افزایش تولید نفت خام آزادگان جنوب

ایران به عنوان یک عضو از اوپک قصد دارد دارد تا سال 2023 میزان تولید نفت خام واحد آزادگان جنوب را تا سقف 320 هزار بشکه در روز افزایش دهد. چرا که به دلیل تحریم هایی که در طی چند سال گذشته توسط امریکا اعمال شده است تعدادی از پروژها با دیرکرد مواجه شده اند و این تصمیم موجب می شود تا کار اجرایی این پروژه ها نیز انجام شود.

خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: شرکت ملی نفت ایران قصد دارد تا برنامه توسعه و تکمیل آن را سرعت ببخشد و میدان آزادگان به صورت کامل تکمیل شود.این واحد قراردادی را نیز به ارزش 5.6 میلیارد دلار نیز دارد.

میدان آزادگان وسیع ترین میدان شراکتی بین ایران و کشور همسایه عراق می باشد که به صورت کلی حدود 32 میلیارد بشکه نفت را داراست. به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران پروژه های توسعه این میدان برای کشور همسایه نیز با اختلال مواجه شده است.

تا پایان سال 1400 یعنی 20 مارس 2022 هفده عدد از چاه ها تعمیر شده و به چرخه ی بهره برداری باز خواهند گشت. تا سال 1402 نیز این فاز تکمیل خواهد شد و در فاز اول خود تولید 320 هزار بشکه را در روز خواهد داشت. فاز دوم این مجموعه 280 هزار بشکه در روز و به طور کلی در روز 600 هزار بشکه تولید خواهد داشت.

از سال 2004 تولید نفت آزادگان جنوب دچار نوساناتی شد. ابتدا شرکت اینپکس ژاپن قراردادی جهت توسعه این میدان امضا کرد که پس از فشار امریکا مجبور به ترک آن شد. پس از آن شرکت سی ان پی سی چین طرح توسعه را در دست گرفت که آن شرکت نیز با اعمال تحریم ها مجبور به ترکت شد.

پس از آن با چیمان کاران داخلی طرح توسعه میدان ادامه داده شد. در ادامه نیز شرکتی فرانسوی ادامه کار را به دست گرفت که باز هم با اعمال تحریم های جدید مجبور به ترک طرح توسعه این میدان شد.

شرکت ملی نفت ایران در حال رایزنی برای مشارکت با شرکت های خارجی برای توسعه بخش شمالی آزدگان است.بخش شمالی آزادگان ظرفیت تولید 75 هزار بشکه در روز را داراست.

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *