اجباری شدن گواهی ریچ برای صادرات پلیمر به ترکیه

در روزهای اخیر فعالان بازار صادراتی خبر از آن می دهند که برای صادرات پلیمر به ترکیه داشتن گواهی ریچ برای شرکت های صادر کننده به ترکیه اجباری شده است.

الزامی یا اجباری شدن گواهی ریچ برای صادرات انواع محصولات پتروشیمی به کشور ترکیه بر میزان صادرات این مواد اثر می گذارد و آن را کاهش می دهد.

چرا که تعداد کمی از شرکت های تولید کننده مواد پتروشیمی در ایران دارای گواهی ریچ هستند.

اجباری شدن گواهی ریچ برای صادرات پلیمر به ترکیه

سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که آیا بیشترین حجم صادرات محصولات پتروشیمی به کشور چین می باشد ؟

بعضی از فعالان بازار صادرات بر این عقیده هستند که شرکت های پتروشیمی بیشتر تمایل به صادرات محصولات خود به کشور چین دارند به طوری که در حدود 80 درصد محصولات خود را به چین صادر می کنند و در نهایت 20 درصد از حجم تولید به دیگر کشورها به خصوص ترکیه و هندوستان صادر می شود.

با اعمال تحریم ها بر ایران دریافت گواهی ریچ برای شرکت های پتروشیمی با مشکلات زیادی مواجه شده است و اجباری شدن گوهی ریچ برای صادرات به ترکیه بازار را دچار شوک جدیدی کرده است.

علاوه بر این دریافت گواهی ریچ برای شرکت های پتروشیمی در حدود 200 هزار یورو هزینه دارد.

اما در شرایط کنونی برای صادرات محصولات پتروشیمی به کشور ترکیه پتروشیمی ها مجبور به هزینه برای دریافت گواهی ریچ هستند یا در صورت نگرفتن این گواهی باید بازار ترکیه را از لیست بازارهای هدف خود خارج کنند.

اما برخی دیگر از فعالان بازار صادراتی معتقدند سهم ایران از بازار ترکیه بیشتر از این رقم است و و در سه ماهه گدشته صادرات پلیمر به ترکیه در حدود 150 هزار تن پلیمر بوده است.

با توجه به محدودیت های موجود برای شرکت های صادر کننده محصولات پتروشیمی میزان صادرات به کشور ترکیه کاهش خواهد یافت که در نهایت صادرکنندگان به سمت بازار چین برای صادرات مواد تولیدی خوب ترغیب می شوند.

این تغییر موجب می شود تا قدرت چانه زنی برای خریداران چینی افزایش یابد.

بعضی از شرکت های پتروشیمی بازار اروپا را برای صادرات مناسب نمی دانند چرا که به لحاظ هزینه ای صرفه اقتصادی ندارد و بنابر این باید به دنبال بازارهای هدف دیگری برای صادرات پلیمر بود.

از بین شرکت های ایرانی شرکت های پتروشیمی جم ، مارون ، تبریز ، نوید زر شیمی امیر کبیر و … به کشور ترکیه صادرات دارند و حجم بسیار زیادی از مواد پلیمری تولیدی خود را به ترکیه صادر می کنند.

اما نکته ی حایز اهمیت آن است که تعداد کمی از این شرکت ها گواهی ریچ دارند و باید برای دریافت این گواهی اقدامات لازم را انجام دهند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *