مجوز واردات پی وی سی به پتروشیمی غدیر

مجوز واردات ٥ هزارتن پی وی سی به پتروشیمی غدیر داده شده است!

 

بعد از ماه ها التهاب در بازار پی وی سی و روند صعودی قیمت ها تا حدی که قیمت پی وی سی تا حدود بیست هزار تومان بالا رفت ، خبرها حاکی از آن است که مجوز برای واردات 5 هزار تن پی وی سی صادر شده است !

این صدور مجور برای واردات در حالی است که پتروشیمی های داخلی مانند اروند ، غدیر و بندر امام توانایی دارند که  590 هزار تن پی وی سی در طی سال تولید کنند.

ایران در وضعیتی که بیشترین تقاضا برای پی وی سی را داشته است و در بدترین شرایط نیز هیچ گاه بیش از 500 هزار تن در سال مصرف نداشته است و در این صورت به هیچ وارداتی در زمینه پی وی سی نیاز نداشته است.

پتروشیمی غدیر برای مدت 20روز اورهال داشته است و در حال حاضر 400 تن در روز تولید پی وی سی دارد.

پتروشیمی اروند نیز پس از برطرف کردن مشکل واحد کلرالکالی ، 800 تن در روز تولید دارد. با توجه به شیوع کرونا و بسته بودن مرزها ، پی وی سی سازان نیز نتوانستند محصولات خود را صاد کنند ، و بعضا گزارش شده است که حجم بالایی از پی وی سی در پتروشیمی ها ذخیره شده است و پی وی سی ها در محوطه های مجتمع ها انبار شده است.

با این وجود این سوال مطرح می شود که کشوری که هیچ گونه نیازی به واردات پی وی سی ندارد و خود تولید کننده ی پی وی سی است و حتی صادر کننده ی پی وی سی می باشد ، به چه علت دست به واردات پی وی سی می زند؟!

سوال دیگری که مطرح می شود آن است که چرا مجتمعی که همیشه متهم به دخیره ی پی وی سی در مقدار بالا را به دوش کشیده باید متولی واردات پی وی سی باشد؟!

 

به نظر می رسد انتظار برای بالا رفتن قیمت دلار و سودهای دوبرابری و حتی بیشتر در بازار پی وی سی موجب شده است مجتمع های پتروشیمی دست که ذخیره و انبار پی وی سی بزنند و واردات پی وی سی نیز تنها بهانه ای است برای کاهش فشار بر بازار.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *