پلیمر آف گرید و انواع آن

پلیمر آف گرید چیست ؟

این دسته از پلیمرها استانداردهای تعریف شده در پتروشیمی ها را ندارند چه به لحاظ ظاهری و فیزیکی ، چه به لحاظ مکانیکی. و در دسته بندی ها با عنوان آف گرید قرار می گیرند.

انواع پلیمر offgrade

در محصولات پتروشیمی دو شاخصه ی اصلی وجود دارد : ام اف آی (MFI) و دانستیه (Density)

اگر محصولی جز یکی از این دو شاخصه نباشد به ان آف گرید 1 می گویند. در صورتی که محصول جزیی از هر دو شاخصه باشد اما در آن ناخالصی هایی مانند رگه های سیاه وجود داشته باشد باز هم جز این دسته محسوب می شود.

پلیمر آف گرید و انواع آن

اگر محصولی از هر دو شاخصه خارج شود و زیر مجموعه هیچ کدام از این دو شاخصه نباشد به آن آف گرید 2 می گویند. اگر محصولی جزیی از یکی از شاخصه باشد اما در آن الودگی وجود داشته باشد باز هم در این دسته قرار می گیرد.

گرید دیگری نیز وجود دارد که در بازار تحت عنوان دم جارو شناخته می شود که به آن آف گرید 3 می گویند. این گرید دارای ناخالصی های بیشتری مانند سنگ ریزه ها می باشد.

با توجه به نوع مواد اولیه و نوع آف گرید میزان تفاوت در کیفیت با مواد آن گرید مشخص می شود. در بعضی موارد دیده شده است که برخی مواد آف گرید به دلیل نزدیک بودن خواص شان به ان گرید ها تولید کنندگان در برخی قسمت ها از آن ها استفاده می کنند.

خرید مواد آف گرید

در بورس کالای ایران می توان اطلاعیه ی مربوط به عرضه ی این مواد پلیمری را مشاهده نمایید. معمولا محصولات آف گرید با محصولات ان گرید عرضه نمی شود.

پلیمرهایی که جز آف گرید های 2 و 3 محسوب می شوند در واقع پلیمر های ضایعاتی و دست چندم محسوب می شوند.

قیمت پلیمرهای آف گرید

قیمت این پلیمرها بدین صورت تعیین می گردد که گریدهای آف 1 90 درصد قیمت آن گرید ها ، گریدهای آف 2 ، 80 درصد آن گرید ها و گریدهای آف 3 ، 60 درصد قیمت آن گرید ها و در نهایت کلوخه 40 درصد قیمت پایه می باشد.

تمامی درصد های ذکر شده بر مبنای قیمت پایه ی آن گریدها محاسبه می شود.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *