سهمیه بهین یاب چیست ؟

سهمیه بهین یاب چیست ؟

سهمیه بهین یاب مقداری از مواد پلیمری و شیمیایی که یک تولید کننده یا یک واحد تولیدی می تواند آن را در مدت زمان معینی به صورت سالیانه یا ماهیانه  از بورس کالای ایران خرید نماید است که به وسیله ی وزارت صمت در سامانه بهین یاب این وزارتخانه ثبت شده و اعلام می شود.

سامانه بهین یاب ملاکی است برای تخصیص مقدار سهمیه و مقدار خرید تقاضاکنندگان مواد اولیه پتروشیمی از بورس کالا.

حالا می خواهیم بدانیم که برای خرید چه دسته از کالاها در بورس کالا باید مجوز بهین یاب داشته باشیم ؟ در واقع برای چه کالاهایی نیاز به مجوز بهین یاب داریم ؟

برای خرید کالاهای پتروشیمی یعنی مواد پلیمری و شیمیایی از بورس نیاز به کسب مجوز بهین یاب از وزارت صمت داریم.

سامانه بهین یاب معیار و ملاکی است برای تایید سهمیه ای که به خریداران اختصاص داده می شود.

مقرر شده است تا میزان خریدهای انجام شده در سال گذشته ، معیار خرید در سال کنونی باشد و به این صورت سامانه بهین یاب مانند گذشته ملاک تایید سهمیه خریداران می باشد.

حال تکلیف شرکت های جدید یا شرکت هایی که در سال های قبل هیچ گونه خریدی نداشته اند چه می شود ؟

بر اساس مصوبات و مجوز وزارت صنعت معدن تجارت ، شرکت هایی که در سال گذشته خریدی نداشته یا شرکت های جدید تاسیس شده نیز سهیمه به انها تعلق خواهد گرفت.

حال این پرسش به وجود میاید که این سقف خرید در سهمیه بهین یاب چه اندازه است ؟

ابتدا لازم است بدانیم که سقف سهمیه خرید بهین یابی چیست و به چه معناست ؟

سقف سهميه خريد بهین یاب به ميزان حجم خريدی گفته می شود كه وزارت صنايع بعد از بازديد و مشاهده ی واحدهای تولیدی در سامانه بهين ياب به جهت خريد در يک ماه ثبت مي‌کند.

پس از آن مديريت عمليات بورس با توجه  به شرایط حاکم بر بازار و برای تسلط و اشراف بر بازار اين سقف سهمیه را به صورت ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه، يكساله و يا بدون سقف، اعلام خواهد کرد.

سقف سهمیه بهین یاب برای همه واحدهای تولیدی ماهیانه فرض شده است و زمانی که سقف خرید واحد های تولیدی از حالت ماهیانه به دامنه های زمانی سه ماهه یا شش ماهه و بیشتر تغییر پیدا می کند ، به نسبت افزایش سقف خرید ، میزان خرید خود را افزایش دهند.

 

برای واضح تر شدن موضوع از یک مثال کمک میگیریم :

واحد تولیدی که سهمیه خریدش برای یک گروه از کالاها حدود 100 تن می باشد  در صورت افزایش سقف تا 3 ماهه، میزان سهمیه خریدش به 300 تن (در همان بازه زمانی) افزایش می یابد و می تواند همه 300 تن سهمیه خود را در دو هفته اول بازه زمانی ، خرید کند.

البته در صورتی که واحد تولیدی خرید 300 تن سهمیه خود به صورت فوری انجام دهد، تا پایان سه ماه نمی تواند مجددا خرید انجام دهد.

این افزایش و کاهش سقف سهمیه یا به طور کلی تغییر در سقف سهمیه خرید برای کنترل و اشراف بر بازار و نیز برای کنترل بر میزان تقاضای بازار انجام می شود.

به تعبیر دیگر زمانی که افزایش تقاضا برای کالا به وجود می آید ، مدیریت عملیات بازار بورس کالا میزان سهمیه را به حالت ماهیانه تغییر میدهد و دز زمان کاهش تقاضا ، سهمیه خرید را افزایش می دهد تا سقف خریدها را بالا ببرد.

 

برای ثبت نام در سامانه بهین یاب یک توضیح کوتاه و اجمالی درباره ی برخی موارد خواهیم داد.

 

فرآیند ثبت نام در سامانه بهین یاب

این فرآیند شش گام به شرح زیر دارد:

 گام اول: نوع کاربری واحد

در این مرحله متقاضی باید شخصت خود از لحاظ حقیقی، حقوقی و یا تعاونی تامین نیاز را ثبت نماید و در بند بعدی نوع واحد خود از لحاظ صنعتی و یا صنفی بودن خود را مشخص و ثبت کند.

 گام دوم: مشخصات عمومی

 گام سوم: اطلاعات مواد اولیه پتروشیمی و فلزی

در این مرحله اطلاعات مربوط به وضعیت واحد، رشته فعالیت، میزان تولید، مواد مورد نیاز، مقدار آن و … را باید ثبت نمود.

گام چهارم: نحوه تحویل مواد در سال

گام پنجم: ارسال فایل

برای صحه گذاشتن و تصویب پرونده در طول مراحل تایید باید مدارک را جهت شناسایی خود در این قسمت مرحله بازگذاری کنید. این مدارک شامل  : اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فروش ، تعهد نامه بورس ، تصویر روزنامه رسمی ،  تعهد نامه عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی می باشد.

 گام ششم و آخر : تایید نهایی

بعد از ورود اطلاعات در تمامی مراحل در نهایت تمامی اطلاعات وارد شده به شما نمایش داده خواهد شد تا پیش از تایید نهایی یکبار دیگر آن را بررسی فرمایید و در صورت لزوم بتوانید اطلاعات را ویرایش کنید.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *