

صادرات گاز مایع LPG به پاکستان و افغانستان یکی از خدمات شرکت Irplastics می باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)