گشایش اقتصادی و توسعه و گسترش بازار سرمایه

گشایش اقتصادی و توسعه و گسترش بازار سرمایه

آیا با گسترش و توسعه بازار سرمایه ما شاهد گشایش اقتصادی خواهیم بود ؟ در ابتدا لازم است بدانیم که گشایش اقتصادی یعنی چه و به چه معناست؟

گشایش واقعی به معنای گذر از مشکلات زیربنایی و ساختاری اقتصادی کشور است. با این وجود سه مشکل کلیدی و اصلی برای اقتصاد ایران وجود دارد که به شرح زیر است :

‌۱)عدم انسجام و تضاد ساختاری

‌2)بالا بودن هزینه مبادله و کمی بهره وری

‌3)فساد

به نظر می آید که برای حل این سه مشکل کلیدی راه حل اصلی توسعه و گسترش باار سرمایه می باشد.سوال اینجاست که گسترش بازار سرمایه به چه صورت این مشکلات را حل می کند؟

این توسعه منجر به توسعه مشارکت عمومی مردم شده است و مزیت اقتصادی را عاقلانه و قابل قبول توزیع می کند. زمانی که مشارکت عمومی داریم تضادها کم می شود و موضوع رانت نیز با خروج دولت از بنگاه ها تمام می شود.

با آرامش و مشارکت عمومی مشکل عدم انسجام و تضاد ساختاری حل می شود.

  مشکل دوم یعنی بالا بودن هزینه مبادله و کمی بهره وری با سادگی و راحتی بیشتری برطرف می شود زیرا با مشارکت مردم بهره وری بالا می رود و هزینه مبادله نیز با حد بالایی کاهش می یابد. با گسترش بازار سرمایه و انتخاب مدیران به وسیله ی سهامداران مشکل تنظیم بازار و قیمت گذاری راحت تر حل می شود. آیا اگر مدیریت پالایشگاه ها در اختیار مردم بود هزینه ای به اندازه ی هزینه ی امروز برای واقعی شدن قیمت سوخت پرداخت می شد؟

مشکل سوم یعنی فساد نیز که به وضوح مشخص است.فساد در کجا رخ می دهد  در بنگاههای سهامی عام بورسی با چندصدهزار سهامدار یا بنگاه دولتی که مدیرعامل و عضو هیات مدیره و نماینده سهامدار عمده یعنی دولت یکی است و ملاک جهت انتخاب مدیر ملاک های سیاسی است تا اینکه حداکثر کردن منافع مردم و جامعه ملاک باشد؟  

گشایش در وضع امروز اقتصاد ایران در گرو توسعه واقعی بازار سرمایه است و این نقطه ایی است که مردم را وارد اقتصاد می کند ونشان دهنده ی راه خروج را به دولت است.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *