ایجاد فرصت برای پتروشیمی ایران با اختلاف تجاری میان امریکا و چین

ایجاد فرصت برای پتروشیمی ایران با اختلاف تجاری میان امریکا و چین

با وجود تداوم اختلافات و روابط نامطلبوب میان کشورهای ایران و امریکا ، نیاز انها برای داشتن متحدی قدرتمند برای پشت سر گذاشتن تحریم ها بیشتر و بیشتر می شود و در این میان کشوری که تمایل به این موضوع دارد چین می باشد.

آن چیزی که باعث عمیق تر شدن و پررنگ تر شدن این موضوع می شود اختلافات و شکاف های بین کشورهای چین و امرکیا است که در نهایت این شکاف ها باعث افزایش شانس دوستی ایران و چین می شود.

 

ایران با داشتن رتبه ی چهارم جهان در زمینه ی ذخایر نفتی و با وجود افزایش تقاضا و نیاز چین برای داشتن هیدروکربن ها ، داشتن شریک تجاری ای مانند ایران یکی از بهترین شراکت ها برای چین می تواند باشد.

بر طبق این مورد باورها بر ان است که مذاکرات بین کشورهای ایران و چین در حال انجام است تا فرصت سرمایه گذاری چینی ها بر بخش نفتی و پتروشیمی ایران بررسی شود.

 

چین به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی جهان است که قراردادی که به جهت همکاری بسته شده برای هر دو کشور بسیار سودمند می باشد.

ایران نیز با توانایی ای که در جست و جوی نفت با وجود تحریم ها دارد فرصت جدیدی را برای همکاری با چین در جهت تامین تقاضای بالای این کشور دارد و ضمانت می کند تا نفت خانم به صورت منظم وبت قیمت مناسب به این کشور صادر شود.

 

چندی پیش نیز چین اعلام کرده است که مایل است در بخش گاز نفت و پتروشیمی ایران تا سقف 280 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند که این سرمایه گذاری برای کشور ایران که در فشارهای ناشی از تحریم قرار دارد بسیار خوشایند تلقی می شود.

همچنین چین برنامه دارد تا بیش از 100 میلیارد دلار در برنامه های حمل و نقل و زیر ساختی ایران سرمایه گذاری کند.

 

با فروش حجم زیادی از پلیمرهای ایرانی به چین ، یک مسیر تجاری فعال و مثبت بین ایران و چین وجود دارد و پیش بینی می شود طی سال های اینده که نیاز چین بیشتر می شود ایران به عنوان شریک تجاری اصلی و محوری نیاز این کشور به محصولات مربوط به بخش پتروشیمی و نفت و گاز چین را تامین کند.

بدین صورت در نهایت با همکاری ایران و تامین نیازهای چین ، این کشور می تواند بخش بسیار بزرگی از تقاضای پلیمر چین را تصاحب کند و این امر در نهایت موجب از دست دادن بخش تجاری برای تولید کنندگان پلیمر امریکا می شود.

در نتیجه ی اثرات پاندمی کرونا ویروس ، ما شاهد این موضوع خواهیم بود که عوامل سیاسی جغرافیایی ، بازیگر اصلی در رابطه با نحوه انجام تجارت ها درآینده  خواهند بود.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *