قیمت مواد پتروشیمی

قیمت مواد پتروشیمی چگونه تعیین می شود ؟

 

اگر بخواهیم بدانیم قیمت مواد پتروشیمی و مشتقات آن مانند مواد اولیه پلاستیکی یا پلیمری چگونه تعیین می شود و تحت تاثیر چه عواملی قیمت مواد پلیمری و پلاستیکی تغییر می کند ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که

پتروشیمی چیست  ؟

پتروشیمی نقش اساسی در تامین نیاز های انسان دارند و با تبدیل نفت و گاز به مواد مختلف مورد استفاده در صنایع مختلف قرار میگیرد و به عنوان سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می اید.

صنعت پتروشیمی در ایران با در اختیار داشتن منابع بزرگ نفتی و گازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا با تبدیل نفت و گاز به فراوردهای دیگر ارزش افزوده زیادی را روی فر اورده های نفتی ایجاد میکند و ارزش انها را افزایش می دهد .

 

صنایع پتروشیمی به بخش های بالا دستی و پایین دستی تقسیم می شوند:

در بخش های بالادستی نفت خام و گاز طبیعی تبدیل به خوراک می شوند.

موادی که بخش های پایین دستی تولید می شود و می توانند مستقیم وارد صنایع دیگر شود و در واحد های تولیدی مورد استفاده قرار بگیرد

این مواد به چند دسته تقسیم می شوند . مواد اولیه پلیمری ، مواد اولیه شیمیایی ، میعانات گازی

هر کدام این محصولات به گرید های مختلفی تبدیل می شوند که در صنایع مواد اولیه پلاستیک ، رنگ و رزین ، شویندهای بهداشتی ، روغن های صنعتی ، الیاف مصنوعی ، صنایع نساجی و رنگ های نساجی و … مورد استفاده قرار می گیرند .

 

مواد اولیه پلیمری ( مواد اولیه پلاستیک ) مانند پلی اتیلن (PE) ، پلی پروپیلن (PP ) ، پلی اتیلن ترفتالات (PETE یا PET ) ، اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS ) ، پلی وینیل کلراید (PVC) ، پلی آمید (PA) ، پلی کربنات (PC) و …

 

عوامل موثر بر قیمت مواد پتروشیمی

 نرخ ارز

 قیمت نفت خام

 نحوه عرضه پتروشیمی

میزان رقابت در بورس کالا برای خرید مواد اولیه

 

در ایران شرکت صنایع پتروشیمی قیمت جهانی محصولات پتروشیمی را یک شنبه ها در دسته های مختلف اعلام می نماید و دو شنبه ها و سه شنبه ها این محصولات در بورس کالا عرضه می شوند.

برای شرکت در بورس قیمت پایه مواد اولیه پلاستیک ، قیمت مواد شیمیایی به صورت پایه عرضه می شود و تولید کنندگان برای خرید مواد اولیه پتروشیمی می توانند تا سقف ده در صد رقابت کنند.

هر تولید کننده یک کد از وزارت صنعت و تجارت دریافت می نماید و مطابق این کد می تواند تا سقف مشخصی مواد اولیه پتروشیمی را از بورس خرید نمایید.

در صورتی که به هر دلیلی تولید کننده موفق به خرید از بورس کالا نشود باید مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار ازاد تهیه نماید.

نوسانات قیمت مواد اولیه پتروشیمی بخاطر عوامل مختلفی به وجود می آید :

مانند تغییر نرخ ارز ، تغییر قیمت جهانی نفت ، میزان عرضه پتروشیمی در بازه های زمانی مختلف و برخی عوامل کم اهمیت تر مانند مصارف فصلی مثلا در ماه محرم قیمت مواد اولیه پلاستیک ظروف یکبار مصرف افزایش میابد

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *