محصولات پلاستیکی در وضعیت کرونا

برخی تبلیغات مغرضانه و نا اگاهانه برای تحریف صنعت عظیم پلاستیک موجب ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان صنعت پلاستیک شده است.

تبلیغات زیادی در زمینه ی عوارض پلاستیک بر محیط زیست انجام شده است. با توجه به اینکه هر محصولی که تولید می شود پهار مرحله ی تولید ، فراوری ، مصرف و پسماند را طی می کند و اگر میزان الایندگی و مصرف انرژی ای که تولید محصولات پلاستیکی به همراه دارد را با محصولات دیگری مانند پوب و فلز و کاغذ و .. مقایسه کنیم به نتایج جالب توجهی خواهیم رسید.

در سال 2018 پژوهشگران دانمارکی طی پزوهشی به این نتیجه رسیدند که در مرحله تولید و فراوری و استفاده ، کیسه های نخی بیشتر از 20 هزار بار و پاکت های کاغذی بیشتر از 42 بار نسبت به کیسه پلاستیکی آلایندگی محیط زیستی و مصرف آب و انرژی دارد و برای محیط زیست هزینه ایجاد می کند که این نکته ای است که از دید خیلی ها پنهان مانده است.

در مرحله ی اخر که مربوط به پسماندها می شود کیسه های پلاستیکی هزینه ی بیشتری را بر اکوسیستم تحمیل می کنند که ریشه در سه عامل فرهنگ استفاده ، فرهنگ تفکیک زباله از مبدا و سیستم بازیافت دارد.

باید به این نکته دقت کنیم که اگر فرهنگ استفاده ی درست از چیزی وجود نداشته باشد با استفاده ی نادرست و بی رویه از هر محصولی آن محصول می تواند به یک محصول مضر تبدیل شود.

به علت ارزانی و فراوانی کیسه های پلاستیکی مصرف این کیسه ها بالا است و به علت کار نشدن بر مسایل فرهنگی و عدم توجه و سرمایه گذاری درباره ی این موضوع ما شاهد رها شدن حجم زیادی از پسماندهای پلاستیکی در محیط زیست هستیم.

باید این را هم در نظر داشته باشیم که انسان ها برای دست یابی به آب سالم و بهداشتی از مزایای بطری های پلاستیکی استفاده ی فراوان برده اند.

طی مطالعات بین المللی که انجام شده است ثابت شده است که بطری های پلاستیکی در مقایسه با بطری های شیشه  ای در کل فرآیند از تولید تا مصرف اثرات منفی کمتری برای محیط زیست دارند.

در زمینه ی بازیافت پسماندهای پلاستیکی ضعف های بسیار جدی وجود دارد.حتی در اروپا که بازیافت 100 درصدی را در دستور کار خود قرار داده نیز چیزی که در عمل انجام می شود حدود 30 درصد می باشد.

در کل جهان نیز به صورت میانگین چیزی حدود 9 درصد از پسماندهای پلاستیکی بازیافت می شوند.

بازیافت در ایران

بازیافت در ایران نیز صورت می گیرد اما امار دقیقی درباره ی آن وجود ندارد. مشکل کلیدی و اساسی در بازیافت در ایران این است که کیفیت مناسبی ندارد و به علت عدم اگاهی مردم و نبود فرهنگ تفکیک زباله در مبدا و سیستم ها و دستگاه های با کیفیت پایین موجب می شود تا محصولی که بازیافت می شود کیفیت پایینی داشته باشد و امکان استفاده ی چند باره از محصول را محدود کند پس آنچه مهم است آن است که کیفیت سیستم های بازیافت را بالا ببریم.

صنعت پلاستیک و کرونا

در زمان فراگیری پاندمی کرونا به عنوان بحرانی ترین وضعیت جهان در صد سال گذشته ، پلاستیک ها نقش بسیار کلیدی را در جلوگیری از فراگیری این ویروس ایفا کردند.

اکثر ماسک ها، دستکش ها و لوازمی که در کادر پزشکی استفاده می شوند و .. از پلاستیک تولید می شوند که در اینجا نقش پررنگ پلیمرها در بهداشت جهانی را می توان مشاهده کرد.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *