آیا روند صعودی افزایش حاشیه سود پتروشیمی های پی وی سی ساز ادامه  خواهد داشت ؟

آیا روند صعودی افزایش حاشیه سود پتروشیمی های پی وی سی ساز ادامه  خواهد داشت ؟

با تعطیل شدن فرمولان و فرموسای پیش بینی می شود که در بازار جهانی و بین المللی برای پی وی سی ما شاهد روند صعودی خواهیم بود.

در بازارهای آسیایی نیز با آغاز خریدها توسط تاجران هندی قیمت پی وی سی تا نزدیکی هزار دلار نیز رشد و افزایش داشته است.

قیمت پی وی سی در منطقه GCC با بیست دلار افزایش به 970 دلار رسید و در هندوستان نیز با بیست دلار افزایش به 990 دلار رسیده است.در محدوده ی خلیج فارس هم هیوستون به قیمت 980 در در هر تن رسیده است.

ژاپن نیز قیمت 1050 دلار ، کره 980 دلار و فرموسای تایوان نیز برای ماه اکتبر 980 دلار را پیشنهاد داده است.

در بازار داخلی ایران نیز از یک طرف با رشد قیمت دلار نیمایی تا 21 هزار تومان و رشد قیمت پایه در بورس کالا برای پی ویسی تا حدود 17 هزار تومان پیش بینی ها حاکی از افزایش قیمت ها دارد.

انچه به نظر می رسد آن است که تا 18 هزار تومان امکان افزایش قیمت پایه برای پی وی سی وجود دارد.

درهفته جاری قیمت تمام شده برای پی وی سی سلف پتروشیمی بندر امام ، اروند و غدیر چیزی در حدود 19 هزار تومان قرار داده شد و بین قیمت بورس کالا و بازار داخلی اختلاف 3 هزار تومانی وجود دارد که این مبلغ اختلاف رقم قابل توجهی برای جذب دالان به این وادی است.

از طرف دیگر به علت رشد تقاضا در داخل کشور ، فروش صادراتی متوقف شده است به حدی که تارجران عراقی حاضرند برای پی وی سی ایرانی تا یک هزار دلار نیز پرداخت کنند.

سابیک عربستان در ماه اکتبر پی وی سی را به عراق تحویل خواهد داد اما در حال حاضر فروش به عراق را تعطیل کرده است.

در سال جدید در بازار داخلی افزایش بیش از اندازه ی نرخ ها را شاهد بودیم و هستیم و همین امر موجب شد تا حاشیه سود پی وی سی سازها در ایران بیش از 60 درصد شود.

نرخ پایه ی پی وی سی از 10 هزار تومان به 17 هزار تومان جهش پیدا کرد که این افزایش قیمت می توان گفت بی سابقه بوده.

انچه که بازار جهانی می گوید این است که بعد از افرایش چشمگیر قیمت ها انتظارها بر آن است که قیمت ها شکسته شود و البته با ششروع دوباره به کار شرکت های امریکایی قیمت ها افت خواهد کرد.

از طرف دیگر باید به دامپینگ شرکت های پی وی ساز نیز توجه کرد مثلا در سال  79 نرخ پی وی سی ایران 469 تومان بود، سابیک عربستان با فروش حدود 40 هزار تن پی وی سی به ایرانی ها با قیمت 420 تومان پی وی سی سازهای ایرانی را شوکه کرد.

 

اما آنچه که بسیار مهم است و باید در نظر گرفت این است که با وجود تمام سودهای نجومی و حاشیه سود زیاد و جذاب در این برهه از زمان ، آیا شرکت ها و صنایع پایین دستی توان فعالیت در چنین شرایطی را دارند ؟

به نظر می رسد که شرکت های داخلی توان و کشش افزایش قیمت تا این حد را نداشته باشند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *