مجوزات لازم جهت صادرات سولفات امونیوم

پودر سولفات آمونیوم از فعالیت و ترکیب مواد شیمیایی با اسید سولفوریک به دست می آید که کاربردهای مختلفی در صنایع رنگ سازی،  تولید انواع و اقسام چسب،  و تولید مواد ضد تعریق و صنعت و امورات کشاورزی دارد.

از آنجایی که کیفیت و قیمت مناسب سولفات آمونیوم اغلب تولید کنندگان را ترغیب به تولید این محصول کرده است،  و در آمد زیادی را صادرات این محصول برای کشور داشته است.  بنابراین قصد داریم تا در این مقاله به بررسی ویژگی ها،  کاربرد و مجوزهای لازم جهت صادرات سولفات آمونیوم بپردازیم تا افراد مبتدی در حیطه تجارت این محصول با آگاهی بیشتری در این زمینه اقدام نمایند.

آشنایی با کاربردهای سولفات آمونیوم در صنایع مختلف

 

سولفات آمونیوم به دو شکل پودری و کریستالی موجود است که در شرایط آزمایشگاهی از مجموعه یون مثبت آمونیوم و آنیون سولفات حاصل می شود.  این محصول به موادی مانند دی اکسید گوگرد،  نیتروژن،  آب،  آمونیاک و غیره در شرایط دمایی بالاتر از ۳۰۰ درجه سانتیگراد تجزیه می شود.

پودر سولفات آمونیوم شامل ۲۱ درصد ازت و ۲۴ درصد گوگرد می باشد که کود مناسبی برای اسید زدایی خاک کشاورزی به حساب می آید.  این محصول بهترین منبع ازت و گوگرد برای محصولات زراعی و درختان میوه می باشد.

سولفات آمونیوم کریستالی نیز یک نمک غیر آلی با ۲۱ درصد نیتروژن به شکل یون آمونیوم مثبت و ۲۴ درصد سولفور به شکل آنیون سولفات است.  مهمترین کاربرد این محصول نیز در تهیه کودهای شیمیایی می باشد.

وجود سولفات در کود باعث کاهش PH خاک می شود.  از این رو باید در استفاده از سولفات آمونیوم در کشاورزی نهایت دقت را نمود.  چرا که به دلیل تنظیم نبودن دوزهای سولفات ممکن است اثرات مخربی را بر روی رشد گیاهان پدید آورد.

سولفات آمونیم به دلیل کاربرد زیاد به طور عمده در صنایع مختلفی چون نساجی و رنگرزی،  دامداری ها و مرغداری برای مبارزه با بیماری های گوناگون،  صنایع غذایی و تخمیر خمیر نان،  در آتش نشانی برای تولید ترکیبات استفاده شده در کار،  تسویه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

اما بیشترین کاربرد سولفات آمونیوم در بخش کشاورزی می باشد که از آن برای بالا بردن کیفیت کودهای شیمیایی استفاده می شود.  از این طریق کشاورزان می توانند حجم محصولات کشاورزی تولید شده را بالا برده و در تولید انواع کود و اقسام محصولات کشاورزی به ویژه پسته،  مرکبات،  یونجه،  ذرت،  کلزا،  پنبه،  سیب زمینی،  برنج و گندم این محصول پرکاربرد و مفید است.

 

مجوزات لازم جهت صادرات سولفات امونیوم

قیمت سولفات آمونیوم

 

قیمت سولفات آمونیوم به دلیل نوسانات بازار در مورد عرضه کودهای شیمیایی در حال تغییر و نوسان است.  از جمله عوامل مهمی که بر قیمت سولفات آمونیوم تاثیر می گذارند می توان به وزن بسته بندی پودر سولفات آمونیوم،  چگونگی مرغوبیت محصول و برند تولید کننده اشاره کرد.

برای اینکه قیمت سولفات آمونیوم مناسب به دست مردم قرار بگیرد،  باید تولید کنندگان راهکارهایی را برای تولید مقرون به صرفه این محصول در نظر بگیرند.  با این حال خرید این محصول به صورت بدون واسطه مقرون به صرفه می باشد، و برای صرفه اقتصادی مناسب تر،  بهتر است عرضه و خرید سولفات آمونیوم به صورت عمده و کیلویی  با شرط مرغوبیت کالا باشد.

مجوزات لازم جهت صادرات انواع کود شیمیایی در ایران

 

با توجه به تخلفات در زمینه صادرات کودهای کشاورزی با قیمت ارز آزاد و واردات کود با نرخ ارز دولتی،  قوانین زیر جهت اخذ مجوز صادرات بنا نهاده شده که شامل موارد زیر می باشد:

۱. صادرات کلیه کودهای شیمیایی،  آلف زیستی،  کود اوره با پوشش گوگردی برای کشاورزی منوط به اخذ مجوز سیستمی در اظهار نامه می باشد که توسط نماینده وزارت جهاد کشاورزی از طریق سامانه جامع ارائه می شود.

مجوز صدور طبق بند ۱ نامه شماره ۴۹۳۵/۵۰۴/۹۷ بوده که در تاریخ ۱۳/۰۹/۹۷ در دفتر توسعه صادرات وزارتخانه جهاد کشاورزی انجام گرفت.  این مجوز بر اساس ممنوع کردن صادرات کلیه کودهای کشاورزی وارداتی با ارز دولتی و تولید کودهایی می باشد که در آنها از ترکیب این کودها به هر میزانی استفاده شده است.

۲. طبق تعرفه ۳۱۰۲۱۰۰۰ مندرج در جداول ضمیمه نامه شماره ۹۰۸۳۴/۶۰ مورخ ۹۷/۰۹/۰۴ صادرات کود اوره که توسط واحدهای پتروشیمی تولید می شود،  امکان پذیر است.  این ابلاغیه در بخشنامه شماره ۴۳۸۵۹۰/۹۷/۱۱۷ توسط وزارت صنعت،  معدن و تجارت اعلام شد.

علاوه بر آن با استناد به بخشنامه شماره ۲۰۰۲۳۴/۹۳/۴۶۳ مورخ ۹۳/۱۱/۰۱ صادرات کود اوره از واحدهای تولیدی منوط به اخذ مجوز از شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد.  لیکن صادرات اوره با پوشش گوگردی صرفا با اخذ مجوز از جهاد کشاورزی امکان پذیر است.

۳ به دلیل تشابه ظاهری برخی از محصولات معدنی ( کالاهای فصل ۲۵ جداول ضمیمه کتاب قوانین صادرات و واردات ) و محصولات کشاورزی ( کالاهای فصول ۲۵ و ۲۹ در جدول ضمیمه کتاب مقررات صادرات و واردات ) با برخی کودها،  لذا باید دستوری مبنی بر جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ناشی از اظهار برخی کالاها از لحاظ ممنوعیت،  محدودیت و عوارض صادرات و همچنین عناوین مشابه دیگر در هنگام انجام تشریفات صادرات محصولات ذکر شده طبق نامه شماره ۷۲۵/۵۰۱/۹۷ مورخ ۹۷/۱۲/۱۶ با امعان نظر معاونت محترم توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی اتخاذ گردد.

لذا در صورت هر گونه ابهام در مورد بررسی کالاهای موصوف نمونه کالا به آزمایشگاه استاندارد ارسال،  و نسبت به استعلام و تعیین ماهیت کالا اقدام شود.  چنانچه نمونه کالای مورد آزمایش کود کشاورزی تلقی شده و یا اینکه می توان به عنوان کود کشاورزی و یا مواد کمکی خاک استفاده شود،  هیچ گونه در اخذ مجوز برای فرد صادر کننده وجود ندارد.

اما در صورتی که ابهامی در جوابیه آزمایشگاه استاندارد باشد،  نمونه کالا باید به آزمایشگاه های همکار با وزارت کشاورزی و یا نمایندگان آنها در استان ها ارسال شود،  و نسبت به استعلام  و تعیین ماهیت و نوع کالا،  درصد عناصر تشکیل دهنده،  نام تجاری کالا،  نام شیمیایی و سایر موارد خواسته شده و مندرج در موضوع بند ۵ بخشنامه اقدام گردد.

۴ جهت بهره برداری های لازم،  فهرست آزمایشگاه های همکار با جهاد کشاورزی و نمایندگان استانی موسسه تحقیقات خاک و آب در سطح کشور طبق ضمیمه نامه شماره ۴۵۳۵/۵۰۴/۹۷ مورخ ۹۷/۱۱/۱۳ به همراه دامنه فعالیت این نهادها در فرآیند صادرات کودهای کشاورزی از طریق وزارت جهاد کشاورزی ارسال خواهد شد.

 

 

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *