صعود قیمتی اتیلن وینیل استات

صعود قیمتی اتیلن وینیل استات

میزان افزایش قیمت اتیلن وینیل استات از پلی اتیلن سبک سبقت گرفته است. تولیدکنندگان چرخشی نیز با توجه به میزان سوددهی که این دو محصول دارند تصمیم گرفتند تا تمرکز خود را بر اتیلن وینیل استات بگذارند.

در اکتبر سال گذشته اتیلن وینیل استات رشذ قیمتی داشت ولی در اواخر سال 2021 قیمت آن دچار کاهش شد. اما در ژانویه 2022 دوباره سیر صعودی قیمت را از سر گرفت به صورتی که قیمت ان از پلی اتیلن سبک پیشی گرفت.

در هندوستان تقاضای کلی برای این محصول حدود 300 هزار تن در سال 2020 بوده است و پیش بینی ها نشان می دهد که این روند با نرخ رشد مرکب 5 درصد تا 2025 روند افزایشی خواهد داشت.

 

تقاضا برای اتیلن وینیل استات چینی رشد ثابتی را طی کرده است. چینی ها با توسعه استفاده از سلول های خورشیدی میزان استفاده شان از اتیلن وینیل استات هم به صورت همزمان افزایش می یابد و در صنعت چرم نیز تقاضا برای تیلن وینیل استات افزایش یافته است.

به گفته ی یکی از تاجران بازار هند با افزایش قیمت های نفت و گاز در سطح بین المللی پتروشیمی ها ظرفیت پذیرش خود را کاهش دادند و تولید کنندگان قصد دارند تا با چرخش به سوی محصولاتی با حاشیه سود بالاتر میزان سود نهایی خود را بالا ببرند.

 

تولیدکنندگان اتیلن وینیل استات در جهان تهداد پایینی دارند و هر گونه اختلال در بازار این محصول باعث به هم خوردگی تعادل در بازار می شود. شرکت های چینی سینوپک یانگزی پتروکمیکال با ظرفیت 100 هزار تن ، شرکت مشترک میان بی‌ای‌اس‌اف و سینوپک با ظرفیت 400 هزار تن در سال و شرکت ژانگمی با ظرفیت 300 هزار تن از جمله تولیدکنندگان آن می باشند.پ

شرکت فورموسا نیز با ظرفیت 270 هزار تن در سال در تایوان به صورت چرخشی فعالیت دارد. شرکت لاته کره جنوبی با ظرفیت 125 هزار تن و شرکت هانوا کمیکال کره با ظرفیت 120 هزار تن و شرکت تی پی آی پئلن در تایلند از دیگر تولید کنندگان این محصول می باشند.

در قسمت غرب آسیا شرکت سعودی سیپکم با ظرفیت 200 هزار تن ، شرکت پترورابغ با ظرفیت 160 هزار تن از دیگر شرکت ها در غرب آسیا می باشند.

 

Rate this post