بازار پلیمر ترکیه – بازندگان و برندگان

بازار پلیمر ترکیه – بازندگان و برندگان

با افت ارزش لیر در طی هفته های گذشته با اعمال سیاست های اصلاحی و سخت گیرانه دولتی نرخ لیر از 56.8 در طی دو ماه گذشته به 9.6 در طی هفته جاری رسید.

رشد ارزش لیر بر بازار پلیمر ترکیه نیز تاثیر گذاشت. به طور مثال تولید کننده ای که مواد پلی اتیلن سنگین BL3 را به قیمت 1000 دلار تهیه کرده است.

اکنون باید 8500 لیر ترکیه برای آن پرداخت کند ولی با افزایش ارزش لیر در طی این هفته باید 8300 لیر ترکیه را پرداخت نماید.

بازار پلیمر ترکیه - بازندگان و برندگان

این درحالی است که قیمت برای پلی اتیلن سنگین BL3 به 1200 دلار در هر تن رسیده است.

تقویت ارزش پول ملی برای تولیدکننده ای که واردات انجام می دهد بسیار به صرفه و مفید است و می تواند ارزش زیادی را برای این تولید کننده به همراه داشته باشد.

این افزایش ارزش لیر موجب شده است تا فشار افزایش قیمت پلیمرها برای تولیدکنندگان ترک کاهش یابد یا به عبارتی خنثی شود.

با بالا رفتن ارزش پول ترکیه قدرت خرید خریداران نیز افزایش پیدا کرده است که این موضوع هم می تواند افزایش تقاضا را به دنبال داشته باشد.

از طرف دیگر تولید کنندگان صادراتی با افزایش ارزش پول ملی زیاد خوشحال نمی شوند چرا که این تولید کنندگان باید به میزان ارزش پول ملی کشورشان مالیات ، حقوق و هزینه تولید را بدهند و در مقابل دلار دریافت کنند.

این موضوع در دو بخش توصیف می شود. در یک بخش مواد اولیه باید به صورت دلاری خریداری شود پس موجب افزایش قیمت مواد اولیه دلاری می شود.

از ظرف دیگر افزایش قدرت پول ملی موجب می شود تا هزینه های تولید افزایش یابد و این افزایش هزینه در بعای تمام شده محصول اعمال می شود.

این دست از تولید کنندگان باید در بازارهای خارجی و بین المللی فعالیت کنند و قدرت چندانی در برابر افزایش قیمت ها نخواهند داشت.

با افزایش قدرت لیر در مقابل دلار در اقتصاد ترکیه که ترکیبی از صادرات و مصرف ملی است برخی فعالان حوزه پلاستیک خوشحال و برخی ناراحت می شوند چرا که موجب می شود هزینه های تولید افزایش یابد.

با مرور امار صادرات در کشور ترکیه می توان مشاهده کرد زمان هایی که نرخ ارز از 5.7 بیشتر بوده است صادرات این کشور عمیق ترین رکودها را تجربه کرده است.

حال موضوع مهم این است که باید دید این افزایش ارزش لیر تا چه اندازه بر اقتصاد ترکیه و به خصوص صنایع پایین دستی پتروشیمی و صنایع پلاستیکی تاثیرگذار خواهد بود.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *