تولید مجتمع های پتروشیمی و تقاضای صادراتی

تولید مجتمع های پتروشیمی و تقاضای صادراتی

 

با توجه به ظرفیت بالای کشور در میعانات گازی، منابع بین المللی پیش بینی کرده اند که میزان تولید این میعانات تا سال  2025 پیزی حدود 15 میلیون تن باشد و همچنین میزان تقاضای داخلی به 4 میلیون تن خواهد رسید که بر همین اساس طرفیت صادراتی ما چیزی حدود 11 میلیون تن خواهد شد.

با توجه به نقش کشورهای قطر و عربستان در تولید میعانات گلزی و همچنین قراردادهای طولانی مدت بین کشورهای عربستان ، آمریکا و چین و نیاز داخلی و تکمیل نیاز زنجیره ی پایین دستی ، ضرورت استفاده از این میعانات را به عنوان خوراک واحد های پتروشیمی را بیشتر کرده است تا با جلوگیری از خام فروشی ، محصولات پتروشیمی را تنوع بخشیده و باعث ارزآوری بیشتر شود.

 

 

با توجه به دلایل فنی و بازرگانی زیر ، سیاست کاهش تولید ناشی از کاهش تقاضای صادراتی در حال حاضر راهبردی نیست :

 

1- بیشتر مجتمع های بزرگ تولید کننده محصولات پلی الفینی عمری بیش از بیست سال دارند. تنش ناشی از نوسان تولید غیر برنامه ریزی شده باعث می شود که تجهیزات اساسی دچار فرسودگی شوند. لذا با در نظر گرفتن شرایط تحریم ، تامین این تجهیزات اساسی در زمان تعمیرات سالانه ی مجتمع های پتروشیمی مشکل و پالش برانگیز خواهد بود.

 

2- اکثر مجتمع های پتروشیمی کشور با محدودیت درباره ی تامین کاتالیست های مورد احتیاجشان مطابق الزامات لایسنسور مواجه هستند ، این نیز چالشی بزرگ درباره ی تصمیم گیری درباره ی کاهش یا افزایش ظرفیت تولید غیر برنامه ریزی مجتمع های پتروشیمی می باشد.

 

3-با مروری بر مقاله تحلیلی نیگل داویس و نیل فلمینگ به تاثیر شرایط کنونی بازار صادراتی محصولات پتروشیمی  به این نتیجه میرسیم که افت تقاضای برای محصولات پتروشیمی گذرا است و با دوباره باز شدن کارخانه های تولیدی پوشاک و محصولات پلاستیکی آماده و نیمه آماده در کشور چین ، شاهد افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی خواهیم بود.

 

4- با توجه به اینکه قیمت‌های پایین تر نفت ، کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی پتروشیمی و بخصوص آسیا را تشدید کرده است. قیمت‌های نقدی محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیا تقریبا به سقوط قیمت نفت واکنش فوری نشان دادند و این واکنش در مشتقات نفتی اولیه مانند نفتا سریعتر بود.

تقریبا 55 درصد اتیلن تولیدی در جهان از نفتا و مایعات سنگین‌تر تولید می‌شود، هر چند خوراک مصرفی برای تولید اتیلن در مناطق مختلف دنیا بسیار متنوع است. تجزیه اتان، سایر میعانات گازی رایج‌ترین خوراک‌ها هستند.

با تجزیه نفت و سایر مایعات گازی ، دامنه وسیعی از الفین‌ها و آروماتیک‌ها تولید می‌شود که در همه بخش‌های صنعت استفاده می‌شوند و بطور مستقیم تحت تاثیر تغییرات قیمت نفت قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه کاهش قیمت نفت ، باعث افزایش کاهش قیمت در بازار جهانی محصولات پتروشیمی شده و مخصوصا در آسیا این کاهش قیمت ها شدید تر دیده می شود ، قیمت های نقدی در آسیا واکنش فوری به اغت قیمت نفت نشان داده.

در حدود 55 درصد اتیلن تولیده شده در جهان از میعانات سنگین و نفتا تولید می شود و هر چند خوراک مصرفی برای تولید اتیلن در مناطق متفاوت دنیا دارای تنوع است. تجزیه اتان، سایر میعانات گازی رایج‌ترین خوراک‌ها هستند.

با تجزیه نفت و سایر مایعات گازی ، طیف گسترده ای از الفین‌ها و آروماتیک‌ها به وجود آمده که در همه قسمت های صنعت مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت مستقیم تحت تاثیر تغییرات قیمت نفت قرار می‌گیرند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *