افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در ایران برخلاف بازار جهانی

مهدی پورقاضی عضو انجمن ملی صنایع پلیمر درباره ی افزایش قیمت مواد پتروشیمی در ایران با وجود کاهش کاهش قیمت ها در سطح بین بین الملل گفت: داشتن سهمیه ی سوداگرانی که در سامانه بهین یاب تولیدی ندارند در بازار آزاد اقدام به فروش محصولات می کنند و فاصله نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد ، باعث بالارفتن تقاضا و قیمت های محصولات پتروشیمی شده است.

 

به دلیل کاهش تقاضا در صنایع پایین دستی بازار محصولات پتروشیمی در سطح بین المللی تا حدودی دچار رکود شده است. با این حال در ایران در بعضی موارد شاهد هستیم که با وجود رکود در بخش های پایین دستی و بخش های تولیدی ، محصولات پتروشیمی به دلیل بالارفتن تقاضا و همچنین رقابت برای خرید با افزایش قیمت همراه شده اند.

در حالی که تولیدکنندگان بالارفتن تقاضا در شرایط کنونی را واقعی نمی دانند و معتقدند برای مواد اولیه رقابتی نباید وجود داشته باشد.

 

پور قاضی گفت: تا زمانی که بین نرخ ارز نیمایی و ارز بازار آزاد فاصله وجود داشته باشد ، همچنان شاهد این نوع از افزایش قیمت های غیرواقعی خواهیم بود؛ زیرا تولید در این شرایط  به اندازه سوداگری سود ندارد.

 

عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ادامه داد: همچنین عامل دیگری که باعث تقاضای غیر واقعی برای محصولات پتروشیمی شده است ، این است که بعضی افراد که هیچ تولیدی ندارند و اطلاعات تولیدی آنها واضح نیست، دارای سهمیه در سامانه بهین یاب هستند. سهمیه داشتن این دسته از افراد باعث خرید در بازار با هدف سوداگری می شود.

 

پورقاضی عضو انجمن ملی صنایع  با انتقاد از نحوه عملکرد سامانه بهین یاب، گفت: وزارت صمت توانایی جلوگیری از فعالیت این افراد را دارد اما به این مساله تا کنون توجهی نشده است.

عضو انجمن ملی صنایع پلیمر همچنین گفت : سوداگرانی که محصولات را در بورس کالا خریداری کرده و انبار می کنند، به سودهای کلانی دست پیدا می کنند و اکنون شاهد اختلاف قیمت محصولات بین 5 تا 15 درصد در بازار آزاد و بورس کالا هستیم که باعث می شود هیچ تولیدکننده ای نتواند این میزان سود را در بازه زمانی کوتاه به دست آورد.

به همین علت اقدامات سوداگرانه درباره ی محصولات پتروشیمی افزایش یافته و قیمت ها در بازار داخلی بر خلاف جهت  بازارهای جهانی افزایشی هستند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *