بازار پی وی سی ایران

وضعیت آشفته ی بازار پی وی سی ایران

فعالان بازار پی وی سی با توجه به توقف معملات در بازار پی وی سی داخل کشور ، انتظار دارند که طی ماه های آینده با توجه به شکاف های بازار و شکست هایی که در بازار است ، وضعیت سخت تری در بازار پی وی سی ایران حکم فرما شود.

قیمت پی وی سی در بازار داخل کشور در حدود 20 هزار تومان طی هفته های اخیر باقی مانده و با نگاهی به قیمت تمام شده برای خرید پی وی سی در بورس کالا رقم 18 هزار و 800 را خواهیم دید.

واحدهای تولیدی و تولید کنندگان در بازار پی وی سی ایران دچار رکود و توقف شده اند به طوری که بیشتر فعالان به پروفیل سازهای در و پنجره محدود شده اند زیرا که رشد قیمت ها به 20 هزار توما دیگر برای صنایع پایین دستی توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.

 

یکی از بازارهایی که تعداد زیادی از صنایع پایین دستی آن را برای صادرات از دست داده اند بازار ترکمنستان است. در طی ماه های اخیر ترکیه و ارمنستان توانسته اند بازار های صادراتی ایران را تصاحب کنند.

ارمنستانی ها با نرخی حدود 100 دلار ارزان تر از ایران پی وی سی به ترکمن ها صادر می کند. خریداران ترکمستانی نیز با وجود حمل و نقل سخت از ترکیه و هزینه های بیشتر در زمینه حمل و نقل ترجیح می دهند پی وی سی ترکیه را با نرخ پایین تر از ایران خریداری کنند.

 

در حالی که بازار پتروشیمی در زمینه صادرات به عراق و افغانستان محدود شده است ، به نظر می آید پتروشیمی ها ذخایر بالایی از پی وی سی دارند اما حاضر نیستند که محصولات را عرصه کنند.

 

از طرفی وجود شایعاتی درباره ی وجود دانه های سیاه در پی وی سی تولیدی پتروشیمی غدیر ،تولیدکنندگان پایین دستی را با مشکلاتی مواجه کرده است. فعالان بازار خبر میدهند که غدیر در حال انجام یک سری تعمیرات در هفته های گذشته بوده است.

گفته می شود چیزی در حدود ده هزار تن از پی وی سی تولیدی پتروشیمی غدیر که در بازار عرضه شده است دانه های سیاه داشته است.

 

غیر از این مشکلات فنی و افزایش نرخی در بازار پی وی سی ، مشکل دیگری که وجود دارد صنایع پایین دست باید به اندازه ی ظرفیت سهمیه آنها در هر شرایطی خرید کنند چرا که عدم خرید واحدها موجب میشود که ظرفیت سهم آنها کاهش یافته و با مشکلات جدیدتری رو به رو شوند.

 

انتظار می رود در آینده ی نزدیک بازار صادراتی محصولات به دلیل افزایش نرخ ارز و دلار شاهد افزایش حق گمرکی باشیم.

فعالان این حوزه نسبت به افزایش نرخ دلار ابراز نگرانی می کنند و انتظار درمان شکست ها و شکاف ها در بازار پی وی سی را ندارند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *