بازار پی وی سی ایران و آسیا

بازار پی وی سی ایران و آسیا

با شروع سال نو میلادی و اعلام نشدن نرخ پلیمرها در بازار جهانی ، این بازارها با توقف موقتی رو به رو شده اند و بیشتر خریداران با توجه به اخبار منتشر شده درباره ی پذیرفتن fatf  و روی کار آمدن بایدن ، در انتظار کاهش قیمت دلار هستند و خرید پلیمرها از جمله پی وی سی را متوقف نموده اند.

این تصمیم در حالی است که طی گزارش های منتشر شده واحدهای تولید کنندهدر بازار ایران ذخیره ی بسیار پایینی دارند.

میزان خرید پی وی سی از پتروشیمی اروند نیز به چیزی در حدود 26 درصد از کل عرضه ای آن رسیده است.

پی وی سی سازها نیز میزان عرضه ی خود را کاهش دادند و پتروشیمی غدیر با وجود اعمال سیاست کاهش عرضه پی وی سی در حدود 32 درصد از حجم عرضه خود را فروخته است.

بازار پی وی سی ایران و آسیا

این رفتار خریداران حاکی از آن است که خریداران پی وی سی نسبت به خرید رغبت کمی دارند و بازار داخلی در رکود و ارامش نسبی قرار دارد.

علت عقب نشینی و انصراف از خرید توسط خریداران پی وی سی آن است که انتظارها برای بازار جهانی پی وی سی کاهش قیمت هاست و بازار داخلی نیز با توجه به رشد بیش از حدی که داشته است دیگر کششی ندارد.

وجود محموله های ارزان چینی موجب شده است تا مشتریان این محموله ها را به محموله های پی وی سی ایرانی ترجیح دهند چرا که پی وی سی ایرانی با قیمتی در حدود 1370 دلار در هر تن به فروش می رسد و از محموله های چینی گران تر است.

فعالان بازار از نرخ های 1200 دلار در هر تن برای محموله های ازبکستانی به مقصد کشور تاجیکستان خبر می دهند.

خریداران به دلیل افزایش بیش از حد قیمت ها و انتظارها برای کاهش قیمت ها ترجیح می دهند محموله های ازبکستانی را با وجود کیفیت پایین تر نسبت به محموله های ایرانی خریداری کنند. ترجیح ها بر ان است که پی وی سی های ارزان قیمت تر خریداری شود.

در بازار داخلی تهران نیز خریداران به اندازه ی نیاز روزانه ی خود پی وی سی خرید میکنند چرا که این خریداران نیز مانند دیگر خریداران در بازارهای خارجی از ریزش قیمت ها ابا دارند.

دلیل دیگر این موضوع ان است که احتمال افزایش ذخیره ی EDC وجود دارد که موجب تقویت انتظار کاهش قیمت ها شده است.

به دلایل گفته شده خریداران از خرید محموله های پی وی سی خود داری می کنند و منتظر تغییرات سیاسی تا انتهای ماه ژانویه می باشند.

فعالین بازار معتقدند که پی وی سی ایران بیش از حد رشد قیمت را تجربه کرده است و باید در انتظار کاهش قیمت ها باشیم. این در حالی است که احتمال خروج چینی ها نیز از بازار پی وی سی وجود دارد.

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *