فرآیند extrusion  پلیمر چیست

فرآیند extrusion پلیمر چیست

از تکنولوژی اکستروژن در کنار قالب گیری تزریقی به عنوان یک روش شکل دهی پلاستیک استفاده میگردد که طی فرآیند اکستروژن مواد پلاستیکی به شکل گرانول – پودر- پرک و … در می آیند و محصول حاصل از آن لوله، میله تو پر ، ورق ، روکش سیم، انواع فیلم، نخ می شود در طول اکستروژن نه تنها مواد ذوب می شوند بلکه جا به جا و حرکت می کنند . طی این فرآیند می توان مواد ضایعاتی آسیابی را با مواد نو با هم مخلوط کرد .

تفاوت فرآیند اکستروژن با فرآیند تزریقی

در فرآیند قالبگیری تزریقی مواد اولیه پلیمری درون قالب فشرده می شوند وبعد از سرد شدن به شکل قالب در می آیند . قالب mould: در فرآیند قالب گیری دمشی blow moulding مواد پلیمری به شکل یک استوانه تو خالی وارد دستگاه می شود و به خاطر اعمال فشار باد پلیمر به دیواره های قالب می چسبد.

Extrusion یا فرآیند شکل دهی پلیمرها: در ین فرآیند مواد اولیه یا همان مواد خام پلاستیکی جامد پس از عبور از قیف تغذیه وارد اکسترودر می شود و بر اثر حرارت ذوب وتبدیل به یک مایع غلیظ مذاب می شود و به درون حدیده die هدایت می گردد و سپس به جامد سخت یا فیلم منعطف تبدیل می شود .

انواع اکستروژن

 

دونوع اساسی اکستروژن وجود دارد : اکستروژن مارپیچ واکستروژن پیستون پرس RAM ( که در انواع پلاستیک های تخصصی مثل ptfe کاربرد دارد)

اکستروژن های پیچی به تک مارپیچه- دومارپیچه هم سو و ناهمسو تقسیم بندی می شوند که در ماشین های غیر همسو  مواد   به شکل  ∞ با هم مخلوط می شوند  که نسبت به همسو مواد بهترمخلوط میشوند

 

قالبهای اکستروژن پلاستیک

 

قالبهای ورق coat hanger

قالبهای لوله ای INLINE-CROSS HEAD

قالب های فیلمی مسطح ( T)  و فیلمی بادی (حلقه ای)

قالب های پروفیل

قالب های چند لایه CO EXTRUSION برای ایجاد صفحه پوشش داده شده ABS

 

تعرفه گمرکی اکستروژن پلیمر/ دستگاه اکستروژن

کد تعرفه گمرکی قالب اکستروژن آلومینیوم 84804100 است

کد تعرفه گمرکی خط تولید اکستروژن لوله پی وی سی 84772000 است

کد تعرفه گمرکی قالب اکستروژن 84807900 است

کد تعرفه گمرکی مواد پلی اتیلن اکستروژن 39012019 است.

 

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *