علت ارزان بودن اوره صادراتی ایران نسبت به قیمت جهانی

در سه ماهی که پشت سر گذاشته شد قیمت ها در بازار اوره به کف قیمت خود از سال 2017 تا کنون رسیده است و پس از آن با شیب ملایمی سیر صعودی در پیش گرفت.

در سه هفته ی گذشته نیز قیمت اوره به علت موفق نشدن هندوستان برای دست یابی به یک تا یک و نیم میلیون تن اوره ی مورد نیاز خود و از طرف دیگر عملیات نگه د اری و اورهال بعضی از واحدها در سراسر جهان افزایش بیشتری نسبت به انتظاراتی که وجود داشت روی داد.

 

با توجه به اوضاع پیش آمده قیمت اوره نیز به بالاترین حد خود رسید ، در موقعیتی که تندر هندوستان موفق نشد بیش از 100 تا 150 هزار تن اوره ی مورد نیاز خود را به دست بیاورد و تریدرهایی که آفر داده بودند نیز به علت اینکه تندر مورد توجه و خواست انها نبود ،

باعث شد تا آفرهای خود را کنسل کرده و شرکت ام ام تی سی نیز به دلیل شرایط موجود مجبور شد تا تندر جدید را پیشنهاد دهد که در نهایت موجب هیجانی شدن بازار شد و به صورت همزمان هندوستان نیز تندری با شرایط جدید و با دو ترم برگزار نمود که احتمال دریافت آفرهای کمتری را ایجاد نموده و باعث تهاجمی شدن وضعیت بازار شد.

هندوستان با وضع شرایط جدید سعی بر ان د اشت تا پینی ها ر از معالات په به صورت مستقیم په غیر مستقیم حذف کند و در نهایت بازار پرشی 40 دلاری را رقم زد اما پس از تغییر موضع هندوستان نسبت ب چینی ها بازار روند ملایم تری رابه خود گرفت.

 

در زمان حاضر نیز قیمت اوره در منطقه ی خلیج فارس به صورت میانگین به 240 تا 245 دلار در هر تن رسیده در مصر نیز قیمت ها در حدود 260 دلار در هر تن می باشد و در برزیل بین 260 تا 265 دلار به ثبات رسیده است.

قیمت اوره ی صادراتی ایران به دلیل تحریم ها و محدودیت های بانکی باز هم با قیکت جهانی اوره فاصله دارد.

به دلیل تحریم هایی که دولت امریکا برای شرکت های بزرگ و کشتی رانی ها وضع کرده است این شرکت ها را از مبادله و معامله با ایران بازداشته و تریدرهای غیر معروف و خرد وارد این بازار شدند و می خواهند هزینه ی ریسکی که می کنند را با قیمت ها پایین اوره ی ایران جبران کنند.

در نهایت اوره ی صادراتی ایران در حدود 185 تا 190 دلار در هر تن قرار می گیرد.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *