قیمت پلیمرها و ارز نیمایی

پیش بینی ها و وقوع افزایش قیمت ارز به شبحی در بازار محصولات پتروشیمی تبدیل شده و با تحت تاثیر قرار دادن مستقیم نرخ پایه ، خبر از افزایش قیمت پلیمر می دهد.  

داده های رسمی نیز خبر از افزایش و رشد قیمت ها میدهند و در شرایط واقعی بازار و با توجه به قیمت ها و نرخ های بالا در وضعیت کنونی انتظار کاهش در تقاضای واقعی را داریم و آن هم در وضعیتی که اصلا مشخص نیست که آیا خریدار نهایی از نرخ های بالای فعلی پیروی خواهد کرد یا نه. نمی توان واقعیت های بازار را منکر شد اما باز هم شرایط کنونی شرایطی دردناک را بر بازار حاکم خواهد کرد.

اثرارز نیمایی بر قیمت‌های پایه

با افزایش و رشد بهای نیمایی ارز به میزان ۸۸/ ۲ درصدی در قیمت‌های پایه ی محاسبه شده در بازار پتروشیمی‌ها سبب شد یک تکانه افزایشی پر قدرت به نرخ‌های پایه وارد شود که بر قیمت‌های بورس و بازار اثرگذاری مستقیمی داشت.

طی آخرین گزارشات درباره ی قیمت پایه اعلامی بهار دلار نیمایی 16 هزار و 606 تومان اعلام شد که این به معنای فاصله ی قیمتی 5 هزار تومانی بین دلار نیمایی و آزاد است. این فاصله ی قیمتی میان دلار نیمایی و دلار آزاد بالاترین میزان ثبت شده از اردیبهشت ماه سال قبل تا به اکنون است.

با افزایش این فاصله رکرود تاریخی در این بازار زده خواهد شد هر چند که با همین امار و ارقام نیز در تقاضا احتمال التهاب وجود دارد. البته دلار نیمایی به قیمت 16  هزار تومان نیز در سال گذشته غیر قابل پیش بینی و حتی باور نکردنی محسوب میشد.

رشد قیمت‌های جهانی

به غیر از بحث افزایش قیمت در ارز نیمایی و تاثیر آن بر نرخ های پایه ، قیمت های جهانی نیز فشار مضاعفی در افزایش و روند صعودی نرخ های پایه را وارد کردند.

این در وضعیتی است که رشد قیمت نفت خام متوقف شده ولی هنوز روند افزایشی در بازار پلیمرها در بسیاری از گریدها را می توان مشاهده کرد.

این در حالی است که افزایش قیمت های مواد اولیه در صنایع پلیمر بسیار محدود شده و شاید شاهد افترشد نرخ ها در جهان باشیم اما قیمت های کنونی به اندازه ای بالاست که حای افت محدود در بازار جهانی نیز اثرگذاری چندانی در بازار پلیمر ندارد.

بازار داخلی پلیمرها

بازارهای مختلف و از جمله بازار پلیمرها را باید با نوسانات در بهای ارز مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. این روند نوسانات ارزی احتمال دارد که ادامه بیابد آن هم در شرایطی که انتظارات تورمی نیز اثر حجدی بر بازار دارد.

با نگاهی گذرا بر بازار سهام و سکه و ارز می توان دریافت که انگیزه لازم برای افزایش قیمت ها وجود دارد.پس می توان شاهد افزایش قیمت ها بود. بازار پلیمرها نیز از این رشد قیمت ها بی نصیب نخواهد بود و شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *