وضعیت اقتصاد پتروشیمی در شرایط کرونا

وضعیت اقتصاد پتروشیمی در شرایط کرونا

 

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی ابعاد مختلف تاثیر ویروس کرونا را بر صنایع مختلف به ویژه پتروشیمی بررسی و اعلام نموده است.

 

بر طبق این گزارش ظرفیت تولیدی بسیار مناسبی اقلام مختلف مورد نیاز مانند مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده‌ها در کشور وجود دارد. اما به دلایل مختلف مانند تأمین نیاز داخل کشور، کمبود مواد اولیه ، محدودیت در ورود به بازارهای صادراتی تولید واقعی شرکت‌ها پایین تر ازظرفیت ایجاد شده است.

به عنوان مثال ظرفیت اسمی تولید اتانول در داخل کشور ۲۱۰ میلیون لیتر در سال است، ولی تولید واقعی یک‌سوم مقدار اسمی است.

در حالی که در شرایط عادی مقدار مصرف داخلی ماده ضد‌عفونی‌کننده اتانول کمتر از تولید آن در کشور است  به‌ صورتی که در سال 97 ، ۶/۸ میلیون لیتر آن صادر شده است.

ظرفیت اسمی تولید پودرهای شوینده در داخل کشور حدود ۱۷۰۰ هزار تُن است و بیشتر از ۹۸ درصد نیاز داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود.

درحالی  که تمامی واحدهای تولیدی کشور در این بخش با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند.

مقدار مصرف سالانه ی صابون در ایران نزدیک به ۶۰ هزار تُن می باشد که چیزی در حدود ۸۵ درصد نیازداخلی توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود.

 

از اوایل اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۷ فروردین ماه سال 99 ، ۲۷/۲ میلیون عدد ماسک و ۱۰/۹ میلیون لیتر الکل توسط واحدهای تولیدی ، تولید و در اختیار وزارت بهداشت  قرار داده شده است.

با استفاده از ذخایر الکل، میزان تحویل الکل طی این مدت بیش از ۱۸ میلیون لیتر بوده است.

با توجه به بالارفتن تقاضای مردم برای ماسک در شرایط ف کنونی ، به لحاظ تامین مواد اولیه تولید ماسک مثل پارچه ماسک (ملت بلون و اسپان باند) در کشور مشکلی وجود ندارد.

درباره ی تامین کش قیطانی مورد استفاده در ماسک سه لایه مشکلاتی وجود دارد که مقرر شده تا این مشکل با محوریت وزارت صمت و همکاری تولیدکنندگان به قید فوریت مرتفع شود.

 

بنابرگزارش مرکز پژوهش های مجلس ،بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که درحال حاضر، کمبود قابل توجه یا چشمگیری در زمینه مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده وجود ندارد، اما به‌دلیل بالا رفتن تقاضای مردم ، قیمت این محصولات با رشد چشمگیری روبه ‌رو بوده و در مواردی به‌ علت عدم وجود نظارت‌ کافی توسط نهادها، محصولاتی با ترکیب های شیمیایی غیراستاندارد و یا حتی خطرناک برای سلامتی مردم در کشور تولید و توزیع شده  که نیازمند نظارت‌های سختگیرانه در این حوزه می باشد.

از طرف دیگر همچنان تقاضا برای اقلام بهداشتی مثل ماسک و دستکش به صورت صعودی بوده و بالاست و خطوط تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید ، خطوط تولیدی راه‌اندازی شده اند

ولی در مجموع اولویت نخست ، تأمین نیاز مجموعه‌های بهداشتی و درمانی کشور است.

در حوزه صنعت پتروشیمی، کاهش فروش و درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، کاهش ارزش سهام شرکت های پتروشیمی، از دست دادن بازارهای صادراتی، تشدید مشکلات حمل و نقل و لجستیک ازجمله مشکلات و چالش‌های صنعت پتروشیمی کشور در شرایط شیوع ویروس کروناست.

راهکارهایی که برای مقابله با این چالش ها اتخاذ شده است عبارتند از :

اعزام هیئت‌هایی جهت جلوگیری از انسداد مرزهای زمینی با کشورهای همسایه

رایزنی برای برطرف شدن محدودیت به وجود آمده در بخش حمل دریایی و تخلیه بار با کشورهای مقصد

تأمین حداکثری مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی تولید‌کننده در بورس کالا

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *