وضعیت بازار پی وی سی ایران

وضعیت بازار پی وی سی ایران

با تعطیلی پتروشیمی های بخش ویژه اقتصادی ماهشهر و عدم بارگیری طی روزهای گذشته ، بازار پی وی سی تهران دستخوش التهاب بیشتری شد به صورتی که نرخ پی وی سی تا محدوده ١٤ هزار و ٣٠٠ تومان در هر کیلو نیز افزایش داشت.

 

بعضی از معامله گران برای هفته ی آتی نرخ 14300 تومان برای فروش پی وی سی را پیش بینی می کنند در حالی که این افزایش نرخ پی وی سی در طی روزهای گذشته به دلیل عدم تحویل و بارگیری و فروش به صورت سلف توسط پتروشیمی های پی وی ساز بوده است.

 

نکته ی وسوسه کننده برای واسطه ها آنجا شکل می گیرد که اختلاف قیمت بین بازار و بورس برای پی وی سی به چیزی حدود 60 درصد رسیده یعنی چیزی حدود پنج هزار و سیصد تومان.

 

سوالی که مطرح می شود آن است که آیا فروش محصولات پتروشیمی به دلار بر اساس قیمت های جهانی در بازار داخلی با وجود دریافت خوراک از پتروشیمی ها به حالت ریالی توجیهی دارد؟

با توجه به تاثیر این شیوه ی قیمت گذاری بر بازار آیا لزومی بر ادامه ی این شیوه وجود دارد؟ اثر مخربی که این شیوه قیمت گذاری دارد فشار بر تولید کننده واقعی و نوسانات قابل توجه در بازار می باشد.

 

فروش به صورت سلف سوال های زیاد و شک برانگیزی را در بازار پی وی سی ایجاد کرده است از جمله اینکه چرا با وجود انبار زیاد در پتروشیمی ها و عدم کنترل انبارش ، هنوز محموله ها به صورت سلف به بازار عرضه می شوند؟

از طرف دیگر پتروشیمی های تولیدکننده پی وی سی خبر از روند صعودی و افزایش در تولید می دهند. یکی از پتروشیمی های سازنده پی وی سی با بازگشت به تولید در هفته جاری ، توانی در حدود 800 تن پی وی سی در روز را دارد.

برخی منابع خبری ، خبر از انبارش بیست و چهار هزار تن پی وی سی در یکی دیگر از شرکت ها دارند.

اما نکته آنجاست که در بازار ایران ، بیشترین فشار بر تولیدکنندگان پایین دستی وارد شده است و آنها را به حاشیه رانده است.

بازارهای جهانی و بازارهای آسیایی روندی تقریبا بدون تغییر یا منفی دارند اما در بازار پی وی سی داخل ایران به دنبال بازارسازی ، شرایط سختی را طی می کند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *