امروز دو مصوبه مهم صادراتی به دست آمد/ تعیین ارزش‌ گمرکی پلیمری به انجمن ملی

ظهر امروز، جلسه‌ای در کمیته تعیین ارزش گمرک کشور تشکیل شد که در این جلسه نمایندگان انجمن ملی نیز حضور داشتند.

به گزارش اینپیا (روابط عمومی انجمن ملی)، یکی از مشکلاتی که اکنون بر سر راه صادرکنندگان کشور قرار دارد بحث ارزش‌های گمرکی است. ارزش گمرکی پایه کالاهای صادراتی بابت هر کیلوگرم ۳ دلار تعیین شده است که به دلیل گستردگی طیف محصولات پلیمری، این رقم معقولی نیست. کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران نیز برای تعدیل این نرخ مذاکرات مختلفی با مجموعه گمرک، سازمان توسعه تجارت و اعضای انجمن ملی داشته است تا راهکاری برای حل این موانع پیدا کند. ظهر امروز، جلسه‌ای در کمیته تعیین ارزش گمرک کشور تشکیل شد که در این جلسه نمایندگان انجمن ملی نیز حضور داشتند. اینپیا در همین زمینه با بیژن سحرناز، رئيس کمیسیون صادرات انجمن ملی گفت‌وگویی کرد. وی در خصوص این جلسه عنوان کرد: سازمان توسعه تجارت پیش از این از ما خواسته بود که از طریق تشکل‌های تخصصی اقدام به تعیین نرخ‌های واقعی کنیم. ما مکاتبات و جلساتی با تشکل‌‌های تخصصی انجمن ملی داشتیم تا به راهکار مناسبی جهت حل این موضوع دست پیدا کنیم. رقم‌هایی نیز برای طیف‌های مختلف مصنوعات پلاستیکی به دست آوردیم. باتوجه به پیگیری‌های کمیسیون صادرات، دفتر تعیین ارزش گمرک امروز از ما دعوت کرد که به اتفاق آقای صحاف امین، رئيس انجمن ملی در جلسه حضور یافتیم. این کمیته متشکل از کارشناسان گمرک، نماینده اتاق بازرگانی و نمایندگان سازمان توسعه تجارت بود که دستور جلسه نیز تعیین ارزش پایه کالاهای صادراتی مصنوعات پلاستیکی بود.

دکتر سحرناز در ادامه بیان داشت: ما در این جلسه تبیین کردیم که شرایط به چه صورت است و باتوجه به موانعی که در کشور موجود است، واحدهای تولیدی نهایتا با ۳۰ درصد توان خود در حال تولید هستند. پس برای این که واحدهای تولیدی همین توان را نیز از دست ندهند، باید موانع صادراتی را حذف کنیم تا بازارهای خارجی بتواند جایگزین بازارهای داخلی شده و به این صورت، چرخ اقتصادی کشور نیز به حرکت درآید.

تاکید انجمن ملی بر خوداظهاری صادرکنندگان

عضو هیات مدیره انجمن ملی در ادامه توضیح داد: نرخ ارزش گمرکی فعلی امکان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی سلب کرده است. بر همین اساس، تاکید ما در این جلسه این بود که به صورت خود اظهاری، صادرکنندگان مشخص کنند که کالای خود را به چه ارزشی صادر کرده‌اند. ما هرچه بتوانیم به نفع صادرات کشور گام برداریم و اجازه بدهیم که تولیدکنندگان واقعی، توان بیشتری برای تولید به دست بیاورند در نهایت به نفع کل اقتصاد کشور خواهد بود. به همین علت ما مبنا را بر صداقت تولیدکنندگان داخلی بگذاریم و اجازه بدهیم که به صورت خوداظهاری، ارزش پایه محصولات خود را تعیین نمایند. دوستان حاضر در کمیته تعیین ارزش معتقد بودند که به دلیل شرایط کشور این تصمیم گیری فراتر از اختیارات آنها است و قادر به اتخاد این تصمیم نیستند. اما دو مصوبه گرفته شد که به نظر من تصمیمات خوبی بود.

دو مصوبه مهم؛ استعلام از انجمن ملی و تعیین نرخ‌های کارشناسی شده

رئيس کمیسیون صادرات انجمن ملی درخصوص این دو مصوبه توضیح داد: نخست این که دفتر تعیین ارزش برای تعیین ارزش‌های گمرکی به طور حتم با انجمن ملی مکاتبه خواهد کرد و استعلام می‌گیرد و دوم اینکه انجمن ملی در روزهای آتی با کارشناسان و انجمن‌های تخصصی خود نشست‌ها و مکاتباتی برگزار نماید و محصولات مختلف را به صورت تفکیک شده و تخصصی نرخ گذاری نماید. بنابراین ما یک بار دیگر با تشکل‌ها جلسه‌ای تشکیل خواهیم داد و به صورت شفاف و مستند، ارزش‌های گمرکی را در رابطه با مورد به مورد همه انواع مصنوعات پلیمری با کیفیت‌های مختلف مشخص خواهیم کرد تا به عددی معقول دست پیدا کنیم و سبب توسعه صادرات کشور شویم.

بیژن سحرناز در پایان تاکید کرد: اگر تعدیل این نرخ به تعویق بیوفتد صادرکنندگان، بازارهای هدف خود را از دست خواهند داد و این آسیبی به اقتصاد کشور در شرایط تحریم خواهد بود. بنابراین کمیسیون صادرات در این مدت تمام تلاش خود را به کار گرفته که راهگشای بخش صادرات صنعت پلاستیک باشد. اگر تصمیم‌گیران نیز نظرات کارشناسی انجمن را لحاظ کنند امیدواریم که بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی مرتفع شود.  


Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *