انواع گریدهای پلی اتیلن

پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن مهمترین پلاستیک در جهان است که از پلیمریزاسیون مونومرهای خطی حاوی گروهای وینیلی تولید میشود. در واقع یک مولکول پلی اتیلن زنجیره بلندی از اتم های کربن است که به هر اتم کربن دو اتم هیدروژن چسبیده است یعنی C2H4.

پلیمرهای با وزن مولکولی پایین را اصولا بعنوان روان کننده ها بکار میبرند، پلیمرهای با وزن مولکولی متوسط واکس هایی مخلوط پذیر با پارافین میباشند و پلیمرهایی با وزن مولکولی بالاتر از 6000 در صنت پلاستیک بیشتر استفاده میشوند.

کاربردهای پلی اتیلن :

به دلیل قیمت کم و فرایند پذیری خوب و مقاومت ضربه ای بالا و همچنین عایق الکتریکی ، کاربرد گسترده ای در صنعت دارد.

انواع گریدهای پلی اتیلن:

3نوع پلی اتیلن وجود دارد که به ترتیب ذکر میکنیم.

1- پلی اتیلن سنگین یا HDPE:

این پلی اتیلن به دلیل اینکه زنجیر پلیمری ان بدون شاخه است نیروهای بین مولکولی  در زنجیره بالا و استحکام کششی بیشتری نسبت به بقیه پلی اتیلن ها دارد درنتیجه مقاومت ان دربرابر مواد شیمیایی وتنش هایی شکننده بالاتر است ولی انعطاف پذیری کمتری دارد دراین نوع پلی اتیلن شرایط واکنش و نوع کاتالیزور بسیار موثر است، پلیمریزاسیون این نوع  در فشار و دماهای نسبتا پایین انجام میگیرد.

این نوع پلیمر در ظروف نگهدارنده سوخت ، صندلی هایی که در فضای باز استفاده میشود و اسباب بازی ها استفاده میشود و ازمهمترین موارد استفاده ان میتوان به تولید ورق و لوله  اشاره نمود.

2- پلی اتیلن سبک یا LDPE:

 این نوع پلی اتیلن دارای زنجیره ی شاخه دار است درنتیجه نمیتوانند بخوبی باهم پیوند برقرار نمایند ونیروی بین مولکولی  ضعیف و استحکام کششی ان کمتر است ، از خصوصیات این پلیمر میتوان به انعطاف پذیری ان اشاره نمود وهمچنین امکان تجزیه بوسیله میکرو ارگانی ها را دارد، از کاربردهای عمده ان میتوان به تولید لوله های پلی اتیلن مخصوص ابیاری اشاره نمود.

3- پلی اتیلن سبک خطی یا LLDPE:

این پلی اتیلن یک پلیمر خطی با تعدادی شاخه های کوتاه است،کمترین دانسیته را دربین پلی اتیلن ها دارد و در فشار متوسط و دمای پایین تولید میشود، در برابر سوراخ شدگی و پارگی از خود مقاومت نشان میدهد و استحکام کششی بهتر دارد در نتیجه بهترین کاربرد ان در صنایع بسته بندی و کیسه های حمل مواد سنگین یا یسه های زباله میباشد

 

 

 

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *